Review: The Last Kids on Earth and the Staff of Doom

De animatieserie The Last Kids on Earth and the Staff of Doom staat al even op Netflix en er bestaat zelfs een boek van dat tot de bestsellers behoort met de titel De Laatste Helden op Aarde. Beide ontzettend populair, dus kon een kindvriendelijke videogame niet uitblijven. Een game die het zombiegenre naar de kleinere spelers brengt, waaronder mijn klein grut van zeven en acht jaar. Of zij het wat vonden? Je leest het in deze review.

Ik krijg binnen BeyondGaming al de bijnaam "connaisseur der kinderfilms en games" en geheel onlogisch is dat niet. Met twee kinderen die groeien als kool en dezelfde hobby's als mij delen, is de toekomst verzekerd. Dat ze daarvoor bordspellen en videogames moeten spelen of regelmatig naar de bioscoop moeten gaan, nemen ze er maar al te graag bij. Of ze The Last Kids on Earth and the Staff of Doom op de PlayStation 5 wilden spelen (via backwards compatibility), hoefde ik hen geen twee keer te vragen.

Last Kids 1.jpg


Boordevol kindvriendelijke actie

Deze The Last Kids-game wordt verteld door hoofdpersonage Jack en helaas gebeurt dit in het Engels. Nederlandstalige audio of ondertitels zijn niet aanwezig, waardoor de twee jongsten die meespeelden al snel op de skip-knop drukten en zo het voor mij informatieve gedeelde over het verhaal bijna oversloegen. Het spel vertelt het verhaal van een stadje dat wordt overspoeld door zombies en monsters en jij moet er alleen, of met een groepje andere spelers, komaf mee maken. Op die manier zou je niet alleen je stad maar ook de wereld redden. Echter, om dat te doen moet je op zoek naar de Staff of Doom. Helaas ligt die in kleine deeltjes verspreid over de diverse gebieden. Het is dus aan de spelers om deze onderdelen te vinden.

The Last Kids on Earth and the Staff of Doom is een van de toffere kinderspellen.


Na de introductie start het spel, waarbij je een soort tutorial voorgeschoteld krijgt die je de bediening uitlegt. Veel houdt het echter niet in. Je hebt een basis schietknop en ook nog twee sterkere aanvallen. De schietknop kan je onbeperkt gebruiken (of misbruiken), terwijl de sterkere aanvallen limieten hebben en je die dus enkel gebruikt op momenten dat je het nodig acht. Terwijl je doorheen de stad loopt, of het nu is om te verkennen of om naar een nieuw missiegebied te gaan, word je regelmatig benaderd door ondood gespuis dat je maar al te graag een kopje kleiner willen maken. Met enkele rake schoten of meppen van de toffe wapens liggen die tegenstanders in geen tijd neer. Hoewel je vijanden dus wel een kopje kleiner moet maken, heeft de ontwikkelaar dat gegeven wel op een kindvriendelijke manier trachten te doen zonder al te veel bloedvergieten.

Last Kids 2.jpg


Coöperatie

Qua vervoersmiddelen doet The Last Kids het een stuk beter dan het openbaar vervoer in België. Naast je te voet te verplaatsen kun je ook de auto nemen zonder in de file te staan of op de rug van een grote worm kruipen om ondergronds van de ene stad naar de andere te reizen. Dit zorgt ervoor dat je nooit onnodig lang van het ene gebied naar het andere moet backtracken, waardoor het spel minder snel gaat vervelen. De weg die je van de ene missie naar de andere moet afleggen, wordt ook op een minikaart bovenaan het scherm weergegeven, al vind ik die minikaart niet altijd even duidelijk. Het helpt wel dat gebouwen doorzichtig worden als je erachter loopt of rijdt, want de kijkhoek aanpassen of spelen met de camera gaat helaas niet.

Het mooie aan The Last Kids on Earth and the Staff of Doom is dat je deze game coöperatief kan spelen met maximaal vier spelers. Mijn twee kinderen konden mij dus assisteren bij de avonturen die virtueel gingen beleven. Momenteel kan dit enkel in een offline modus, maar een update die later dit jaar uitgebracht wordt, zou ook een online coöperatieve modus voorzien. En hoewel er niks Nederlandstalig in het spel zit, waren er voor mijn kinderen (ook als ze alleen speelden) amper problemen. Het spel geeft op elk moment duidelijk aan wat er verwacht wordt van de speler(s), maar bij het maken van nieuwe wapens ging het soms mis. Je moet hiervoor blauwdrukken en schroeven verzamelen, waarna je sterkere wapens kunt maken. Helaas is dit gedeelte nogal omslachtig, waarbij zelfs ik regelmatig op de verkeerde knoppen drukte. Ondanks dat zouden mijn kinderen de game wel een tien op tien geven, net zoals ze bijna bij elke animatiefilm doen. Ik ben echter wat strenger.

Conclusie

The Last Kids on Earth and the Staff of Doom is een kindvriendelijke game die toffe graphics heeft, maar helaas Nederlandse audio of ondertiteling mist. Ondanks dat is de game erg duidelijk in z'n opzet, al kon het upgraden van wapens iets beter worden uitgewerkt. Voorts vertelt The Last Kids een tof verhaal boordevol kindvriendelijke actie waarbij je hordes zombies nu echt dood maakt. Het sterkste punt is de coöperatieve multiplayer. Voorlopig enkel offline, al zou daar binnenkort ook een online modus bij komen.

Pro

  • Tof verhaal
  • Boordevol kindvriendelijke actie
  • Ziet er goed uit
  • Coöperatief

Con

  • Niet in het Nederlands te spelen
  • Nog geen online multiplayer
7

Over

Beschikbaar vanaf

4 juni 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. Outright Games

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan