Review: Vingt Dieux

Voor de achttienjarige Totone lijkt het leven weinig meer te vragen dan bier, vrienden en zonovergoten dagen op het platteland. Maar zijn onbezorgde bestaan wordt abrupt verstoord wanneer zijn vader overlijdt. Plotseling is Totone niet alleen verantwoordelijk voor zijn eigen leven, maar moet hij ook de zorg voor zijn zusje Claire op zich nemen. Vingt dieux, de debuutfilm van Louise Courvoisier, die de Prix de la Jeunesse op het Filmfestival van Cannes 2024 won, werpt een blik op volwassen worden in de schaduw van verlies.

Regisseur Louise Courvoisier, die zelf opgroeide in de Jura-streek in Frankrijk, liet zich voor Vingt Dieux inspireren door haar eigen ervaringen. Veel jonge mensen stoppen er vroeg met studeren om met hun ouders in de landbouw te werken, en veel van deze jongeren groeien op in complexe gezinsomstandigheden. Voor Courvoisier was het essentieel om haar verhaal te vertellen binnen een realistisch universum, waarin de uitdagingen van het leven op een authentieke manier worden weergegeven.

vingtdieux-01.jpg

Van dronken dagen naar serieus leven​

Totone, een achttienjarige jongen die zijn dagen vult met drinken en feesten, leeft volgens de ongeschreven regels van zijn dorp: genieten van het leven zonder zorgen. Maar op een avond stuurt hij zijn dronken vader naar huis met de auto, met tragische gevolgen. Zijn vader botst tegen een boom en komt om het leven. Totone staat er nu alleen voor, samen met zijn jongere zusje Claire. De volgende ochtend wordt hij geconfronteerd met een nieuwe realiteit: zorgen voor Claire, haar klaarmaken voor school en zo snel mogelijk een baan vinden.

De volgende ochtend wacht een nieuwe realiteit voor Totone.


Hoewel hij aanvankelijk probeert zijn oude levensstijl voort te zetten, blijkt het onmogelijk om feesten met vrienden te combineren met werk dat om vier uur 's ochtends begint. Dan bedenkt Totone een ambitieus plan: hij wil kaas maken. Met de apparatuur van zijn vader wil hij Comté-kaas produceren en meedoen aan een wedstrijd waarbij hij 30.000 euro kan winnen. Met de steun van zijn vrienden gaat hij aan de slag, maar het blijkt moeilijker dan gedacht. Zonder ervaring moet Totone het kaas maken van nul af aan leren. Wanneer hij melk nodig heeft, besluit hij die te stelen van de winnaar van vorig jaar. Tegelijkertijd groeit zijn band met Marie-Lise, een jonge vrouw die zelf een boerderij runt.

vingtdieux-02.jpg

Rauw, echt en eenvoudig​

De film geeft een eerlijk beeld van de wereld waarin Totone opgroeit. De camera kiest voor statische shots, vaak op afstand, en maakt gebruik van panoramische beelden, waarbij close-ups zeldzaam zijn. Deze keuze, samen met een script dat grote dialogen vermijdt, zorgt ervoor dat we een helder, bijna documentair beeld krijgen van Totones leefwereld.

De kameraadschap tussen hem en zijn vrienden is onvoorwaardelijk, maar tegelijkertijd ruw, wat de dynamiek van de tienerwereld goed vastlegt. Het opgroeien zelf wordt op een genuanceerde manier gebracht, met aandacht voor de verschillende aspecten van het leven: familie, vriendschap, de eerste liefde, maar ook voor de zoektocht van Totone naar zijn eigen plek in de wereld. De cast bestaat volledig uit niet-professionele acteurs, die geselecteerd zijn uit de regio’s Jura, Ain en Doubs. Dit is een voordeel omdat ze zich volledig in hun omgeving kunnen verplaatsen. Elk personage heeft zijn eigen diepgang en wordt gedreven door de wens om zijn eigen pad te volgen. Deze benadering zorgt ervoor dat je het avontuur van deze jongeren echt kunt voelen, niet door overdreven actie, maar juist op een subtiele en overtuigende manier.

Courvoisier levert een luchtige film af, waarin de impact van het overlijden van Totones vader slechts kort wordt belicht. Hoewel dit aspect niet diep wordt uitgewerkt, sluit die keuze aan bij de toon van het verhaal, dat vooral focust op Totones proces van volwassen worden. De regisseur kiest bewust voor eenvoud in de thematiek.

Conclusie

Vingt Dieux, dat in het Engels de titel Holy Cow krijgt, weerspiegelt perfect de uitdrukking die regelmatig door de jongeren in de film wordt gebruikt en vat de speelse, onbevangen sfeer die zij uitstralen uitstekend samen. Het is een leuke film met een origineel concept, die met een vlot tempo het verhaal vertelt.

Pro

  • Luchtig verhaal
  • Goed tempo
  • Natuurlijke acteerprestaties.

Con

  • Iets oppervlakkig uitgewerkt.
6.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

11 december 2024

Genre

  1. Drama
  2. Komedie

Speelduur

90 minuten

Regie

Louise Courvoisier

Cast

Maïwene Barthelemy, Dimitri Baudry, Mathis Bernard

Uitgever

Paradiso Films
 
Terug
Bovenaan