Techreview: Trust Redex GXT 980

Als ik achter mijn computer zit, beschouw ik een muis een beetje als het verlengde van mijn arm. Een onmisbaar element om te navigeren doorheen de digitale wereld. Mensen met een laptop die bijvoorbeeld enkel gebruik maken van een touchpad begrijp ik niet (mijn vrouw inbegrepen). Langs de andere kant is een muis ook geen hebbeding waar ik meer dan 100 euro aan wil uitgeven. Daarom hecht ik veel belang aan een degelijke, maar betaalbare muis die liefst ook voldoet aan mijn vereisten. Benieuwd of de Trust GXT 980 Redex in deze categorie valt.

Wat het prijskaartje betreft, zit het alvast goed. De nieuwe gamingmuis van Trust heeft een richtprijs van € 39,99 en bevindt zich zo zelfs in de goedkoopste categorie van mid-budget hardware. In ruil daarvoor krijg je wel een degelijke en stijlvolle muis die helaas wel enkele minpuntjes heeft. Gelukkig valt er ook heel wat positiefs te vertellen over deze muis.

Trust-GXT-980-REDEX-its-the-new-mouse-for-playing-1280x720.jpg


Waar voor je geld?

Trust richt zich in hoofdzaak op de meer casual of prijsbewuste gamers en ook voor deze muis is dat het geval. Dit wilt zeggen dat je een aantal basisfunctionaliteiten krijgt, maar je dus niet de top of the top hoeft te verwachten. Zo bevat de muis zes knoppen, wat voor mij toch eerder een minimum is. Je kan deze knoppen wel programmeren, maar daarover later meer. Verder kan je de gevoeligheid van de optische sensor instellen tussen 200 DPI en 10.000 DPI, wat op papier indrukwekkend lijkt. Maar de muis die ik normaal gebruik, de Razer Basilisk X HyperSpeed, gaat bijvoorbeeld tot 16.000 DPI. Waar de Trust Redex wel een voordeel lijkt te hebben, is de levensduur van de mechanische muisschakelaar die een geadverteerde levenscyclus heeft van tachtig miljoen klikken, terwijl dit bij mijn Razer-muis vijftig miljoen klikken is.

Natuurlijk moet de muis wel zolang heel blijven en dus duurzaam gebouwd zijn. Zeker als je iemand bent zoals ik die regelmatig al eens zijn muis laat vallen. Ik heb voor deze review niet de proef op de som genomen, maar de bouwkwaliteit van de muis lijkt zeker in orde. En mocht je jezelf afvragen hoe ik in godsnaam mijn muis regelmatig laat vallen, dan moet ik bekennen dat ik regelmatig achter mijn laptop in de luie zetel zit en dan gebeurt dat wel eens. Wat me direct bij het volgende punt brengt. Voor mij is het ook belangrijk dat de muis goed glijdt op verschillende types van oppervlak. Een muismat geeft het beste resultaat natuurlijk, maar ook bij de zetel of een tafellaken ondervond ik geen problemen. Enkel in bed gleed de muis minder goed (en neen, we gaan hier geen vuile mopjes over maken).

Een degelijke en stijlvolle muis die helaas wel enkele minpuntjes heeft.


Het grootste voordeel voor mij persoonlijk, is dat de muis een oplaadbare batterij bevat. Gedaan dus met om de zoveel tijd naar een batterij te zoeken omdat de oude plat is. Al moet je wel zien dat je de kabel bij de hand houdt, want opladen met een andere kabel gaat vreemd genoeg niet. Met een volle laadbeurt gaat de batterij zo’n vijftig uur mee, wat zeker voldoende is, maar ook weer niet exceptioneel. Ik heb de muis alvast niet meer dan één keer moeten herladen in de paar weken dat ik hem heb getest, en dit met enkele dagen telewerk inbegrepen, waarbij de muis dus van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat werd gebruikt. Hoelang je met één laadbeurt zal kunnen gaan, hangt natuurlijk ook af van andere factoren, al is er ook een ingebouwd mechanisme dat het energieverbruik tracht in te perken.

Trust-GXT-980-Redex-review-an-entry-level-gaming-mouse-that.jpg


Alle kleuren van de regenboog

Net als andere gamingmuizen springt ook de Trust Redex op de RGB-bandwagon, wat wilt zeggen dat je de muis kan laten oplichten in verschillende kleuren dankzij de ingebouwde ledverlichting. In totaal zijn er acht verschillende profielen, zoals Rainbow Wave, Lightning en Neon, die je bovendien ook nog eens kan aanpassen naar je eigen smaak. Bij Rainbow Wave kan je bijvoorbeeld de snelheid waarmee de kleuren wisselen aanpassen. Dit doe je via de bijgeleverde applicatie, waarin je trouwens ook de zes knoppen kan herprogrammeren of macro's kan instellen en dit koppelen aan verschillende profielen. In de applicatie kan je de ledverlichting ook uitschakelen, want hoewel dit uiteraard sfeervol en leuk voor de kinderen is, zal je verbruik hoger liggen. Om de duur van je batterij verder te verhogen, beschikt de Trust Redex bovendien over een standby-modus waarbij de muis zichzelf deactiveert na één minuut van inactiviteit, iets wat helaas niet aan te passen is. Deze functionaliteit heeft uiteraard nog andere voordelen, bijvoorbeeld tijdens het kijken van een film waarbij een onverwachte muisbeweging niet opeens de knoppen van de videoplayer tevoorschijn tovert. Maar er zijn helaas ook nadelen aan verbonden en ik heb me regelmatig geërgerd aan het feit dat de muis niet bewoog omdat hij in standby-modus stond en ik dus eerst moest klikken op de linkermuisknop voordat de muis wou bewegen.

Zij die hun batterij ten volste willen besparen, kunnen altijd ook bedraad spelen. Maar een draadloze muis koop je in eerste instantie net om draadloos te gebruiken natuurlijk en deze muis wordt bovendien geadverteerd als een low latency draadloze muis. Of dit de reden is waarom er geen Bluetooth-adapter aanwezig is, weet ik niet, maar voor mij was dit eigenlijk ook wel een gemis. Gebruik je meerdere computers of heeft je computer slechts een beperkt aantal USB-poorten, dan kan ik me voorstellen dat sommige mensen die Bluetooth-functie zullen missen, zeker bij een meer alledaags gebruik. Voor een langdurig gebruik vond ik de muis ten slotte ook ergonomisch minder aangenaam dan mijn andere muis. Hoewel het een matzwarte stijlvolle muis is, is ze vrij compact en is de vorm eigenlijk vrij standaard. Voor mijn handen valt de muis net iets te klein uit en persoonlijk verkies ik een rustpunt voor de duim. Na langdurig gebruik, merkte ik dan ook dat ik toch wat last kreeg aan mijn hand. Maar dit is natuurlijk persoonsgebonden en de beste manier om te kijken of een muis goed in de hand ligt, is deze eens vast te nemen in de winkel. Voor de Trust Redex is dit natuurlijk niet anders.

Conclusie

De Trust Redex GXT 980 is een muis die zich vooral lijkt te richten op gamers die op zoek zijn naar de basisfunctionaliteiten van een gaming muis zonder er teveel geld aan kwijt te zijn. Dit wilt zeggen dat je niet teveel toeters en bellen mag verwachten en je enkele gebreken voor lief moet nemen. De muis doet wat je ervan verwacht, maar veeleisende gamers gaan toch best op zoek naar een andere muis.

Pro

  • Standby-modus kan een zegen zijn...
  • Oplaadbare batterij die lang meegaat
  • Aanpassingsmogelijkheden

Con

  • ...maar ook een vloek
  • Geen bluetooth
  • Ergonomie
  • Je kan niet elke lader gebruiken
6.5
 
Terug
Bovenaan