Review: The Great War: Western Front

Real-time strategy games heb ik eerlijk gezegd een tijdlang links laten liggen. Na talloze varianten gespeeld te hebben, van de meest bekende tot obscure indiegames, had ik er wat mijn buik vol van. Toen ik echter de eerste beelden van The Great War: Western Front zag, was mijn interesse toch gewekt. De manier van oorlog voeren gaf mij een Total War-gevoel. De Eerste Wereldoorlog leek mij ook nog een goede setting om soldaatje te spelen, nog voor de opkomst van de moderne wapens en oorlogsvoering. Tactische beslissingen hebben die periode toch meer impact, dus ging ik snel aan de slag om die oorlog even te beslissen met al mijn geniale ingevingen.

Ja, dat bleek dan toch enorm tegen te vallen. Het kan misschien aan mij liggen maar The Great War: Western Front is geen eenvoudige game. Het probeert op een realistische manier de Eerste Wereldoorlog vorm te geven, waar ze naar mijn gevoel vrij goed in slagen. Het spel is verdeeld in twee onderdelen. Enerzijds de tactische map met het algemeen overzicht van het front, waar je turn-based de nodige stappen zet, en anderzijds het gebied waarin de gevechten zich real-time afspelen. Je kan je uitleven in vier verschillende speltypes: skirmish, campaign, historical battles en multiplayer.

TheGreatWarWesternFront-1.jpg

De eerste stappen​

De tutorial aandachtig doorlopen kan ik ten sterkste aanbevelen. Die valt niet direct op maar is terug te vinden in het campaign-gedeelte. Zet je maar schrap, want er komt dan een grote hoeveelheid informatie op je af. Er wordt in detail uitgelegd hoe de verschillende mechanismen werken. Het helpt wel enorm dat de interface en gebruikte iconen vrij duidelijk zijn, eens je de concepten begrijpt zorgt dit voor een soepele ervaring.

In eerste instantie wordt het algemene overzicht van het front toegelicht, waar de planning van de oorlog in zijn geheel gebeurt. De allied nations en de central powers bezetten elk een aantal steden die aan elkaar grenzen, waardoor een front ontstaat tussen beide zijden. Elke stad moet voorzien worden van troepen en kan enkele verbeteringen bouwen. Een belangrijk onderdeel dat impact heeft op de gevechten die zich afspelen, is het aantal supply dat beschikbaar is en dat wordt bepaald door het aantal troepen in de stad en bepaalde upgrades erin. Hiermee wordt dan bepaald hoeveel eenheden je kan gebruiken en welke ondersteunende zaken je kan aanschaffen of bouwen tijdens een veldslag.

TheGreatWarWesternFront-2.jpg

Plan je aanvallen

Aanvallen gebeuren vanuit een aangrenzende stad. Sterke gebieden moet je soms verschillende keren aanvallen tijdens je beurt, maar vanuit verschillende steden. Omgekeerd laat dat je eigen gebied ook verzwakt achter, waardoor je zelf moet opletten voor een tegenaanval. Goed plannen en inschatten welke gebieden je kan overnemen is dus belangrijk. Normaal heb je geen informatie wat betreft het exacte aantal troepen waarover de tegenstander beschikt, maar door het inzetten van spionnen vanuit een nabijgelegen stad kan je die informatie wel te weten komen. Opgelet, want om dit te voorkomen zijn er ook wel maatregelen die jij of de tegenstander kunnen nemen om die spionnen af te stoppen.

Een uitdagende game, waar kleine foutjes zwaar afgestraft worden.


Elke natie heeft een hoofdkwartier, vanwaar de troepen verdeeld worden. Het uiteindelijke doel is om het hoofdkwartier te veroveren of om de National Will ofwel moraal tot nul te reduceren van de tegenpartij. Hierdoor verzet het volk zich tegen hun eigen natie met als gevolg dat ze de oorlog verliezen. Elk gevecht dat je voert, heeft verschillende gradaties van winst - of verlies - met bijhorende bonussen of penalties tot gevolg. Enerzijds de impact op de National Will, anderzijds het verliezen van sterren bij de aangevallen stad als de aanvaller wint. Je neemt een stad alleen over als die al zijn sterren verloren is, en daarna verschuift de frontlinie in jouw voordeel.

TheGreatWarWesternFront-3.jpg

Doordacht aanvallen​

Eens je jouw actieplan uitgedokterd hebt, wordt het eens hoog tijd om het slagveld van dichtbij te beleven. Een belangrijk aspect is het gebruik van loopgraven en de verschillende troepen en andere eenheden die beschikbaar zijn. Er zijn verschillende gradaties van loopgraven, die meer en betere bescherming bieden tegen aanvallen van buitenaf en eenheden zoals specialisten die bonussen hebben tegenover vijanden in loopgraven. De supply, zoals eerder al aangehaald, zal bepalen welke eenheden je kan inzetten, want alles heeft een kost in supply uitgedrukt. Zo kunnen er ballonnen aangeschaft worden waarmee je vanop afstand informatie krijgt over de vijand, maar omgekeerd zijn er ook vliegtuigen die ballonnen kapot maken of luchtaanvallen kunnen uitvoeren. De belangrijkste zijn wel de machinegeweren die op een vaste plaats gebouwd worden, maar veel schade toebrengen, en artillerie die vanop afstand de tegenstander het vuur aan de schenen legt.

In een oorlog waar tanks nog schaars zijn en met mondjesmaat ingezet worden, speelt artillerie een grote rol om aanvallen succesvoller te maken. Omgekeerd zijn machinegeweren bijna een noodzaak om je stad te verdedigen. Ballonnen zijn dan weer een vrij dure investering, maar onderschat het nut van informatie niet, want dit laat je toe om snel te reageren op mogelijke aanvallen of om potentieel zwakke posities van de tegenstander uit te buiten. Een aanval uitvoeren met je troepen leidt al snel tot vele verliezen aan beide kanten, ook al win je de veldslag. Hiermee slaagt het spel wel goed in zijn opzet om een realistisch beeld te vormen van deze bloederige oorlog, want er gaan gegarandeerd veel mensenlevens verloren tijdens de veldslagen. Het gebied behoudt ook zijn vorm na elk gevecht, bijgebouwde loopgraven bijvoorbeeld zullen volgende keer nog steeds aanwezig zijn.

Conclusie

Wie van een uitdaging houdt, zal met The Great War: Western Front zeker aan zijn trekken komen. Als aanvaller volstaat het echt niet om een numerieke overheersing te hebben. De verdediging is meestal in het voordeel, want het is aan de aanvaller om de veilige loopgraven te verlaten. Slim gebruik maken van alle informatie, waarbij ballonnen een cruciale rol spelen, is van groot belang om de veldslag te winnen. Zonder artillerie een aanval uitvoeren is een gevaarlijke onderneming, het ondersteunend geschut maakt dat de vijand dan niet zomaar kan vuren op jouw troepen. Dat alles gebruiken is uiteraard niet voor niks, waarbij de algemene planning van de frontlinies zal bepalen hoe sterk je voor de dag zal komen. De afwisseling met het noodzakelijke plannen op langere termijn zorgt voor gevoel dat je echt oorlog voert. Met verschillende steden hetzelfde doelwit aanvallen is trouwens een goede strategie om terrein te winnen, maar let dan zeker op voor tegenaanvallen als je plan mislukt. Zorgen voor de broodnodige supply en genoeg versterking met nieuwe troepen, is noodzakelijk om een overwicht te creëren op de vijand. Jammer genoeg zijn er nog een aantal kleinere minpuntjes. Zo kan de AI wat raar uit de hoek komen bij bepaalde orders, lijkt het soms een eeuwigheid te duren eer je troepen in de loopgraven gaan tijdens een aanval of lijkt de moeilijkheidsgraad toch wat te scherp afgesteld te zijn. Wie het geduld heeft en een uitdaging zoekt is wel aan het juiste adres.

Pro

  • Realistische benadering
  • Uitdagend
  • Lange- en kortetermijnplanning

Con

  • Moeilijkheidsgraad
  • Geduld is een noodzaak
  • Kleine fouten worden zwaar afgestraft
7

Over

Beschikbaar vanaf

30 maart 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Petroglyph Games

Uitgever

  1. Frontier Developments
 
Terug
Bovenaan