Geschiedenis Podcast Revolutions

Hawk

Active member
Crowdfunder FE
Korte beschrijving: Een wekelijkse podcast over de grote politieke revoluties uit de geschiedenis.
Link: https://thehistoryofrome.typepad.com/revolutions_podcast/
Taal: Engels

images


Doe een bandolier om en doe mee aan de revolutie. De Revolutions-podcast is net begonnen met zijn langverwachte serie over de Mexicaanse revolutie. Beginnend in de vroege dagen van koloniaal Midden-Amerika, duikt podcast-presentator Mike Duncan in weer een ander historisch konijnenhol. Dit keer begint het verhaal in Nieuw-Spanje. Terwijl de oude koloniale grootmachten vechten om de suprematie op het wereldtoneel te behouden, botsen conquistadores, mestiezen, inheemse volkeren en de kerk allemaal om de macht in het moderne Mexico. Het zal je misschien verbazen te horen dat Cinco de Mayo meer is dan alleen tequilaspecials en sombrero's. Elke week komen er nieuwe afleveringen uit en Duncan heeft een manier om elke politieke opstand aan de volgende te koppelen, waarbij hij schijnbaar de hele menselijke geschiedenis in de vlammen van de revolutie doet ontvlammen.
 
Zeer informatieve en entertainende podcast die niet alleen de alombekende revoluties uitgebreid behandelt maar ook degene die in West-Europa minder naam en faam hebben. Er zit zelfs een episode over de Belgische revolution bij in de marge van de Franse July revolution!

Ik vind het moeilijk om een favoriet te kiezen, tussen de epische Franse Revolutie waar de revolutionairen van dag 1 enkele jaren later onthoofd worden als conservatieve reactionairen, de eerder romantische avonturen van Simon Bolivar en Francisco de Miranda in de onafhankelijkheidsstrijd van Venezuela of de vloedgolf van (gefaalde) liberale revoluties van 1848 die een enorme invloed hebben gehad op de latere Europese staten.

Ik denk dan toch dat Haiti mijn favoriet is: kleine schaal maar zeer grote impact met enkele zeer interessante figuren (Toussaint Louverture, Sonthonax, Dessalines en Petion om er enkele op te noemen) en ook de enige succesvolle slavenopstand die tot de vorming van een nieuwe staat heeft geleid. En om te leren hoe de vijandige internationale houding t.o.v. Haiti er mee voor zorgde dat het een van de armste landen ter wereld is vandaag.

Momenteel naar de Mexicaanse Revolutie aan het luisteren, komt wat traag op gang maar wel interessant om de hectische 19de eeuw om te ruilen voor de 20ste.
 
Ik ben al een paar maanden naar deze podcast aan het luisteren. Telkens ik alleen ga wandelen zet ik hem op.

Ik zit aan de Franse revolutie. Dat heeft ie blijkbaar in 2015 opgenomen, dus ik ben er nog een tijdje zoet mee. :D

Het enige dat mij soms stoort, zijn die reclameboodschappen. Ik ken ze ondertussen al van buiten.

Harry's Razors! Casper matrassen! En Lynda.com!

Dit is een overzicht:
  1. English Revolution, aired September 2013 to January 2014 (16 episodes, 4 supplementals)
  2. American Revolution, aired February to May 2014 (15 episodes, 2 supplementals)
  3. French Revolution, aired July 2014 to November 2015 (55 episodes, 5 supplementals, 1 PSA)
  4. Haitian Revolution, aired December 2015 to April 2016 (19 episodes, 1 supplemental)[20]
  5. Spanish American wars of independence, aired June 2016 to February 2017 (27 episodes, 1 supplemental)
  6. July Revolution, aired March to May 2017 (7 episodes, 5 supplementals)[21]
  7. Revolutions of 1848, aired July 2017 to April 2018 (33 episodes, 0 supplementals)
  8. Paris Commune, aired from May 2018 to June 2018 (8 episodes, 0 supplementals)
  9. Mexican Revolution, aired August 2018 to March 2019 (27 episodes, 0 supplementals)[22]
  10. Russian Revolution pt 1, aired from May 2019[22] to April 2020 (39 episodes, 0 supplementals)
  11. Russian Revolution pt 2, aired from January 3, 2021 to current day.[23]
 
Nog een hele weg te gaan dan :D Ik ben net begonnen aan de Russische Revolutie...wel een stevige boterham die inleiding. Voelt een beetje alsof ik op de schoolbank zit te luisteren naar een les socio-economie. Wel interessant hoor maar veel filosofischer en theoretischer dan voorgaande revoluties.
 
Favoriete podcast hier! Ben al 2 jaar bezig met History of Rome en Revolutions, en heb nog maar 20 afleveringen in te lopen!
 
Dit is idd een zeer informatieve podcast en hij geeft altijd aan dat een revolutie het eindpunt is van lange grieven die soms al een eeuw of meer spelen voor het dan uiteindelijk uitbarst.

In de loop der jaren is de podcast wel minder droog geworden. Afhankelijk van het aanwezige bronmateriaal is het eenvoudiger om historische personages voldoende body te geven dat je ze voor je hebt.
 
Ja, de Engelse Civil War en Amerikaanse Revolutie zijn vrij droog. Pas vanaf de Franse Revolutie vindt de serie echt zijn draai vind ik. En sommige revoluties hebben inderdaad meer charismatische personages die het hele verhaal zoveel kleur geven. Dan denk ik aan een Louverture, Bolivar of Poncho-Villa. Wat dat betreft is de Mexicaanse Revolutie wel de sterkst personage gedreven revolutie.
 
Ik heb een detour gedaan en ben met zijn Romeinse podcast begonnen.

Toen maakte hij nog niet zo veel reclame, wat ik apprecieer. :D
Werkte toen ook niet fulltime aan de show haha. De reclame stoort me niet zo, is een minuutje ofzo op een aflevering van 30-40 minuten en kan je doorspoelen.

Ben nu ook aan het terugluisteren naar The History of Rome na de afgelopen weken tevergeefs naar een nieuwe kwaliteitsvolle geschiedenis podcast te zoeken. Heb jij enige tips?
 
Werkte toen ook niet fulltime aan de show haha. De reclame stoort me niet zo, is een minuutje ofzo op een aflevering van 30-40 minuten en kan je doorspoelen.

Ben nu ook aan het terugluisteren naar The History of Rome na de afgelopen weken tevergeefs naar een nieuwe kwaliteitsvolle geschiedenis podcast te zoeken. Heb jij enige tips?
Ja hoor:
 
Ben ook begonnen met The History of Rome. Paar afleveringen ver. Heel andere stijl dan Bart van Loo in De Bourgondiers, veel droger.

maar gezien ik een grote fan ben van de Romeinen is dat geen afschrikking en ga ik deze toch ook blijven volgen tot het einde.
 
Ben ook begonnen met The History of Rome. Paar afleveringen ver. Heel andere stijl dan Bart van Loo in De Bourgondiers, veel droger.

maar gezien ik een grote fan ben van de Romeinen is dat geen afschrikking en ga ik deze toch ook blijven volgen tot het einde.
Ben het er mee eens, echter had ik het gevoel bij Bart Van Loo dat hij te veel “zevert” en soms wel te veel vrijheid neemt. Vond zijn boeken moeilijker om te lezen zelfs dan die van Mike Duncan: Mike gaat erg veel in details maar toch gaat het nog sneller vooruit voor mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hawk
Ben het er mee eens, echter had ik het gevoel bij Bart Van Loo dat hij te veel “zevert” en soms wel te veel vrijheid neemt. Vond zijn boeken moeilijker om te lezen zelfs dan die van Mike Duncan: Mike gaat erg veel in details maar toch gaat het nog sneller vooruit voor mij.
Daar kan ik mij alleen maar bij aansluiten!
 
Laatst bewerkt:
Duncan wordt ook wel wat 'natter' naarmate de reeks vordert met hier en daar wat grapjes of leuke anecdotes. Zeker in Revolutions.
 
Terug
Bovenaan