Review: Tales from the Borderlands

De sluiting van Telltale Games in 2018 voelde des te pijnlijker als je even een stap achteruit deed en een blik wierp op hun omvangrijke portfolio die verdween. Van Batman tot Game of Thrones, van Guardians of the Galaxy tot The Walking Dead. Het zijn stuk voor stuk sterk vertelde verhalen die unieke dingen deden binnen de herkenbaarheid van hun populaire reeksen. Plots was dat alles dus weg wegens niet langer te koop uit de digitale winkel van je console. Alsof Thanos met één vingerknip de lange reis van Clementine, het ontstaan van Joker en tal van andere memorabele momenten had uitgewist. Gelukkig is de studio tegenwoordig bezig met een herstart en heeft dat als gevolg dat de verwijderde titels terug hun opwachting maken, klaar om herontdekt te worden. In deze review doe ik even uit de doeken waarom Tales from the Borderlands op Nintendo Switch meer dan zes jaar na de oorspronkelijke release nog steeds de moeite waard is om te spelen.

De Borderlands-games zijn nooit bakens van goede verhaalvertelling geweest. Het zijn energieke looter-shooters met een erg specifieke cell-shaded presentatie, die op narratief vlak vooral uit excuses voor kogels en flauwe oneliners bestaat. Op papier lijkt het dus niet meteen de meest geschikte setting voor een interactief verhaal, wat het des te indrukwekkender maakt wat Telltale hier gepresteerd heeft. De game neemt wat fans associëren met het Pandora van Borderlands, van de visuele look tot gekende personages, en doet daar vervolgens compleet haar eigen ding mee. Tales from The Borderlands neemt wat fans kennen uit de shooters als podium om daar een eigen verhaal op te vertellen vol memorabele personages, actie, tonnen humor en een vleugje romantiek. Het is in essentie een staalkaartje van Telltales kunnen.

borderlands.jpg


Doldwaze actie en hoogverraad

Het spreekt voor zich dat ik het verhaal nauwelijks uit de doeken ga doen, maar centraal staan de verwaande Hyperion medewerker Rhys en eigenwijze oplichtster Fiona, die door een chaotische samenloop van omstandigheden zich gedwongen zien samen te werken in de race naar een Vault Key. Deze sleutel biedt toegang tot de Vault of the Traveller, een kluis die toegang geeft tot onmetelijke rijkdommen. Een kleine hindernis is echter dat het ding constant door het universum teleporteert. Wat begint als een rechttoe rechtaan schattenjacht met een snuifje wraak, mondt al snel uit in een verhaal vol verraad, groteske vijanden, meer verraad en vooral ontzettend veel humor.

De grappige personges en overdreven actiescènes werken op de lachspieren.


Het is het absurde gevoel voor humor dat deze Tales from the Borderlands nog steeds zo een aanrader maakt. De narratieve structuur waarin onze hoofdpersonages hun belevenissen vertellen tegen een geheimzinnige gijzelnemer leent zich dan ook perfect voor een resem aan doldwaze avonturen. Dat Rhys en Fiona er af en toe op betrapt worden nogal een loopje met de waarheid te nemen, voegt nog een extra laagje aan de pret toe. Als je dat verhaal koppelt aan oprecht grappige zijpersonages zoals Loader Bot en een paar lekker overdreven actiescènes krijg je een spel die vaak op de lachspieren mikt.

border 2.jpg


Gebrek aan consequenties

Natuurlijk kun je zoals bij de andere spellen van Telltale een discussie voeren over de gameplay. Je keuzes in dialogen en bij morele beslissingen bepalen weliswaar de eb en vloed van het verhaal, maar de grote krijtlijnen liggen zoals steeds behoorlijk vast. Ook tijdens actiesegmenten waarbij je de schoten met Fiona’s polspistool moet zien te mikken of waarbij je Rhys met een snelle beweging van de thumbstick een aanval moet doen ontwijken heb je de illusie van controle. Tot je dus faalt en merkt dat het niet zoveel uitmaakt of dat je gewoon opnieuw kan proberen. Games van Telltale hebben vaker het verwijt gekregen dat je keuzes grotendeels illusies zijn die niet zo gek veel betekenen voor het verloop van het spel. Je beïnvloedt details, maar de basis blijft steeds gelijkaardig. Aan het einde van elke episode zie je dan welke keuzes je gemaakt hebt in vergelijking met andere spelers, en verhip, de meeste mensen maakten dezelfde keuzes. Ik begrijp volkomen dat het gebrek aan grote consequenties voor veel spelers de angel wat uit de gameplay trekt. Het is geen Detroit: Become Human of Heavy Rain waar je één van de hoofdpersonages kan verliezen, dat maakt Tales from the Borderlands al van aan het begin duidelijk. Toch blijft die illusie dat je controle hebt over het verloop van het verhaal wel degelijk in stand, simpelweg omdat het avontuur zo sterk geschreven is en je nauwelijks tijd hebt om er bij stil te staan. Het is moeilijk om je te ergeren wanneer je de meest hilarische reconstructie van een schietpartij ooit aan het spelen bent.

Wat de performance van Tales from the Borderlands betreft zit het op Switch gewoon goed. Dat klinkt uiteraard logisch voor een game die ondertussen al ruim een half decennium meegaat, maar het is toch het vermelden waard dat het spel zowel docked als in handheld vlot loopt. Even Tales from the Borderlands in draagbare vorm spelen gaat dus lekker, en enkel wat gestotter bij het laden van pakweg een actiesegment valt af en toe op. Opvallender is echter dat Tales from the Borderlands er nog steeds verrassend goed uitziet. De cel-shaded look waar de Borderlands-reeks voor bekend staat zorgt er voor dat dit één van de Telltale games is die anno 2021 het best overeind blijft.

Conclusie

Van alle avonturen in Telltale’s omvangrijke catalogus is Tales from the Borderlands naar alle waarschijnlijkheid het leukste om zoveel jaren na de oorspronkelijke release nog te (her)beleven. De tien uur aan interactief avontuur zit vol grote en kleine keuzes, heerlijke personages, de nodige plot twists en heel wat humor. Het zijn nog steeds de leukste uurtjes die je in het Borderlands universum door kan brengen.

Pro

  • Sterk geschreven avontuur vol humor
  • Memorabele personages
  • Ziet er ondanks de leeftijd nog steeds goed uit

Con

  • Stottert soms bij het laden
  • Je kan opperen dat keuzes niet bijzonder veel uitmaken
7

Over

Beschikbaar vanaf

24 maart 2021

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. Telltale Games

Uitgever

  1. Take-Two
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan