Review: Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed

Teenage Mutant Ninja Turtles, heroes in a half shell, Turtle power! Voor mij alvast één brok nostalgie. Of ik graag met de nieuwste Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed aan de slag wou? Zeker weten! In deze 3D beat ‘em up platformer, ontwikkeld door aheartfulofgames en uitgegeven door Outright Games, kruipen we opnieuw in de huid van de vier Turtle-broers. We bevinden ons meteen na de gebeurtenissen in Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem, de bijna gelijknamige animatiefilm van de hand van Jeff Rowe. Als het spel in lijn ligt met de film, belooft het alvast een toppertje te worden!

Wie denkt aan Outright Games, denkt aan familievriendelijke videogames. Zelf nam ik al eerder My Little Pony: A Maritime Bay Adventure en PAW Patrol: Grand Prix onder handen. Hoewel ze meester zijn in het maken van kindvriendelijke spellen, hoop ik toch dat ook de iets oudere speler plezier zal beleven aan Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed . Ik zocht het alleszins voor jullie uit!

TMNT1.jpg

Nieuwe mutanten verstoren de rust in New York City

Niet lang na de gebeurtenissen in Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem, bevinden we ons opnieuw in New York City. Leonardo, Raphael, Donatello en Michelangelo maken ondertussen deel uit van de maatschappij en worden sociaal aanvaard. Het gevaar schuilt echter alweer om de hoek, wanneer duidelijk wordt dat de stad wordt opgeruid door nieuwe mutanten, “Mewbies” genaamd. Het hek is al snel helemaal van de dam, waardoor iedereen in de stad te maken krijgt met een avondklok. Het zal aan de vier helden zijn om daar een stokje voor te steken en de stad terug in zijn rust te herstellen.

Voor wie fan was van de film, alvast goed nieuws: niet enkel mag het spel terug rekenen op dezelfde stemmencast, ook de leading character designer mag opnieuw zijn duit in het zakje doen. Hoewel de grafische stijl mogelijk niet iedereen zal kunnen bekoren, vond ik het alvast verfrissend en erg leuk, waardoor ik dit enkel maar kan toejuichen.

TMNT2.jpg

De klok tikt, ook in Mutants Unleashed!

In Mutants Unleashed kan je dus met elk van de vier Turtles aan de slag. Daarbij heeft elk personage zijn eigen speelstijl en zal je doorheen het spel specifieke skill trees moeten vrijspelen om ze nog sterker te maken. Dit zal je niet enkel moeten doen door Mewbies neer te meppen, maar ook door relaties op te bouwen met andere personages, waarbij ook nieuwe zijmissies worden vrijgespeeld. Let wel op, want door de nachtklok is de beschikbare tijd beperkt! Zo zullen sommige missies binnen een aantal dagen uitgevoerd moeten worden, waardoor het bepalen van prioriteiten voorop zal staan.

Hoewel de leuke beat ‘em up-combat centraal staat, zal het spel vermoedelijk vooral de jongere gamers aanspreken.

Wie had gehoopt om met drie andere vrienden aan de slag te gaan, zal helaas van een kale reis terugkomen. Single player of lokale co-op met twee spelers zijn namelijk de enige mogelijkheden. In groep vijanden het scherm rondknallen zoals in TMNT: Shredder’s Revenge zal er dus helaas niet inzitten.

TMNT3.jpg

Visueel spektakel … met een repetitief karakter

Wat meteen in het oog springt, is dezelfde grafische stijl die we ook zagen in Mutant Mayhem. Hoewel niet even gelikt, konden de vibrante kleuren en leuke sketchy details me toch bekoren en wisten de makers de authentieke stijl van de animatiefilm te bewaren. Dit kon helaas minder gezegd worden van de level- en karakterdesigns. Begrijp me niet verkeerd, deze zagen er ook best oké uit, maar bleken al snel iets te vaak gebruikt, waardoor enige repetitiviteit al snel de bovenhand nam. Daarenboven stoorde ik me regelmatig aan het vaste camerastandpunt. Zeker wanneer je op zoek bent naar verborgen zaken, bleek er regelmatig toch iets in de weg te staan waardoor je een sprong niet altijd juist kon inschatten.

Gelukkig gaat het in dergelijke games vooral over het combat-aspect. En toegegeven, het beat ‘em up-gedeelte is erg leuk, maar ook daar merkte ik al snel dat vaak dezelfde moves werden gebruikt. Ondanks dat nieuwe skills kunnen worden vrijgespeeld, zorgde de iets te gemakkelijke moeilijkheidsgraad ervoor dat button mashen al snel voldoende was. Hoewel de levels dus zeker niet moeilijk zijn, ben ik er wel van overtuigd dat jongere, minder ervaren gamers zeker hun plezier zullen kunnen halen uit dit spel.

Wat ik eveneens een leuke insteek vond, was het tijdsaspect in het spel. Hierdoor word je toch enigszins gedwongen om voor bepaalde keuzes te gaan. Een aantal zijmissies trachten daarbij voor wat afwisseling te zorgen. Denk aan pizza’s op tijd bezorgen, een resem vijanden verslaan, leiderschapslessen om je skill tree verder te kunnen upgraden, … Het is trouwens vooral via deze zijmissies dat je iets meer te weten komt over de verschillende karakters. Al moet je daar de soms iets te lange dialogen en laadtijden bijnemen.

Conclusie

Met Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed borduren ontwikkelaar aheartfulofgames en uitgever Outright Games verder op de geprezen animatiefilm Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem. Zowel de grafische stijl als de stemacteurs zijn hierbij meteen herkenbaar. Hoewel de leuke beat ‘em up-combat centraal staat, zal het spel vermoedelijk vooral de jongere gamers aanspreken. Oudere spelers die hoopten op een vleugje nostalgie, zullen mogelijks iets minder makkelijk door de repetitiviteit en de ietwat saaie dialogen heen kunnen kijken.

Pro

• Erg leuke art style, in lijn met de animatiefilm
  • Vooral leuk voor jongere spelers
  • De combat en skill trees zijn wel leuk
  • Tijdsaspect is een meerwaarde

Con

• Vast camerastandpunt werkt soms storend
  • Wordt al snel repetitief
  • Soms saaie dialogen
  • Geen online modus en maar maximum twee spelers
6

Over