Review: The Artful Escape

Uitgever Annapurna Interactive heeft doorheen de jaren een mooi portfolio weten uit te bouwen. Deze naamsbekendheid heeft als resultaat dat veel gamers reikhalzend uitkijken naar de indies die in de maak zijn. Zelf wacht ik vol ongeduld op Stray en hoop ik eindelijk te weten te komen wat er in de kop van een kat omgaat. In tussentijd waagde ik me aan The Artful Escape. Een muzikaal avontuur waarin een folkspeler de kosmos doorkruist op zoek naar zijn eigen identiteit. De premisse klinkt alvast buitengewoon, de game zelf doet er nog een schepje bovenop. Het relaas van deze bizarre tocht lees je in onderstaande review.

In de schaduw leven van een bekend familielid is geen evidentie, vraag dat maar aan Francis Vendetti. Deze jongeman groeide op in de stad Calypso, tevens het geboortedorp van de legendarische folkmuzikant Johnson Vendetti. Om het twintigjarig jubileum van zijn album Pines te vieren, krijgt Francis de vraag om tijdens een weekend vol feestelijkheden op te treden en zo in de voetsporen van zijn oom te treden. Zijn gebrek aan podiumervaring is het minste van zijn zorgen, Francis twijfelt namelijk over de muzikale weg die hij wil inslaan. Voldoet hij aan de verwachtingen van het grote publiek en etaleert hij zich als een folkmuzikant, of gaat hij op zoek naar zijn eigen sound? Een ontmoeting met de mysterieuze Violetta zet zijn wereld op zijn kop. Samen doorkruisen ze de kosmos, waarin hij met de hulp van bizarre bondgenoten op zoek gaat naar zichzelf en zijn muzikale identiteit.

The Artful Escape_1.jpg


Me and my guitar

The Artful Escape kan het best omschreven worden als een muzikaal avontuur. Francis loopt met zijn gitaar in de hand door de prachtig ontworpen omgevingen, die oplichten bij het aanhoren van zijn aanstekelijke deuntjes. Gitaar spelen tijdens de levels is optioneel, maar zeker aan te raden. De omgeving die tot leven komt door die geweldige soundtrack, is een lust voor het oog. De sfeer die de game uitademt is meteen ook het grootste pluspunt. Het lijkt met momenten of je in een psychedelische trip bent verzeild geraakt. Je surft onbezonnen mee op de tonen van Francis’ gitaarwerk en waant je even op een andere planeet. Het charmante verhaal weet niet alleen te ontroeren, maar zet ook aan tot nadenken. Iedereen is op een bepaald moment in zijn leven op zoek geweest naar zichzelf en zijn diepgewortelde verlangens. De game doet je reflecteren zonder moraliserend over te komen. De stemmencast zal bij velen een belletje doen rinkelen. Zo wist de ontwikkelaar grote namen als Lena Headey (Game of Thrones), Carl Weathers (Rocky) en Mark Strong (Kingsman: The Secret Service) te strikken. Het surrealistische verhaal, de fantastische soundtrack en de indrukwekkende stemmencast laten een blijvende indruk achter en maken van The Artful Escape een bijzondere indie.

The Artful Escape is een lust voor het oog en het oor.


Een game kan natuurlijk niet zonder enige vorm van gameplay en daarin schiet The Artful Escape tekort. Met een speelduur van drieënhalf uur is de game eerder aan de korte kant, maar zelfs dan begint het gebrek aan enige uitdaging toch tegen te steken. De game speelt als een sidescroller: je rent, glijdt en springt door de prachtig ontworpen werelden. Het eerste uur voelt het machtig om in het luchtledige een gitaarsolo aan te vatten, maar tegen het einde toe vloog ik door de levels vermits ik vooral benieuwd was hoe het verhaal zich verder zou ontplooien. Het is niet alleen lopen geblazen, je dient geregeld een muzikaal duel aan te gaan dat wordt uitgevochten aan de hand van QTE’s. Je tegenstander tovert wat knoppencombinaties uit zijn hoed die je vervolgens foutloos moet nabootsen. Hier zit echter geen druk achter: indien je een domme vergissing maakt, zal de combinatie worden herhaald. Vermits ik nooit een fan ben geweest van QTE’s - ik krijg nog steeds nachtmerries als ik terugdenk aan het agressieve meubilair in Fahrenheit - moest ik me hier telkens zien door te ploeteren. Er is duidelijk met veel liefde aan de game gewerkt, maar deze zou in mijn ogen beter tot zijn recht komen als een animatieserie. Niettegenstaande is de soundtrack al voldoende reden om The Artful Escape een kans te geven en je te laten onderdompelen in de sfeervolle wereld die de makers zorgvuldig hebben gecreëerd.

Conclusie

The Artful Escape is een muzikaal avontuur doorheen de kosmos waarin een jongen op zoek gaat naar zichzelf, geflankeerd door de meest bizarre figuren. Gameplaygewijs stelt de game teleur, met de QTE’s als exponent ervan. Gelukkig wordt dit gecompenseerd door de geweldige soundtrack, leuke art style en een verhaal dat aanzet tot nadenken. Je zal de game zelf moeten ervaren om de eigenheid ten volle te begrijpen en te leren waarderen.

Pro

  • Verhaal
  • Soundtrack
  • Art style
  • Voice cast

Con

  • Gameplay
7

Over

Beschikbaar vanaf

9 september 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure
  2. Platformer

Ontwikkelaar

  1. Beethoven and Dinosaur

Uitgever

  1. Annapurna Interactive
 
Toch wel minstens een 9 voor mij.
Zeker omdat ik al wist dat het vooral een audio en visueel ervaring is en geen volledige game ervaring.
 
Terug
Bovenaan