Review: Wie Weet Wat

Lang geleden, en dan spreek ik al gauw van vijfentwintig jaar geleden, namen we een blad papier, maakten we wat kolommen, verzonnen we enkele weinig originele categorieën zoals automerk, meisjesnaam, jongensnaam, stad en land en begonnen we met spelen. We maakten dan nog een twintigtal papiertjes om de letters te trekken, waarbij de moeilijke zoals X, Y en Q weggelaten werden. Een lettertje trekken, om het snelst alle antwoorden invullen en dan hopen dat je originele antwoorden had opgeschreven. Klinkt dat bekend in je oren? Wel, het is een spel dat al lang in die vorm bestaat en uitgever White Goblin Games bracht het onlangs uit als Wie Weet Wat.

White Goblin Games heeft enkele verschillende versies uitgebracht van Wie Weet Wat . Zo is er de standaardversie die ze mij hebben opgestuurd, maar er zijn ook versies die focussen op Kerst en Party. Deze drie varianten zijn te spelen met kinderen vanaf twaalf jaar. En dan is er met de Junior-variant nog een versie voor kinderen vanaf negen jaar. Ik speelde zoals reeds gezegd de standaardversie en hoewel mijn twee kinderen van tien en twaalf regelmatig meespeelden, is het wel duidelijk dat de Junior-variant misschien beter geschikt zou zijn.

WWW1.jpg

Wees eens origineel​

Het concept van Wie Weet Wat is behoorlijk eenvoudig. Iedereen neemt een enkelvoudig bedrukt blad, iets om mee te schrijven, er wordt een timer van twee minuten klaargezet en dan kan er gestart worden. Onderaan elke pagina staan de letters van het alfabet meerdere keren in willekeurige volgorde. Deze strook dient om de letter voor een bepaalde ronde te bepalen. Eens dat gebeurd is, wordt de timer gestart en vult iedereen alle acht categorieën in, waarbij het antwoord begint met de letter die bepaald werd aan de start. Moet je een meisjesnaam, hobby en misdaad met de letter M invullen, kun je bijvoorbeeld kiezen voor Maureen, mountainbiken en moord. Hoeveel punten je krijgt voor je antwoorden, hangt wel af van de andere spelers.

Uiteraard is het de bedoeling dat er niet wordt gespiekt, maar we rekenen bij bordspellen natuurlijk altijd op de eerlijkheid van de medespelers. Heb je een categorie niet ingevuld of wordt het niet goed gerekend door de medespelers, dan krijg je geen punten. Heeft minstens één iemand hetzelfde antwoord als jij, dan krijg je toch nog vijf punten voor de moeite. Heeft niemand anders hetzelfde antwoord als jij, dan krijg je tien punten. Ben je echter de enige die een correct antwoord heeft ingevuld bij een categorie, dan krijg je maar liefst twintig punten. Overal een geldig antwoord invullen is natuurlijk aan te raden, maar ik spreek van ondervinding dat het niet altijd eenvoudig is om met de tijdsdruk correcte antwoorden ingevuld te krijgen.

WWW2.jpg

Op het puntje van je stylo​

Per categorie zijn er vier lijntjes, wat betekent dat je per categorie vier rondes speelt met uiteraard vier keer een andere letter. Na elke ronde bereken je je score, die je helemaal rechts in de rij invult. Daarna start de volgende ronde. Bij ronde vijf, negen en dertien veranderen de categorieën, waardoor je per spel dus maar liefst 32 categorieën voor de kiezen krijgt. Je vult per letter namelijk steeds acht antwoorden in. Daarbij heb je de weinig originele categorieën, zoals kleur, meisjesnaam of dier, maar ook iets originelere zoals schoolvak (niet gemakkelijk), misdaad (ook niet makkelijk) of muziekinstrument. Op zich klinkt het allemaal wel erg eenvoudig, maar het is niet altijd even eenvoudig om binnen de twee minuten alle categorieën ingevuld te krijgen. Of wat dacht je van een houten voorwerp of bekend bedrijf...

Wie Weet Wat wordt hier ongetwijfeld een Kerstklassieker.

Op elke rij vind je bij één categorie nog de melding 'dubbele punten' terug. Hebben jij en een andere speler hetzelfde antwoord, dan krijg je dus tien in plaats van vijf punten. Maar het wordt leuker als je daar een hogere score neer kunt zetten, waardoor je puntentotaal een leuke boost krijgt. Heb je in totaal zestien rondes van twee minuten gespeeld (of tot iemand in een ronde alles heeft ingevuld, want dan stopt de ronde ook), dan eindigt het spel. Je blaadje is dan idealiter volledig ingevuld en hopelijk haal jij de hoogste score. Is dat het geval, dan ben je de winnaar van Wie Weet Wat.

Wie Weet Wat kun je spelen vanaf twee spelers en de uitgever spreekt van een spelersaantal tot tien spelers, maar daarin ben je eigenlijk vrij. Met hoe meer spelers je Wie Weet Wat speelt, hoe moeilijker het wordt om hoge scores te halen. De kans is namelijk een pak groter dat je niet de enige bent met een bepaald antwoord. Met de feestdagen in aantocht is Wie Weet Wat alleszins een aanrader om boven te halen, want zelfs de toffe nonkel of oma die te diep in het glas gekeken heeft, kan meedoen.

Conclusie

Wie Weet Wat is een tof tussendoortje dat tijdens de feestdagen zeker zal scoren. Het spel is eigenlijk voor iedereen geschikt, al raad ik wel de Junior-variant aan voor kinderen jonger dan twaalf jaar. Wie Weet Wat bevat zowel originele als minder originele categorieën en is op zo'n half uur tot drie kwartier gespeeld. Ideaal om dus tussen het voorgerecht en het hoofdgerecht te spelen. Wel vind ik het zonde dat de blaadjes niet dubbelzijdig zijn bedrukt, waardoor je al snel door de stapel blaadjes heen bent.

Pro

• Enkele leuke categorieën
  • Toffe varianten beschikbaar

Con

• Pagina's niet dubbelzijdig bedrukt
7

Over

Uitgever

1. White Goblin Games

Aantal spelers

2-10

Tijdsduur