Review: Turbo Golf Racing (Early Access)

Iedereen die al in aanraking is gekomen met Rocket League zal bij Turbo Golf Racing een gevoel van herkenning hebben. Persoonlijk heb ik zelf vele uren met eerstgenoemde doorgebracht, dus wou ik met veel plezier Turbo Golf Racing een kans geven. De gelijkenissen zijn immers op het eerste zicht duidelijk en de nieuwsgierigheid om te ontdekken hoe het kan in een andere sport was groot. Ook al speel je in beide met ballen en auto's, toch is de uitwerking en het gevoel anders.

Als ik mij een golfspel met auto's zou moeten voorstellen, komt Turbo Golf Racing aardig in de buurt hoe ik het zelf zie. Op dat vlak bevat het spel de vereisten van een goed virtueel golfspel. De basis is eenvoudig, goed en duidelijk uitgewerkt. Vlotte partijen met een speeltijd die lang genoeg is om leuk te zijn, maar kort genoeg om vele partijen te kunnen spelen. Dus zonder vast te zitten in een spel waarvan je al weet dat het onhaalbaar is. Wat altijd aangenaam is om in competitieve sporten de lijdensweg niet onnodig lang te maken. Een standaard spel speel je op drie golfbanen waardoor een slechte start nog haalbaar is om recht te trekken, maar snel genoeg voorbij is als het spreekwoordelijke kalf al verdronken is. Het uiterlijk van de verschillende auto's kan aangepast worden door onderdelen aan te kopen via beloningen in het spel. Aan de hand van cores kan je ook toevoegingen of verbeteringen activeren voor je auto of bal. Er zijn maximaal twee cores actief die bijvoorbeeld zorgen voor een grotere of kleinere bal, krachtigere maar kortere boost of dat je sneller blijft rijden in moeilijker terrein zoals zandbunkers.

TurboGolfRacing-3.jpg


Solo en multiplayer

Enkel je bal tot in het doel krijgen zou te eenvoudig zijn natuurlijk en er zijn extra dingen toegevoegd om het saaie golfspel leuker te maken. Er is beperkte boost om jezelf sneller te doen rijden en ook stroken op de grond die je zo gratis extra snelheid geven. Je kan elkaars bal niet raken, maar de tegenstanders wel afknallen met raketten. Er zijn ook schilden te vinden die je tegen raketaanvallen beschermen of een tank vol boost. Het traject van de bal wordt bepaald door verschillende factoren. Hoe meer je de bal raakt aan de zijkant, hoe meer zijn traject afbuigt. Raak je de bal in het midden, dan zal het traject rechter blijven. De hoek waarmee de bal geraakt wordt, bepaalt de hoogte van het schot. De joystick naar beneden duwen zorgt voor een hoger schot, naar boven duwen voor een lager schot dicht bij de grond. Dit is één van de belangrijkste zaken om onder de knie te krijgen, want er zijn vliegende cirkels op de golfbaan, waardoor de bal een serieuze boost krijgt. Soms zijn er zo verschillende cirkels na elkaar waarmee je een groot deel van de baan in één klap overbrugt. Maar het is niet eenvoudig je bal in een cirkel te schieten, want ze zweven op verschillende hoogtes en sommige bewegen heen en weer. Wie er in slaagt zijn bal het meest in die cirkels te krijgen, zal dan ook dikwijls als winnaar uit de bus komen.

Turbo Golf Racing is alles wat ik mij zou voorstellen bij een golfspel met auto's.


Om te oefenen kan je in de solomodus de verschillende banen ontdekken. Momenteel zijn er dertig beschikbaar met nog meer onderweg. Je kan hiermee ook al je eerste punten vrijspelen om cosmetische aanpassingen aan te kopen. Aan elke baan zijn drie mogelijke eindtijden toegekend en de snelste tijd geeft drie punten en de laagste tijd één punt. Je leert niet alleen de banen beter kennen, zo speel je de eerste aanpassingen aan je wagen of nieuwe ballen vrij. Multiplayer is momenteel beperkt tot partijen met drie willekeurige banen tegen maximaal acht tegenstanders. In tegenstelling tot het normale golf telt niet het aantal keer dat je de bal raakt, maar wel wie het snelst zijn bal in het doel krijgt. Als winnaar krijg je de meeste punten en zo krijgt de laatste maar een enkel punt. Wie na drie banen het meeste punten heeft, wordt gekroond tot winnaar van deze partij. Los van je rangschikking krijg je op het einde ook een aantal beloningen. Wie het meeste tijd in de zandbak doorgebracht heeft of extra veel pech had, kan zo nog wat extra punten verdienen. Er zijn extra speciale beloningen voor wie veel overwinningen behaalt. Zo zijn er bij tien, vijfentwintig en vijftig overwinningen speciale avatars waarmee je kan aantonen dat je toch al wat ervaring hebt. Wat extra druk leggen op je medespelers op die manier kan nooit kwaad, zeker in een competitief spel waar zenuwen wat parten kunnen spelen.

TurboGolfRacing-1.jpg


Geen microtransacties

Momenteel zijn er geen microtransacties in het spel. Een season pass aankopen is dus niet mogelijk en verbeteringen zijn enkel en alleen vrij te spelen met de voorziene beloningen in het spel zelf. Deze komen in twee vormen: tandwielen en gouden bekers. Tandwielen krijg je eenvoudigweg door het spel te spelen en bepaalde vereisten te voltooien. Er zijn dagelijkse uitdagingen maar ook, zoals daarnet beschreven, beloningen na wedstrijden te spelen. Gouden bekers daarentegen krijg je enkel als je een wedstrijd wint. In de winkel kan je met die bekers legendarische voorwerpen aankopen, en met de tandwielen alle andere voorwerpen die duurder zijn naarmate de zeldzaamheid. Winnen is dus niet alleen een prestatie op zich, maar noodzakelijk om de meest zeldzame beloningen te bemachtigen.

TurboGolfRacing-2.jpg


Waar knelt de golfschoen?

Tot nu klinkt alles goed, nietwaar? Helaas heb ik de grote vraagtekens voor het einde bewaard. Met de basisopzet en ideeën is niets mis: Turbo Golf Racing is een vermakelijk spel dat vlot weg speelt. Voor de huidige prijs vraag ik mij wel af of er een breed publiek zal aangesproken worden. Momenteel is het spel nog in Early Access en dat is te merken aan het aantal spelers dat online is. Bij piekmomenten 's avonds valt dat best mee, wat mij hoopvol maakt naar de toekomst toe. Een groter punt waar ik mij zorgen om maak is de algemene uitdaging. Om te blijven boeien zal er mijns inziens nog wat inspanningen nodig zijn van de makers. De eerste tientallen keren is het zeer leuk, waarna het nieuwe er wat van af is. De gratis zaken die vrij te spelen zijn, zorgen er wel nog voor dat je verder wilt spelen. Het halen van de gouden bekers is al een uitdaging op zich. Aan de inspanningen van de makers is wel weinig op aan te merken. Zo is er veel communicatie naar de spelers toe, met de verbeteringen die er in de nabije toekomst aankomen.

Conclusie

De eerste aanzet is alvast veelbelovend. Alles zit er in wat ik van Turbo Golf Racing zou verwachten. De vraag blijft hoelang spelers geboeid zullen blijven en of er meer inzit dan een leuk spel. Ik verwacht dat het spel gratis zal worden met betalende microtransacties, maar momenteel is dat nog niet het geval. De makers hebben alvast nog verschillende plannen om het spel boeiend te houden dus hopelijk worden hun inspanningen en ons geduld beloond.

Pro

  • Goede basis
  • Vlot
  • Geen microtransacties

Con

  • Uitdaging lange termijn
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

4 augustus 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. Xbox One
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Racing
  3. Sport

Ontwikkelaar

  1. Hugecalf Studios

Uitgever

  1. Secret Mode
 
Terug
Bovenaan