Review: Wreckfest

Wie de front van BeyondGaming al even volgt, zal ongetwijfeld al verscheidene game-reviews de revue hebben zien passeren. Tot op heden stond onder geen enkele mijn nickname als auteur. Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: ik ben al een tijdje uit het wereldje. Hoewel ik vroeger een verstokte gamer was, denk aan consoles zoals de NES, SEGA Master System II, PC gaming onder Windows 95 enzovoort, staat gamen sinds mijn twintiger jaren al een tijdje op een laag pitje. Met de komst van de PlayStation 5 begon het opnieuw te jeuken. Ik besliste op zoek te gaan naar een exemplaar en was één van de gelukkigen die er eentje kon bemachtigen. Hoewel ik doorgaans enkel films en series review, liet ik me toch overhalen om het deze keer te hebben over Wreckfest!

Gamen begon voor mij midden de jaren ’90. Na de NES en de Sega Master System II, won mijn vader op de kermis een originele PlayStation. Een van de eerste spelletjes dat ik hierop speelde was Destruction Derby. Toen mijn hoofdredacteur mij vroeg of ik ook eens zin had een game te reviewen, voelde het in geval van Wreckfest voor mij een stukje als ’thuiskomen in de oude bekende wereld van het console-gamen'. Wreckfest is niet nieuw en is ondertussen al een tijdje uit op PC, Xbox One en PlayStation 4. Recent kreeg het spel echter ook een geüpdatete versie voor de PlayStation 5. PlayStation Plus-leden konden het spel in mei reeds spelen, maar deze maand was de officiële release voor het grote publiek.

Wreckfest 2.jpg


Whac-a-car!

Zoals de naam reeds doet vermoeden, is het in deze game niet enkel de bedoeling om races te winnen, maar ook om, net als in Destruction Derby, de tegenstanders naar de verdoemenis te rijden. Dit kan in verschillende modi zoals career, custom event, tournament en multiplayer. In de single player career mode heb je verschillende onderdelen met oplopende moeilijkheidsgraad: regional, national, challengers, pro en world masters. In elk van deze onderdelen heb je tot slot een legio aan events. Elk event levert experience points (XP) en geld (credits) op. Beide heb je nodig om upgrades en nieuwe wagens vrij te spelen en te kopen. Een echte tutorial is er echter niet. Dat maakt dat het in het begin wat zoeken is wat alles nu exact betekent en welke instelmogelijkheden (en dat zijn er toch wel wat) er allemaal zijn. Op zich is de basis simpel: je kan aan elk event deelnemen, zolang je de geschikte autoklasse hebt om mee te racen. Het doel is om zoveel mogelijk punten te pakken en nieuwe wagens en toernooien vrij te spelen. Wat ik bijvoorbeeld dan niet meteen duidelijk vond, was of je nu het best focuste op races winnen of ook op de extra mini challenges, waarbij je bijvoorbeeld tegenstanders moet doen spinnen of crashen.

Wreckfest 1.jpg


The Straight Story - maar dan anders

Beginnen doe je met, wait for it…, een grasmaaier! Jawel, je eerste opdracht is om met je grasmaaier een aantal tegenstanders te doen crashen en er zelf als overwinnaar uit te komen. Absurd? Zeker. Fun? Absoluut! Ok, de mechanics kunnen soms iets realistischer, maar geef toe, hoe cool is het om elkaar te rammen op zo’n ding? Nadien kom je bij de wagenraces terecht. Als je games zoals Need for Speed, Dirt, ... gewoon bent, voelt het in het begin wat onwennig aan om elkaar steeds in de prak te rijden. Je hebt echter al snel door dat dat ook effectief de makkelijkste manier is om te winnen. Het racen aan zich wordt naar mijn mening al snel wat moeilijker, tenzij je begint door te hebben hoe je tegenstanders reageren en je hen als een ware Vin Diesel de graskant inkeilt.

Geef toe, met een Amerikaanse musclecar rednecks overhoop rijden, fantastisch toch?


In verschillende races neem je het op tegen klinkende namen als ‘Nasty Nate’, ‘Grease Finger’ en ‘Slash Maniac’. Geef toe, met een Amerikaanse musclecar rednecks overhoop rijden, fantastisch toch? Na een paar events, bestaande uit verschillende races, lijkt het nieuwe er precies toch wat af te zijn en dreigt het spel wat eentonig te worden. Net wanneer je denkt, ‘meh, been there, done that’, krijg je echter een event voorgeschoteld waarbij je moet racen met een grasmaaier, maar waarbij je tijdens de race achterna gezeten wordt door een gigantische maaidorser. Of wat dacht je van een race tegen schoolbussen of een echte overlevingsderby? Het spel weet in verschillende events toch steeds opnieuw te verrassen, waardoor je het nooit echt beu wordt of je toch steeds die extra boost krijgt om verder te spelen. Daarnaast wil je uiteraard ook zo snel mogelijk naar de hogere toernooien doorstoten, waardoor je steeds weer je auto’s moet upgraden of nieuwe auto’s dient vrij te spelen. Het zijn vooral deze verschillende events en wagens die het spel interessant weten te houden. Begin je toch wat uitgekeken te geraken op de career mode, dan heb je nog voldoende nieuwe uitdagingen in de tournaments, met frequent vernieuwde content en prijzen, en de multiplayer modi.

Wreckfest 3.jpg


In Wreckfest, computer wrecks you!

Wat me meteen opviel, was de manier hoe de AI reageert. Van zodra je een tegenstander ramt, heeft hij het ook meteen op jou gemunt en tracht hij als een 'agressieve Johnny' terug te reageren. De hiermee gepaard gaande blikschade ziet er daarenboven op 4K en 60 frames per seconde vrij realistisch uit. Hetzelfde geldt voor de manier waarop de wagens, de racetrack, modder, ... worden weergeven. Helaas is dit niet het geval voor de landschappen en het publiek, welke naar mijn mening iets beter konden worden uitgewerkt. Niettemin ziet het er visueel allemaal zeker meer dan oké uit. Ook de haptic feedback van de controller zorgt voor een extra dimensie tijdens het racen.

Zoals je ziet ben ik voornamelijk positief over Wreckfest. Als ik dan toch een puntje van kritiek moet uiten, dan is dat voor mij voornamelijk het geluid. Hoewel er leuke rockmuziek door de speakers knalt, durft het mijn inziens vaak wat eentonig te worden. Ook de motorgeluiden vond ik na een tijdje wat storend, al zal vermoedelijk niet iedereen dezelfde mening delen. Verder, maar dan ben ik echt aan het vitten, mocht van mij het effect van schade op de stuur mechanics nog iets groter zijn. Daarnaast was het spel ook niet 100% glitch-vrij. Zo werd ik op een bepaald moment op mijn grasmaaier ingehaald door de maaidorser, maar kon ik gewoon blijven verder rijden 'binnenin' de maaidorser. Dit laatste gebeurde gelukkig niet al te vaak, waardoor ik geneigd ben hiervoor een oogje dicht te knijpen.

Conclusie

Wie op zoek is naar een leuke racegame of een spelletje om tussendoor eens te spelen, zal zeker zijn ding vinden in Wreckfest. Door het grote aanbod aan races, events en voertuigen, weet het spel blijvend te boeien. Zelfs mensen die niet meteen weg zijn van het race-genre, zullen mogelijks toch nog uren plezier beleven. Na een drukke werkdag even ontstressen en wat tegenstanders naar de filistijnen rijden... Ik kan het iedereen aanraden!

Pro

  • Leuke career mode met veel afwisseling
  • Ruime aanpassingsmogelijkheden
  • Waardige 'opvolger' van Destruction Derby

Con

  • Muziek soms wat eentonig
  • Landschappen en publiek kunnen beter
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

1 juni 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Bugbear Entertainment

Uitgever

  1. THQ Nordic
 
Terug
Bovenaan