Review: We Were Here Too

In februari stelde Sony de game We Were Here gratis ter beschikking voor iedereen met een PlayStation-account. Dit deden ze om spelers warm te maken voor de twee vervolggames die enkele weken later zouden worden gelanceerd. Vermits we bij BeyondGaming een code voor We Were Here Together weggeven, vonden we het een goed idee om ook de andere game uit de trilogie, We Were Here Too, eens tegen het licht te houden en onze bevindingen neer te pennen in een review. Ik ging samen aan de slag met onze eindredacteur @StanTem om me een weg te banen door een kasteel bezaaid met puzzels en vallen.

De opzet van deze game, die ontwikkeld werd door de Nederlandse studio Total Mayhem Games, is dezelfde als die van zijn voorganger. Tijdens een sneeuwstorm raken twee individuen afgescheiden van de groep waarmee ze rondtrekken. Ze zoeken onderdak in een kasteel dat uit het niets voor hen opdoemt. Eenmaal ze zichzelf toegang hebben verschaft, komen ze erachter dat de ingang niet meer zal kunnen dienen als uitgang eens de storm is gaan liggen. Er zit dus niets anders op dan in het kasteel op zoek te gaan naar een andere uitgang. Deze kan je bereiken door onderweg verscheidene puzzels op te lossen die de nodige samenwerking vereisen. Zoek een partner om deze campagne te doorlopen of doe een beroep op de online matchmaking. Een lokale co-op-modus is helaas niet beschikbaar.

We Were Here Too_1.jpg


Communication is key

Heldere communicatie tussen beide spelers is een vereiste om enige kans te maken op slagen. Je hebt een walkietalkie op zak waarmee je elkaar instructies kan geven bij het voltooien van een opdracht. Bij de start van een game dient iedere speler een rol op zich te nemen, waarbij je de keuze krijgt uit de heer en de boer. Deze laatste zal voornamelijk het harde werk moeten uitvoeren en de puzzels fysiek moeten oplossen, terwijl de heer met al zijn intellectuele vermogen de oplossing van de puzzel moet weten over te brengen aan de boer. Vrees echter niet voor moeilijke puzzels, de oplossingen liggen voor de hand en het is meestal een kwestie van te beschrijven wat je ziet aan je tegenspeler die deze info moet gebruiken om de puzzel tot een goed einde te brengen.

Puzzelplezier voor twee met de nodige frustraties.


Om toch enigszins een uitdaging te bieden, worden sommige puzzels voorzien van een tijdslimiet. Indien deze niet wordt gerespecteerd, zal een speler dit met zijn leven bekopen. Zo moesten we een code kraken terwijl het heet werd onder mijn voeten door de opkomende lava. Op die momenten moet je je kalmte weten te bewaren en kom je pas echt te weten hoe je als team communiceert in een hachelijke situatie. Af en toe een beetje druk op de ketel zetten, kwam deze game zeker ten goede. Er hangt eveneens een leuke sfeer in het kasteel. Sommige puzzels doen terugdenken aan de tijd toen koningen heersten met harde hand en heldhaftige ridders streden voor de goedkeuring van een knappe jonkvrouw.

We Were Here Too_2.jpg


Leuke opzet, mindere uitwerking

We Were Here Too is voor een zachte prijs op te pikken, dus verwacht geen geweldige graphics of lange speelduur. Twee uur zal het je ongeveer kosten om je vrijheid te herwinnen en de kasteelmuren achter je te laten. Zelfs op deze korte tijd stak er een grote frustratie de kop op. De logge controls doen het voortbewegen met momenten aanvoelen als een hels karwei. Zo verloren we gigantisch veel tijd met een puzzel waarbij een speler door een doolhof moest navigeren. Hier kwam nogal wat bochtenwerk aan te pas, maar bij het veranderen van richting leek je wel met een vrachtwagen te rijden. Dit ging gepaard met een strakke tijdslimiet waardoor we stilaan moedeloos begonnen te worden. We zijn hier uiteindelijk doorgekomen, maar het heeft onze kijk op de game voorgoed veranderd.

Conclusie

We Were Here Too probeert spelers een aangename co-op-ervaring voor te schotelen aan de hand van verschillende puzzels waarbij een heldere communicatie een belangrijke rol speelt. Jammer genoeg mist de game enige uitdaging en leidt het worstelen met de controls tot vele frustraties. Het idee is veelbelovend, maar de uitwerking mist enige finesse. Leuk als tussendoortje, maar meer ook niet.

Pro

  • Plezier voor twee
  • Sfeervol

Con

  • Logge besturing
  • Korte speelduur
  • Te weinig uitdaging
6

Over dit spel

Beschikbaar vanaf

2 februari 2018

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. Total Mayhem Games

Uitgever

  1. Total Mayhem Games
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan