Review: Total War: Rome Remastered

Total War: Rome was een van de eerste spellen die ik als kind op papa’s computer speelde. Ik snapte er toen niet veel van, maar ik was wel verbaasd over de groteske gevechten die je kon aangaan. De game was de eerste die én in 3D én in realtime die gevechten toonde. Je eigen leger opbouwen was ongezien en geen enkel ander spel kon vroeger diezelfde ervaring bieden voor mij. Het is dan ook de belangrijkste grondlegger van het turn-based strategie genre. 20 jaar later wordt de game voorzien van een remaster.

Het hoofdverhaal speelt zich af tijdens de eerste stapjes van het Romeinse Rijk. Je kan in het begin kiezen uit alle vijftien volkeren, wat een groot verschil is ten opzichte van de originele game. Daar begon je met drie Romeinse families en moest je de rest vrijspelen of zelf veroveren. Je begint rond 270 v.C. met het kiezen van je faction, of welk volk je wilt leiden. En die keuze is erg ruim, van Afrika tot Rome. Daarna speel je eigenlijk een enorm lang schaakspel, waarbij je moet nadenken over politieke relaties, welke veldslagen je wanneer wilt voeren en hoe je je lokale economie beheert.

Battle_Greeks-siege.jpg


Vechten tot de dood

De gameplay zelf is nogal standaard: een turn-based campaign of in real-time waar je de gevechten effectief ziet plaatsvinden. Tijdens die gevechten kan je verschillende bataljons bevelen om ten strijde te trekken en elkaar te beschermen. Daar komt strategie natuurlijk van pas, zo kan je bijvoorbeeld best je speermannen eerst op pad sturen met daarna de kruisbogen. Vervolgens kan je de vijand uit zijn tent lokken om ze dan genadeloos af te maken met de achterliggende kruisbogen. Zo moeilijk is dat allemaal niet, want de AI is even dom als in 2004. Hier is letterlijk niets aan veranderd en dat is echt wel wennen als je modernere games gewoon bent. Ze beleven elk gevecht precies passief en vechten niet echt terug, waardoor gevechten erg simplistisch en sloom aanvoelen. En als je weet dat die gevechten eigenlijk het leukste aspect van de game moeten zijn, is dat pijnlijk.

In principe nog altijd dezelfde game uit 2004 met weinig vernieuwing


De gameplay zal voor fans van het genre allemaal bekend in de oren klinken, eigenlijk is deze remaster exact dezelfde game als die uit 2004. Zelfs sommige bugs zijn er weer ingeslopen. Het grootste verschil is de grafische update en het feit dat je alle DLC automatisch inbegrepen is. En dat klinkt heel geweldig, zo’n grafische update, maar die laat toch wat steken vallen. Wie zich verwacht aan grootse moderne graphics met mooie personages en 4K textures komt bedrogen uit. Je kan wel een Enhanced Graphics pack downloaden, maar dat is de moeite ook niet echt. Personages zien er gedateerd uit, omgevingen enorm leeg. We moeten het doen met wat betere belichting en UI. En hoewel die veranderingen het gemakkelijker maken voor nieuwkomers om met het spel aan de slag te gaan, is het voor die hard fans een zware teleurstelling.

Conclusie

Het is lastig om Total War: Rome Remastered aan te raden aan mensen die de originele game vroeger niet gespeeld hebben. De updates die ze gegeven hebben, zijn bijlange niet genoeg om nieuwe fans te winnen. Waarom zouden ze ook? Er zijn ondertussen veel modernere games op de markt met betere features en graphics. Het uitgangspunt lijkt dan ook vooral nostalgie te zijn. Als je een oud pareltje nog eens wil herbeleven op de huidige hardware, zal je dat via deze remaster moeten doen. Bugs inclusief.

Pro

  • Betere UI, belichting en camera
  • Qua gameplay nog steeds heerlijk

Con

  • Alles voelt verouderd aan
  • AI is onveranderd
6

Over

Beschikbaar vanaf

29 april 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Ontwikkelaar

  1. Creative Assembly

Uitgever

  1. SEGA
 
Terug
Bovenaan