Bijna elke gamer heeft wel een game waar hij of zij jaarlijks nostalgisch naar teruggrijpt. Ik heb een zwak voor XCOM 2, ooit gekocht voor enkele euro’s in de PlayStation Store. Honderden uren heb ik gespendeerd in deze tactische RPG en herhaaldelijk herbegonnen zonder er echt goed in te zijn. Mijn liefde voor XCOM gaat zover dat ik graag speur naar goedkope indiegames die gebruikmaken van dezelfde gameplay. Toppertjes hierin zijn Hard West, The Banner Saga en Regalia. Ik was dan ook zeer tevreden dat ik de kans kreeg om als gastreviewer Wildermyth op de Switch uit te testen. Wildermyth werd oorspronkelijk in 2019 uitgebracht voor pc door Worldwalker Games LCC, kreeg lovende reacties en werd genomineerd voor verschillende prijzen. Na enkele jaren werd nu pas de overgang gemaakt naar alle consoles. Kunnen we spreken over een geslaagde port? Je leest het hieronder.
WIldermyth kan het best worden beschreven als een tactical turn-based RPG met tabletop-elementen, een snuifje resource management en alles speelt zich af in een procedureel gegenereerde wereld en verhaal. Men probeert uit veel genres het beste te nemen en doordat alles ook willekeurig gegenereerd wordt, is elke speelsessie anders. Op het eerste gezicht is Worldwalker Games LCC er in geslaagd om een goede mix te maken, jammer genoeg was het niet mogelijk om al deze elementen in detail uit te proberen.
De tactische gevechten zijn volledig in de stijl van XCOM uitgewerkt. Elk personage heeft twee actiepunten waarbij je de keuze maakt tussen verplaatsen of een actie uitvoeren. Gaandeweg kan je ook Swift-acties verdienen, deze kosten geen actiepunten en kunnen bepalend zijn. Je hebt ook acties die ervoor zorgen dat je beurt onmiddellijk stopgezet wordt. Daarna is het aan de tegenstander. Na elke geslaagde actie of gevecht verdien je punten, waardoor je je personage kan opwaarderen. Na elk gevecht wordt niet alleen je team sterker, maar ook de tegenstanders evolueren. Je krijgt telkens een overzicht van hoe elke tegenstander sterker is geworden. Na verloop van tijd worden de gevechten pittig waarbij je mogelijks een personage zal moeten opofferen. Je krijgt dan altijd de moeilijke keuze om je personage te laten leven maar met serieuze nadelen of handicap of eervol te laten sterven met een laatste aanval. De Mage is mijn favoriete personage, deze kan interacties doen met alle elementen op het spelbord. Hij kan vuur laten verspreiden, bomen doen vallen, met een steen tegen een rots gooien zodat die als een boemerang verschillende vijanden kan raken. De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid, waarbij je met plezier kan experimenteren.
Naarmate het verhaal vordert, worden je personages steeds beter en kan je ook meer personages rekruteren. Al deze personages worden later toegevoegd aan een overzicht van strijders. Deze kan je raadplegen in “My Legacy” en kan je verder gebruiken in andere campagnes. Tijdens de verschillende campagnes worden personages verliefd op elkaar of beginnen ze elkaar te haten. Ze kunnen ook geïmpacteerd worden door het verhaal. Mijn ene Warrior veranderde doorheen het verhaal naar een wolf, waardoor hij naast zijn mêlee-aanval ook kon bijten naar een tegenstander. De personages veranderen dus doorheen het verhaal en kunnen na verloop van tijd sterven of op pensioen gaan.
Saves die niet meer werken, gemaakte personages in “My Legacy” verdwijnen plots, nog nooit gespeelde personages komen er plots op, ... De lijst aan problemen is eindeloos, waardoor wanhoop snel de overhand neemt. Nog nooit heb ik een game gespeeld die vol zit met bugs en crashes die ervoor zorgen dat het onspeelbaar is. De ontwikkelaars hebben reeds een eerste patch uitgebracht voor alle consoles, waaronder sinds ook voor de Nintendo Switch. Er worden beloftes gemaakt dat alles wordt opgelost. Eerst zal er gewerkt worden aan de crashes en de daarna zullen de vele bugs worden aangepakt. Wildermyth had nooit in deze staat op de consoles mogen worden uitgebracht. Het zijn geen kleine details maar grote bugs en crashes die het spelen onmogelijk maakt.
WIldermyth kan het best worden beschreven als een tactical turn-based RPG met tabletop-elementen, een snuifje resource management en alles speelt zich af in een procedureel gegenereerde wereld en verhaal. Men probeert uit veel genres het beste te nemen en doordat alles ook willekeurig gegenereerd wordt, is elke speelsessie anders. Op het eerste gezicht is Worldwalker Games LCC er in geslaagd om een goede mix te maken, jammer genoeg was het niet mogelijk om al deze elementen in detail uit te proberen.
Nieuwe campagne
Van zodra je Wildermyth opstart, kies je een campagne. De eerste campagne kan gezien worden als een tutorial en van zodra je een personage tot een volwaardige strijder hebt gevormd, komen andere campagnes vrij. Naast enkele uitgewerkte campagnes, kan je ook kiezen om een campagne te starten met enkele personages zonder een idee te hebben hoe het verhaal zich zal ontplooien. Bij het samenstellen van je team kan je kiezen tussen een Warrior met mêlee-wapens, een Archer met afstandswapens en een Mage die magische aanvallen kan uitvoeren. Op zich lijken drie types weinig, maar gaandeweg ontwikkelen deze personages zich verder. Bij elke level up krijg je de keuze uit drie of vier manieren waarop je je personage wenst te verbeteren. Ook deze keuzes worden willekeurig opgelegd waardoor de gameplay telkens anders aanvoelt.De tactische gevechten zijn volledig in de stijl van XCOM uitgewerkt. Elk personage heeft twee actiepunten waarbij je de keuze maakt tussen verplaatsen of een actie uitvoeren. Gaandeweg kan je ook Swift-acties verdienen, deze kosten geen actiepunten en kunnen bepalend zijn. Je hebt ook acties die ervoor zorgen dat je beurt onmiddellijk stopgezet wordt. Daarna is het aan de tegenstander. Na elke geslaagde actie of gevecht verdien je punten, waardoor je je personage kan opwaarderen. Na elk gevecht wordt niet alleen je team sterker, maar ook de tegenstanders evolueren. Je krijgt telkens een overzicht van hoe elke tegenstander sterker is geworden. Na verloop van tijd worden de gevechten pittig waarbij je mogelijks een personage zal moeten opofferen. Je krijgt dan altijd de moeilijke keuze om je personage te laten leven maar met serieuze nadelen of handicap of eervol te laten sterven met een laatste aanval. De Mage is mijn favoriete personage, deze kan interacties doen met alle elementen op het spelbord. Hij kan vuur laten verspreiden, bomen doen vallen, met een steen tegen een rots gooien zodat die als een boemerang verschillende vijanden kan raken. De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid, waarbij je met plezier kan experimenteren.
Nog geen tijd voor pensioen
Naast de gevechten speelt Wildermyth zich af binnen een willekeurige wereld waarin je de wereld moet verkennen. Met een selectie van je teamleden kan je regio’s verkennen, verdedigingen of bruggen bouwen of nieuwe teamleden aanwerven. Je kan ook items of wapens craften. Elke campagne verloopt in een aantal hoofdstukken en na elk hoofdstuk ontvang je grondstoffen van alle regio’s waar je controle over hebt. Doordat ik nooit een chapter kon beëindigen, kon ik onvoldoende inschatten welke richting Wildermyth hierin gaat. Als alles naar behoren zou werken, dan staat je een ideale mix van gevechten en management te wachten.Op Nintendo Switch is Wildermyth helaas geen aanrader.
Naarmate het verhaal vordert, worden je personages steeds beter en kan je ook meer personages rekruteren. Al deze personages worden later toegevoegd aan een overzicht van strijders. Deze kan je raadplegen in “My Legacy” en kan je verder gebruiken in andere campagnes. Tijdens de verschillende campagnes worden personages verliefd op elkaar of beginnen ze elkaar te haten. Ze kunnen ook geïmpacteerd worden door het verhaal. Mijn ene Warrior veranderde doorheen het verhaal naar een wolf, waardoor hij naast zijn mêlee-aanval ook kon bijten naar een tegenstander. De personages veranderen dus doorheen het verhaal en kunnen na verloop van tijd sterven of op pensioen gaan.
Bugs en crashed
Zoals reeds aangegeven wordt het verhaal verteld aan de hand van mooi uitgewerkte tekeningen. De wereldmap van Wildermyth ziet er kleurrijk en eenvoudig uit. De gevechten en de verschillende personages zijn mooi afgewerkt. De muziek en geluid zijn aangenaam zonder overheersend over te komen. Alles is grafisch mooi afgewerkt ware het niet dat er zeer veel problemen ontstonden bij de overgang naar de consoles. Wildermyth heeft alles in huis om een top indiegame te worden op consoles. Echter moet ik jammer genoeg meedelen dat deze overgang naar de consoles allesbehalve goed is verlopen. Meer nog, het is een ramp en het is onspeelbaar. Tegenstanders en soms medestanders worden vaak niet goed overgebracht, waardoor je een vreemd soort vierkante spiegel ziet in plaats van de personages. Soms is deze spiegel er zonder dat er een personage aanwezig is. Naarmate er meer personages op het scherm aanwezig zijn, wordt het probleem erger. Ik heb verschillende software crashes gehad. In die mate zelfs dat ik nooit verder dan een uur of anderhalf uur per campagne kon spelen. Dit zorgt voor een hoop frustraties en maakt reviewen uiteraard niet eenvoudig.Saves die niet meer werken, gemaakte personages in “My Legacy” verdwijnen plots, nog nooit gespeelde personages komen er plots op, ... De lijst aan problemen is eindeloos, waardoor wanhoop snel de overhand neemt. Nog nooit heb ik een game gespeeld die vol zit met bugs en crashes die ervoor zorgen dat het onspeelbaar is. De ontwikkelaars hebben reeds een eerste patch uitgebracht voor alle consoles, waaronder sinds ook voor de Nintendo Switch. Er worden beloftes gemaakt dat alles wordt opgelost. Eerst zal er gewerkt worden aan de crashes en de daarna zullen de vele bugs worden aangepakt. Wildermyth had nooit in deze staat op de consoles mogen worden uitgebracht. Het zijn geen kleine details maar grote bugs en crashes die het spelen onmogelijk maakt.
Conclusie
Wildermyth heeft alles in zich om een leuke en onderhoudende game te worden. De mix van een tactische RPG met management en tabletop is veelbelovend en het willekeurig genereren maakt herspelen een must, maar bugs en crashes maken het onspeelbaar op de Switch. Beloftes worden gemaakt en na een maand is er een eerste stap gezet naar beterschap. Indien je ondanks alles Wildermyth een kans wil geven, raad ik je aan om deze op pc te spelen. Zonder alle crashes en bugs zou ik Wildermyth zeker een 8 of misschien zelfs een 9 geven, maar een game uitbrengen met zoveel problemen, zou eigenlijk niet mogen. Hopelijk houden de ontwikkelaars zich aan hun beloftes.
Pro
- Goede mix tussen management en gevechten
- Creatie van personages + My legacy
- Grote herspeelbaarheid
- Ziet er mooi uit
Con
- Onspeelbaar door bugs en crashes
6
Over
Beschikbaar vanaf
22 oktober 2024
Gespeeld op