Review: The Settlers: New Allies

Ondertussen is het al meer dan een jaar geleden dat wij hier een preview postten van de toen opkomende reboot van The Settlers. Het bleek toentertijd inderdaad zeker niet de enige preview te zijn welke doorspekt was met kritische bedenkingen over deze RTS-game. Toch had niemand van ons toen maar in de verste verte kunnen vermoeden dat het tot 17 februari 2023 zou duren vooraleer we het afgewerkte spel eindelijk in handen zouden krijgen. Net als bij Skull and Bones bleef ook de release van deze Ubisoft-titel allesbehalve gevrijwaard van uitstel.

Soit, eindelijk is het nu dus zover, althans wat de pc-versie betreft. Met de bijtitel New Allies hoopt Ubisoft de release van deze editie nog wat extra kracht bij te zetten. Iets meer dan een maand later zullen dan de versies voor PlayStation 4, PlayStation 5, Nintendo Switch, Xbox One en Xbox Series X|S volgen. Trouwens, het spel zal ook nog verschijnen op Geforce Now en Luna. Aangezien ik tijdens de preview al uitvoerig uit de doeken gedaan heb hoe de gameplay van deze vernieuwde The Settlers precies in zijn werk gaat, zal ik mij in deze review vooral focussen op wat er sindsdien nog aan het spel bijgeschaafd werd. Want de hamvraag welke iedereen nu natuurlijk beantwoord wil zien, is of dat extra jaar in de oven The Settlers daadwerkelijk deugd heeft gedaan. En zo ja, of dit op die manier een stukje magie terugbracht van die relaxerende city builder van weleer. Of zijn we nu al aan het zweven?

The Settlers Screenshot 2023.02.18 - 22.34.11.14.png


Heel wat toevoegingen, dus?

In elk geval heeft Blue Byte, ook wel gekend als Ubisofts Team Düsseldorf, wel geprobeerd om te luisteren naar de bakken kritiek die over het spel heen geloosd werden naar aanleiding van die Closed Bèta van begin vorig jaar. Er zijn vooreerst pogingen ondernomen om de toen onevenwichtige gameplay meer in balans te brengen. Zo werden er neutrale bandietenkampen aan de multiplayer-kaarten toegevoegd welke de toegang tot nieuwe grondstoffen verhinderen. Dit zou de willekeurig bedeelde startlocaties wat minder beslissend moeten maken. Hierdoor immers moet gelijk welke speler eerst deze niets ontziende bendes in de pan zien te hakken, vooraleer de uiterst waardevolle grondgebieden te kunnen opeisen.

Eveneens nieuw zijn de ondergrondse tunnels waarmee je een flink stuk van de kaart kunt overslaan tijdens het verkennen van de omgeving. Zeker handig, maar niet echt baanbrekend. Je kan nu ook zelf de gewenste toetsen toekennen om sneller verschillende in-game functies en constructies op te roepen. De Onslaught-modus werd hernoemd naar Hardcore en roteert om de zoveel tijd drie uitdagende missies op een totaal van twaalf maps. Inderdaad, niet toevallig exact hetzelfde aantal kaarten als in de Casual modus, waar je alleen of via co-op tegen de A.I. speelt.

Naast gewone bossen zijn er nu ook vanzelf aangroeiende bossen, welke dus onuitputtelijk hout leveren. Grondstoffen zullen bij het afbreken van gebouwen gerecupereerd kunnen worden en het neerpoten van grotere gebouwen claimt daarnaast een grotere lap grond. En eindelijk is er die door de community vaak aangehaalde Forester: een constructie die boomteelt en aldus het ontginnen van hout in het hartje van jouw nederzetting mogelijk maakt. De Siege Units waar ik het specifiek over had tijdens de preview werden ondertussen vervangen door The Order, welke over factiegebonden karakteristieken beschikt. Allemaal leuke features, maar de vraag blijft of deze de beperktheid qua keuze en de halfbakken gameplay voldoende konden oplappen?

The Settlers Screenshot 2023.02.19 - 23.27.59.53.png


Magere campagne, ook rudimentair qua opties, maar niet qua bugs

Om de proef op de som te nemen, heb ik zowel de single-player campagne als de PvP-modi in The Settlers: New Allies uitgebreid gespeeld. Om meteen met slecht nieuws te beginnen: de campagne heeft helaas niet veel vlees aan het bot zitten. Wat mij betreft, mag deze modus gerust samengevoegd worden met de Tutorial-missies en achter de gelijknamige menu-optie geplaatst worden. De modus blijft wel een verdienstelijke poging om de drie facties te leren kennen, hun onderlinge interacties in een zinvol verhaal te gieten en de gameplay aldus doelgerichter en spannender te maken. Helaas mist het allemaal wat punch om het epische niveau te benaderen, iets wat je wel binnen de context van een veldslag of een naderende volkerenoorlog zou mogen verwachten. Misschien in tegenstelling tot de rest van het spel, waar het beeld en geluid elk wel een pluspunt verdienen, maar de personages uit de campagne zien er grafisch ook niet zo indrukwekkend uit en mede door de slappere voice acting zul je je waarschijnlijk nooit echt verbonden voelen met het plot. Kortom, deze modus mag vooral gezien worden als een opwarmertje en zet het extra in de verf dat de Skirmish-modi de belangrijkste pilaren van deze game vormen. Meer dan één keer moest ik trouwens de campagne herstarten omdat er weer één of andere bug het voortspelen verhinderde, en dat vind ik best jammer. Mede hierdoor ben ik ook al snel overgeschakeld naar de Skirmish.

Helaas worden zowel de campagne als de multiplayer geplaagd door verschillende bugs.


Vrienden op Ubisoft Connect uitnodigen en samenspelen tijdens PvP-matches? Dat werkt, maar helaas ook al niet zonder eigenaardigheden. Wanneer mijn kompaan en ik voor de eerste keer een PvP-match tegen de A.I. wilden opstarten, bleken onze beide beschavingen gewoon niet bestuurbaar. Niet echt bevorderlijk voor de sfeer en gezelligheid, na eerst al voor twee minuten verplicht te hebben moeten staren naar dat schrale matchmakingscherm en wetend dat je dit nog eens mag overdoen. Ik vermeld hier expliciet nogmaals "schraal", want je kunt er enkel een factie kiezen en zelfs niet de kaart waarop je wil spelen. Nog steeds ben ik er niet over uit waarom het trouwens noodzakelijk is om telkens twee minuten te hoeven wachten wanneer de vier deelnemers uit twee menselijke spelers tegen de A.I. bestaan? Twee menselijke spelers blijkt overigens ook nog eens een voorwaarde om de 2 versus 2 te kunnen opstarten, want samen met de A.I. spelen kan evenmin. Eigenlijk zijn de crashes die wij beiden ondervonden wanneer één van ons ondertussen durfde de online sessie te verlaten, dus slechts een onbeduidende voetnoot hierbij.

The Settlers Screenshot 2023.02.18 - 22.07.51.48.png


Interface blijft zichzelf tegenwerken, economie en combat missen nog steeds diepte

Wanneer we dan effectief konden beginnen aan ons samenspel, bleek de minder intuïtieve interface nog steeds diezelfde doorn in het oog te zijn. Het blijft bijvoorbeeld veel vaak te onduidelijk of auto-construct nu geactiveerd of net inactief staat. Ook het aanleggen van de essentiële Dirt Roads op het Blueprint-rooster - welke lopen van je constructie naar het Warehouse toe - verloopt erg obscuur. Soms werkt het wanneer je een groepje engineers geselecteerd hebt, maar andere keren lukt dit net daardoor helemaal niet en moet je eerst deze selectie ongedaan maken. Daarnaast is het verre van praktisch dat het spel geen ingebouwde chatfunctie bevat, waardoor je aangewezen bent op externe programma’s ofwel op die Ubisoft-overlay welke reeds de helft van je scherm inpalmt.

Maar goed, laat ons niet blind staren op dat mindere gebruiksgemak, wat valt er te zeggen over de gameplay een aantal potjes te Skirmishen? Wel, de economie van je nederzetting blijkt inderdaad nu iets meer afhankelijk van de productie van werktuigen. Maar ook deze verbetering kan niet verbergen dat het economische aspect van de gameplay nog steeds te veel diepte mist. Ja, je dient nu tools in te zetten zowel tijdens de constructie van de grootste gebouwen, landmarks als bij het recruiten van nieuwe engineers, maar het maakt de economie er absoluut niet interessanter of bevredigender op. Daarvoor is er meer nodig dan dit alleen.

Gelukkig zijn de micro-transactions in The Settlers: New Allies wél louter cosmetisch.


Ook het voeren van de veldslagen is een structuurloze bezigheid. Iedereen loopt maar wat door elkaar, waardoor het bedenken van een tactiek of het uitvoeren van de combat volgens een welbepaalde strategie volmaakte utopieën zijn. Eindigt RTS niet op strategy? Verschillende keren zag ik mijn eigen krijgers recht als een kamikaze recht naar de vijand toelopen, die massaal in de meerderheid was. Ja, je kunt je grondtroepen nu wel doen patrouilleren en halt laten houden, maar bij gevaar hen laten terugtrekken in een bepaalde formatie blijkt alweer te lastig voor deze game. Om toch nog met een positieve noot te eindigen: gelukkig zijn de micro-transactions in The Settlers: New Allies wél louter cosmetisch én wordt Cross-Play tussen pc en consoles ondersteund.

Conclusie

Helaas, waar vorig jaar al voor gevreesd werd, blijkt werkelijkheid geworden. Ubisoft heeft met The Settlers: New Allies een miskleun van jewelste uitgebracht dat nog niet tot aan de enkels reikt van kleppers zoals Anno, Age of Empires, of zelfs de eigen voorgangers. Vooral de gameplay mist diepte om van het spel een verslavende RTS-ervaring te maken. Daarnaast zijn er die zovele andere problemen met deze game waardoor ik mij vooral afvraag: wat gaat er nu gebeuren met deze reboot?

Pro

  • Doorgaans mooi beeld en geluid
  • Groot aantal verbeteringen t.o.v. de build van vorig jaar ...

Con

  • ... welke helaas niets substantieels verbeteren aan de gameplay
  • Ondermaats op vele vlakken t.o.v. de voorgangers en concurrentie
  • Bugs en crashes, vooral tijdens de multiplayer
  • Micro-transactions
4.5

Over

Beschikbaar vanaf

17 februari 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Blue Byte

Uitgever

  1. Ubisoft
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan