Review: Train Life: A Railway Simulator

Het is al lang, lang geleden dat ik nog op een trein gezeten heb. Ik ben helemaal niet goed met dingen die je kan ‘missen’ zoals bus of trein, altijd belachelijk te vroeg, alsof het plots twintig minuten zou duren om van hal naar perron te wandelen. Wanneer ik weet dat ik een trein te halen heb, tikt dat vertrekuur luid in mijn hoofd. (‘Ah, er zit iets in uw hoofd, Squidward?’ Shurrup). En dan nog is een trein, eens je er op zit, eigenlijk nooit echt leuk. Behalve (!) voor ‘trein-mensen’. Ik ken er zelf twee en die hebben geen bloedsomloop, die hebben treinsporen. Het is een way of life, er is voor een trein-mens niks beter of leuker dan een tsjoektsjoek. Dus toen de kans kwam om Train Life uit te proberen, dacht ik ‘waarom ook niet?’.

Train Life: A Railway Simulator is nu beschikbaar voor pc, Switch, Xbox One, Xbox X|S en PlayStation 4 en 5.

Train 1.jpg


Of hoe je heel traag op stoom komt

Simulators zijn big business. Er zijn tig zaken waar een speler op zijn gekozen platform ervaring kan in opdoen, en binnen de sim-wereld zijn er twee stromingen: je hebt sims voor de lol, zoals Goat Simulator (excuses aan wie het geit-zijn serieus neemt, you do you) en dan zijn er ook de veel serieuzere simulatie ervaringen. De Microsoft Flight Sim is al meer dan twintig jaar een absoluut instituut. Mensen nemen het enorm ernstig, zij zien zichzelf niet als sim-spelers maar als echte piloten. Het spel is dan ook ontzettend waarheidsgetrouw en gedetailleerd en wordt zelfs voor bepaalde trainingen als referentie gebruikt.

De Train Life simulator valt volledig in de tweede categorie. Dit is Heel Serieuze Treinbusiness. Waar ik eerst dacht van met mijn treintje door een mooi, realistisch en bijna open-world Europa te kunnen tuffen, bleek al van minuut één dat het de ontwikkelaars menens was. Het spel komt uit Polen, je kan ze misschien wel vergeven dat ze treinverkeer ernstig nemen. De bedoeling van dit soort spel is rust en ontspanning brengen door de speler te laten focussen op gedetailleerde processen en resultaten zonder de stress van een levensechte situatie. Je kan je honderd procent inleven in je gesimuleerd baantje, maar als hier een trein tegen een buffer vliegt, kan je gewoon even koffie halen en opnieuw beginnen. Iets waar de echte NMBS op neerkijkt. Denk ik.

Train 2.jpg


Of hoe een laptop toch bijna door het raam ging

Op twee uur tijd kan je behoorlijk veel doen. Ik kan bijna al mijn was opplooien en op de juiste plaats leggen (vermoed ik, nog nooit geprobeerd), een flink stuk van een boek lezen, twee lessen geven, … Plots twee uur voor jezelf krijgen is top. Die tijd besteden aan de tutorial voor een trein simulatie staat bij maar héél weinig mensen in de top tien, en nochtans is dat wat TS van de speler verwacht. Twee uren ben je bezig met het leren besturen van je eerste locomotief. Tenminste, als je een klein beetje aanleg hebt. Wie dit poogt op een console, god verhoede op een Switch, is zeker een poos langer zoet. Je moet leren vooruit en achteruit gaan, berg op en berg af, remmen, versnellen, … al wat een voertuig kan en dat met een bijna niet-aflatende stroom aan knoppen en hendels - vaak ook nog eens in combinaties - om er voor te zorgen dat je trein niet in een gracht buiten Almelo zou eindigen. Dit is een deep déép dive in de wereld van de treinbestuurder. Ik zou nooit gedacht hebben dat een treinspelletje mij op een punt zou brengen van ‘dit gaat door het raam of ik begin te hallucineren’ maar - quelle surprise - ik was gelukkig te lui om het raam open te doen.

Optimaliseren van je vloot en een minimum aan afstand met een maximum aan afzetmarkt is de boodschap.


Het doel van deze trein simulator is dubbel en op zich wel interessant: je bouwt zowel je ervaring als treinbestuurder als je eigen bedrijf op. Behalve zorgen voor het niet uit de bocht gaan van je steeds indrukwekkender wordende treinen, moet je ook gaan rekening houden met de stiptheid van je diensten, de professionaliteit van je personeel en de tevredenheid van je klanten (en personeel!). Je klanten zijn zowel reizigers als vrachtvervoerders, al heb je zelf de keuze welke opdrachten je wil aannemen. Er zit dus ook een stukje tycoon in de game, maar eens te meer van de ernstigere soort. Belangrijk om te onthouden is dat je wél de mogelijkheid hebt om een aantal zaken aan te passen (bijvoorbeeld ongelimiteerd budget) waardoor je ook als minder ervaren simspeler een goede kans maakt om met de game succesvol aan de slag te gaan. Je begint met je thuishaven (enfin, thuisstation) en de naam van je bedrijf te kiezen, en eens je door de tutorial heen bent, ben je - letterlijk - vertrokken. In de tutorial ga je met een locomotief naar de garage voor een onderhoud en brandstof en het is doorheen deze rit dat je de basics gaat leren. Eens je in het onderhoudsstation bent, zal je daar ook nieuwe locomotieven of onderdelen kunnen aankopen of personaliseren. Natuurlijk blijft het een game en moet je voor verschillende zaken eerst een bepaald level behalen.
Eens je loco onderhouden is, begint het aanleren van het carrièregedeelte van de sim. Zoals al gezegd, zal je zowel vracht als passagiers kunnen vervoeren met je groeiende bedrijf, maar ieder begin is klein en dus ga je eerst met goederen aan de slag. Wat leuk is, is dat je een echte bevoorradingsketen kan opzetten. Nu begin je met een alleenstaande opdracht om boomstammen op te pikken, maar later kan je met die stammen naar een zagerij, dan naar bijvoorbeeld meubelmakers en daarna winkels. Allemaal financieel interessante transporten die je met je eigen bedrijf bijna als monopolie kan gaan doen. Een bonus – ervan uitgaande dat je een liefhebber van spoorwegen bent als je dit spel wilt uitproberen - is ook dat je vaak zelf trajecten kan in elkaar gaan boksen. Optimaliseren van je vloot en een minimum aan afstand met een maximum aan afzetmarkt is de boodschap.


Train 3.jpg


Personeel inzetten

Eens je niveau één behaald hebt, kan je je eerste personeelslid gaan aannemen (de opleiding moet je volledig zelf rijden). Er is keuze te over, al moet je een bedrag betalen dat serieus kan oplopen naargelang het niveau van je nieuwe aanwinst. Je kan evenwel niet gewoon je machinisten aan de slag zetten om gewoon alle opdrachten uit te rijden; je moet wel degelijk zelf betrokken blijven (dus niet een uurtje iets anders gaan doen). Jij moet optimale opdrachten en routes gaan berekenen voor je personeel. Wanneer je aan bepaalde criteria van tijd of cargo voldoet, zijn er beloningen te verkrijgen. Als je in de fout gaat, volgen dan logischerwijze ook boetes en straffen. Behalve je treinen en personeel gaan ook de steden die je bezoekt in level naar omhoog. Als je in het begin van het spel een aantal routes een paar keer opnieuw doet, kan je op een relatief eenvoudige manier geld binnenrijven én een hoger level behalen om zo je voordeel voor later al te krijgen. Hoe hoger je niveau, hoe meer vrijheid je krijgt in het bepalen van je opdrachten en routes. Zo kan je jezelf opwerken tot grote speler in de treinmarkt met een Europawijd netwerk aan passagiers- en goederenvervoer, en een klein fortuin in de bank.

Train Life is een zware hap. Er is veel dat Simteract wil doen en een hoop daarvan doen ze goed: dit is echt wel een vrij levensechte ervaring in het treinrijden, en het carrière onderdeel geeft echt zin om jezelf op te werken. Waar het spel in faalt is net in die enorme onderdompeling, dit is echt niet voor iedereen. De tutorial is met de beste bedoelingen gemaakt, maar twee uur en meer is gewoon té lang. Er is ook geen fun element in te vinden: het ware leuk geweest als er iets van speelsheid te bespeuren was, al kan ik zelf niet direct iets bedenken dat niet als een tang op een dodelijk serieus treinvarken zou staan - om even de sfeer te verlichten. Voor een game die je door heel Europa laat rijden, zijn de graphics ook teleurstellend. Alles is vrij vlak en weinig gedetailleerd. Erg jammer omdat je best wel wat tijd in je locomotief zit met weinig anders te doen dan het landschap te bekijken. Ook denk ik dat Train Life: A Railway Simulator niet vanzelfsprekend is op console. Ik was erg blij met een toetsenbord en muis. Als getrouwe simulator is dit geslaagd, maar het doelpubliek hiervoor zal erg beperkt zijn.

Conclusie

Zware kost voor iemand met weinig ervaring met simulatoren. Dit is er eentje voor de echte liefhebbers: als Flight Simulator of één van de truck sims jouw ding zijn, dan zal deze absoluut in de smaak vallen. Het is een game voor échte gamers binnen dat bepaalde genre. Al is dit nog maar het begin van Simteract voor deze titel, de basis is solide en als ze verder bouwen dan voorzie ik voor deze treinsimulator een heel trouw publiek. Het zou leuk zijn mochten de graphics fijner en realistischer zijn. Je bent tenslotte in een prachtig werelddeel en je zit wel een tijd door je raam te kijken, maar de aspecten die de techies zullen interesseren en de vele planningsmogelijkheden om je carrière te gaan opbouwen zitten leuk in elkaar. Een prima aanwinst voor het genre.

Pro

  • Technische details in overvloed, leuk voor al wie technische interesses heeft
  • Carrière zelf te bouwen met veel eigen inbreng
  • Super voor de echte treinliefhebber

Con

  • Tutorial is op het randje van aanvaardbare lengte
  • Graphics mogen fijner
  • Voor consoles lijkt deze mij niet vanzelfsprekend
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

22 oktober 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Simulator

Ontwikkelaar

  1. Simteract

Uitgever

  1. Nacon
 
Redactie
Ik heb nog nooit een game zo graag willen kopen, na het lezen van een review 😃 Ik ben helemaal overtuigd; dit is absoluut iets dat bij mij past; ge moogt zelf kiezen waarom :LOL: Enfin, ik ben serieus, deze komt er (ooit) aan (y)
 
Terug
Bovenaan