Review: The Valiant

Van sommige games kun je je afvragen waarom ze überhaupt bestaan. Neem nu The Valiant bijvoorbeeld. The Valiant is een nieuwe, op squadrons gebaseerde, real time strategy-game die zich afspeelt in het dertiende-eeuwse Europa en Midden-Oosten met zowel een single player-campagne als coöperatieve en competitieve multiplayer-modi. Doorgewinterde RTS-spelers herkennen heel wat van Ancestors Legacy in het spel. Maar zelfs al mocht dit niet helemaal kloppen en blijkt het hier eerder om een soort van Age of Empires-kloon te gaan, welke bijzonderheden heeft het spel dan wel te bieden? Dat verneem je hopelijk dus hier.

In The Valiant voer je het bevel over een aantal middeleeuwse strijdkrachten die je stelselmatig kan opwaarderen, terwijl je de verhaallijn volgt van de strijdmakkers Theo en Ulrich. Want, laat dit meteen duidelijk zijn: The Valiant probeert wel degelijk om de zaken wat anders aan te pakken. Tussen al dat tactische zwaardgekletter door, poogt het spel eerst en vooral om een memorabel heldenverhaal te brengen.

20221019193518_1.jpg


Over Theo, Ulrich, en de Staf van Aaron

In het epos van de betrekkelijk lange single player-campagne van The Valiant kruipt de speler in de huid van de beide wapenbroeders. Enerzijds is dat Theoderich von Akenburg, een voormalige kruisvaarder die terug in actie komt wanneer hij beseft dat zijn wapenbroeder Ulrich von Grevel mentaal steeds zieker wordt sinds hij een gedeelte bemachtigde van een oud artefact, namelijk de Staf van Aaron. De brok metaal blijkt over duistere krachten te beschikken, want veroorzaakt een obsessie bij Ulrich om de resterende delen van de staf te vinden. Wanneer hij er echter in zou slagen om de staf terug compleet te maken, dan zal dat verstrekkende gevolgen hebben voor alle leven op aarde.

Tussen al het zwaardgekletter door, probeert The Valiant vooral een memorabel verhaal te brengen.


Daarom begint Theo aan een trip die hem door Europa en het Midden-Oosten zal loodsen, op zoek naar de overgebleven relikwieën met als doel om deze voor Ulrich onvindbaar te maken. Tijdens deze reis ontmoet hij nog vele andere krijgers die besluiten om samen met hem op pad te gaan, dit om de nakende ondergang van de wereld te helpen verhinderen. Oké, een Oscar zal het plot van The Valiant waarschijnlijk nooit ontvangen, maar het uitgangspunt had zeker slechter gekund.

20221019195421_1.jpg


Over speciale krachten, tactiek, en noodzakelijke gebouwen

Je War Band bestaat uit zogenaamde Hero en Mercenary Squads, zowel helden als huurmoordenaars dus. Helden beschikken standaard over speciale vaardigheden en talenten die je via een skill tree kunt uitbreiden. Voor je huurmoordenaars kun je de talenten wel vrijspelen via progressie in de campagne. Eén van die speciale krachten die je als hulpmiddel kunt aanwenden is Devotion. Deze kun je gebruiken op elke verzwakte bondgenoot binnen de nabije perimeter, waardoor deze 25% Fortitude (vastberadenheid) en 10% Vigour (bedrijvigheid) regenereert. Retribution is een ander wapenfeit, waarmee je Vengeance (wraak) kunt inzetten om 400% schade aan te brengen bij alle nabije vijanden. Door de rechtermuisklik ingedrukt te houden op je target, kun je ook kiezen in welke formatie - bijvoorbeeld langs de flanken of gewoon in één rechte lijn - je de tegenpartij wil chargeren.

Elke aanvalsteam heeft een Fortitude en een Health-meter en tijdens de combat zal Fortitude als eerst aangetast worden wanneer je verliezen lijdt, om vanzelf te regenereren na het terugtrekken. De Health van je team kan daarentegen enkel herstellen in zogenaamde Replenishment Camps, waar je ook de geleden verliezen kan recupereren. Daar kun je trouwens ook de regeneratie van Health uitsturen naar de nabije teamleden. Andere handige gebouwen zijn bijvoorbeeld goudmijnen welke je dient te veroveren door er de vlag te hijsen, en verdedigingstorens die je kunt opzetten om er boogschutters neer te poten. Het komt er dus op neer om je aanvalsgolven als de momenten waarop je de aanval voor even onderbreekt zo perfect mogelijk met elkaar af te stemmen op basis van de status van elk team. In een notendop uitgelegd is dit dus het tactische aspect van The Valiant en hierin een meester-tacticus worden, is absoluut geen makkelijk gegeven.

20221019192243_1.jpg


Prachtige muziek, prima performantie, maar saaie campagne

Wanneer je aan de campagne van het spel begint, zijn er zeker een aantal positieve aspecten te ontdekken. Ten eerste is elk gesprek van een stem voorzien, en die klinkt niet eens zo slecht. Ook de muziek is echt prachtig, volledig passend bij de missies. The Valiant presenteert zich vanaf de eerste minuten als een boeiend verhaal dat zich afspeelt op een slagveld, waarbij de spanning door middel van de dialogen en de krachtige melodieën steeds verder opgedreven wordt naarmate de intensiteit en gruwel van het gevecht. Een aantal mooie cutscenes die je tussendoor te zien krijgt, doen dit alleen maar extra beamen. Ook de algemene performantie blijkt overigens prima, zeker wanneer je DLSS of FSR inschakelt.

Ferm gelijkaardige opdrachten zorgen ervoor dat de campagne al snel begint te vervelen.


Het duurt echter niet lang vooraleer je merkt dat het verhaal slechts één richting kent. Er zijn geen impactvolle keuzes te maken, behalve je troepen terugtrekken wanneer het te heet onder je voeten wordt, een speciale vaardigheid toepassen voor regeneratie van hun slagkracht, en vervolgens terug aanvallen wanneer je daar weer klaar voor bent. Je merkt het misschien al wat, de gameplay al even simpel als repetitief. Linksboven wordt de lijst van de voltooien opdrachtjes weergegeven. Deze bestaan meestal uit het veroveren of het verdedigen van een strategisch interessante locatie, ook wel gekend als het in elkaar rammen van een groep tegenstanders die als mieren blijven terugkeren. Eén iemand van je team dient dan overeind te blijven tot het ganse nest uitgeroeid is. Tijdens het verkennen van de redelijk kleine kaarten krijg je meermaals extra opdrachten die erg gelijkaardig zijn, waardoor de campagne wel wat snel begint te vervelen.

20221019195642_1.jpg


Online modi niet superstabiel en best pittig

Online matchmaking werkte initieel niet perfect op het moment van testen. Af en toe ervoer ik een onderbreking tijdens het spelen en er bleken ook niet zoveel spelers te vinden zijn voor de matchmaking. Dit werd gelukkig de avond van de release al deels opgelost via een hotfix. Het meest uitgebreid is natuurlijk de PvP-modus, die Competitive heet en bestaat uit Quick match, een Custom match en een Ranked match, waaraan dus een scorebord gekoppeld is. Tenslotte is er ook Last Man Standing, een online modus waar je samen met twee vrienden steeds terugkerende golven aan vijanden dient te verslaan.

Tijdens de online modi heb je in tegenstelling tot de campagne wel meerdere moeilijkheidsgraden tot je beschikking. Om de moeilijkere graden te kunnen kiezen, moet je held dan wel aan een bepaald Mastery Level voldoen. Kortom: eerst de campagne spelen is broodnodig. Online blijkt het spel overigens nog een pittigere ervaring te zijn. Je krijgt er immers een extra laagje tijdsdruk voorgeschoteld welke nagenoeg niet van toepassing is in de campagne. Indien het invloedgehalte (Influence) van je team vooraleer dat van je tegenstander naar het nulpunt daalt, is het game over. Dat herinnerde me nogmaals aan het jammerlijke feit dat The Valiant naast de campagne geen modus aanbiedt waar je in alle rust de mechanics uitgebreid kunt uittesten en gewend raken.

Conclusie

The Valiant biedt geen belangrijke keuzes aan die een betekenisvolle impact zullen hebben op de ontknoping van het heldenverhaal. Daarnaast zijn de locaties waar de gevechten plaatsvinden eerder klein en voelt de gameplay nogal beperkt en veel te eentonig aan. Hierdoor word je de campagne snel beu, hoe uitdagend deze zich ook profileert. Voor de passende muziek en soepele ervaring echter deel ik met plezier wél hoge scores uit. De online modi tenslotte blijken nog een pak minder memorabel dan het al zo lineaire epos en brengen gewoon meer van dezelfde eenzijdige gameplay, tenminste wanneer de verbinding een beetje stabiel blijft.

Pro

  • Soundtrack
  • Prima performantie
  • Moeilijk

Con

  • Beperkt
  • Eentonige gameplay
  • Online niet altijd vloeiende ervaring
6

Over

Beschikbaar vanaf

19 oktober 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Strategy

Ontwikkelaar

  1. KITE Games

Uitgever

  1. THQ Nordic
 
Terug
Bovenaan