Review: Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

Men kon er niet snel genoeg bij zijn met de memes na de aankondigingstrailer van Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin. De obsessie van het hoofdpersonage met het vermoorden van Chaos viel dan ook moeilijk te verbergen. Maar het zou natuurlijk fout zijn om het spel omwille van deze reacties op voorhand af te schrijven. Achter deze herinterpretatie van de originele Final Fantasy-game schuilt namelijk een studio die naam heeft gemaakt met geliefde reeksen, waaronder Dead or Alive, Ninja Gaiden en Nioh. Dankzij Dissidia Final Fantasy NT zijn ze bovendien ook niet aan hun proefstuk toe wat betreft de Final Fantasy-franchise.

Maak je echter geen illusies, in Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin blijft de hoofdmissie van ons hoofdpersonage Jack en zijn kompanen Jed en Ash het vermoorden van Chaos. Wie of wat Chaos is, weten ze niet, maar vooral voor Jack lijkt de taak van levensbelang te zijn. Wat de heren met elkaar verbindt, is dat ze elk in het bezit zijn van een uitgedoofde kristal. Een oude profetie vertelt immers dat er vier Warriors of Light zijn die zo'n kristal zullen bezitten en die Chaos zullen verslaan. Voordat ze hun queeste kunnen voltooien, zullen ze wel eerst hun kristallen moeten herstellen met de krachten van water, vuur, wind en aarde.

STRANGER OF PARADISE FINAL FANTASY ORIGIN_20220311210605.jpg


Duister en actievol

Hoewel ik zelf nooit de eerste Final Fantasy heb gespeeld, is het natuurlijk niet moeilijk om online een synopsis van het verhaal te vinden. Van wat ik kon lezen, geeft Stranger of Paradise Final Fantasy: Origin ons een duistere hervertelling van dit verhaal waarbij de plot tot op een zekere hoogte in brede penseelstroken gevolgd wordt. Stranger of Pradise geeft op deze manier zijn eigen draai aan dit klassieke verhaal, een beetje zoals de remake van Final Fantasy VII dit doet met het verhaal van die klassieker. Tegelijkertijd probeert het spel een origineverhaal te zijn over de antagonist van de originele Final Fantasy: de gecorrumpeerde ridder Garland. Het verhaal van Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin verder uit de doeken doen zou zonde zijn, want er staan je als speler enkele leuke verrassingen te wachten en niets is zo fijn als dit alles zelf ontdekken natuurlijk.

Een ander vlak waar Stranger of Paradise zich onderscheidt van de meer traditionele Final Fantasy-spellen is de gameplay. De typische JRPG met haar klassieke turn-based gevechten of de meer real-time gevechtssystemen zoals we die kennen vanuit de latere delen maakt plaats voor een bikkelharde actiegame met RPG-invloeden. In pittoreske stadjes rondlopen, de wereld verkennen op zoek naar schatten of sidequests, nieuwe uitrusting of items kopen in een winkel of interageren met de NPC's van het spel, het zijn allemaal elementen die hier afwezig zijn. In de plaats daarvan krijgen we brute en intense actie, een uitdagend gevechtssysteem en massa's loot om te verzamelen. Team Ninja doet waarin ze goed zijn en na het doorlopen van een aantal levels, zal je al snel merken dat Stranger of Paradise veel DNA deelt met met een ander genre en dan vooral een reeks binnen dit genre die ontwikkeld werd door Team Ninja zelf.

STRANGER OF PARADISE FINAL FANTASY ORIGIN_20220314122423.jpg


Souls-light

Je kan Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin namelijk makkelijk klasseren als een Soulslike-spel. Deze spellen gebruiken de formule die ontstaan is uit From Softwares Demon's Souls en Dark Souls en laten zich vooral kenmerken door uitdagende gevechten waarbij timing belangrijk is, een leerproces waarbij sterven de normaalste zaak van de wereld is, een checkpoint-systeem waarbij vijanden respawnen en het uitbouwen van een specifieke build van je personage. Een van de meer bekende Soulslike-spellen is Team Ninja's eigen Nioh, en diens opvolger uiteraard. Wie een van deze twee spellen heeft gespeeld, zal al snel merken dat er heel wat gelijkenissen zijn tussen Nioh en Stranger of Paradise. In die mate zelfs dat je het spel zou kunnen omschrijven als een Final Fantasy spin-off met een Nioh-sausje erover. Alles aan dit spel, van de wereldmap waarop je de missies en zijmissies selecteert, het leveldesign en de snelle actie tot de karrevracht aan wapen en uitrusting die je zal oprapen, voelt zeer vertrouwd aan.

Een Final Fantasy spin-off met een Nioh-sausje erover.


Toch is het spel uiteraard geen regelrechte kloon. Zoals de tussentitel aangeeft, zou ik het spel zelf eerder omschrijven als een light-versie van het Soulslike-genre. Zo is er duidelijk meer verhaal en bijbehorende cutscenes, heeft het spel geen staminabar en is er een party-systeem aanwezig waarbij je steeds wordt vergezeld door twee kompanen. Verder verlies je ook geen ervaringspunten als je sterft, wel een deel van je beschikbare mana, wat je gebruikt voor speciale aanvallen en spreuken. Maar belangrijker: het spel laat je toe om net zoals in Star Wars Jedi: Fallen Order de moeilijkheidsgraad aan te passen. Soulslike-games worden normaal gekenmerkt door hun onverbiddelijke moeilijkheidsgraad en Stranger of Paradise zal je zeker ook de nodige uitdaging bezorgen. Maar voor zij die toch problemen hebben met de gevechten, kunnen de moeilijkheidsgraad terugbrengen naar Easy of zelfs Casual voor een meer vergevingsgezinde ervaring. Persoonlijk vond ik Normal goed te doen, op een aantal baasgevechten na, maar voor zij die meer uitdaging willen of het niveau van Nioh verwachten, zou ik toch aanraden om op Hard te spelen. De Easy-modus zou ik enkel aanraden voor zij die het niet gewoon zijn om dit soort actiespellen te spelen want hier staat de uitdaging op een laag pitje.

STRANGER OF PARADISE FINAL FANTASY ORIGIN_20220314123908.jpg


Vechten in stijl

Wat het gevechtssysteem betreft, is Stranger of Paradise een spel dat veel mechanismen van Nioh incorporeert en tegelijkertijd zijn eigen ding probeert te doen. Het spel heeft enkele leuke mechanismen die de gevechten zeer interessant maken. Zo hebben zowel jij als de vijanden een Break Gauge en als die leeg is, kan je bij een vijand een Soul Burst doen. Dit is een brutale finisher die niet enkel je manapool vergroot en deels herstelt, maar ook de Break Gauge van nabije vijanden beschadigt. Soul Shield laat je dan weer toe een aanval te blokkeren in ruil voor een deeltje van je Break Gauge en bepaalde types aanvallen blokkeren, laat je zelfs toe om deze aanvallen te stelen. Het beheren van je mana en je Break Gauge tijdens gevechten is dus cruciaal om te overleven, zeker tijdens baasgevechten.

Daarnaast maakt ook het klassieke jobsysteem uit Final Fantasy zijn terugkeer, maar niet in de vorm die je zou verwachten. Als speler kies je voor je personage steeds voor twee jobs uit een brede selectie. Je aanvallen, spreuken en wapens waar je toegang toe hebt, worden bepaald door de job die actief is. Het zijn deze jobs die je zal levelen en eens je voldoende ver geraakt bent in een job, krijg je de mogelijkheid om meer geavanceerde jobs vrij te spelen. Zo begin je bijvoorbeeld als Swordmaster, maar deze job zal je toegang geven tot de Warrior, die je, samen met de Black Mage en Berserker, vervolgens weer toegang zal geven tot de Dark Knight. Al deze jobs ontdekken en ontwikkelen is veruit een van de sterkste elementen van Stranger of Paradise. Bovendien bestaat er ook nog eens een affiniteit tussen bepaalde jobs en wapens en uitrusting die je kan gebruiken, waardoor je echt op zoek kan gaan naar een optimale build. De enige jobs die mij wat minder lagen waren die met magie, dit door de vreemde manier waarop je magie moet gebruiken in dit spel. Zo kies je met de rechter joystick waar je aanvalt en gebruik je de linker joystick om een spreuk te kiezen op een wiel, maar dit vond ik zeer onhandig, zeker voor een spel met real-time actie.

STRANGER OF PARADISE FINAL FANTASY ORIGIN_20220312225128.jpg


Heerlijk over the top

Maar genoeg over de geweldige gameplay, de sfeer en de stijl van het spel zijn ook het vernoemen waard. Zo is alles lekker over the top in Stranger of Paradise, van de brutale actie en het ontwerp van de bazen tot de dialogen en de reacties van de personages. Toegegeven, de dialogen zijn niet altijd even hoogstaand, af en toe zelfs tenenkrommend, maar het sfeertje dat afdruipt van het spel is niet te missen. Het verhaal volgt diezelfde tendens en maakt soms vreemde bokkensprongen, maar de plot is boeiend om te volgen, al is het wel belangrijk dat je de zogenaamde Lufenian Logs die je vindt in de levels leest om de kern van de zaak te vatten. Net zoals de gameplay, is dit dus ook niet je standaard Final Fantasy-verhaaltje. Gelukkig zullen liefhebbers van de serie zich wel volledig thuisvoelen hier, dankzij bijvoorbeeld de talloze verwijzingen naar de serie, de vijanden die je bevecht en de muziek.

Visueel is het wel een heel ander plaatje dan wat we gewend zijn van een Final Fantasy-spel. De toon van het spel is consistent duister en brutaal. Het nadeel hiervan is dat de levels zelf vaak zeer donker zijn. Gecombineerd met een verwarrende structuur van sommige levels zorgde dit ervoor dat ik soms al eens in rondjes liep. Door de hoeveelheid actie op het scherm durfde bovendien de framerate af en toe wel eens een dipje te nemen. Maar gezien dit spel draait op dezelfde engine als Nioh 2, mag je je verder wel verwachten aan een spel dat soepel speelt en er redelijk goed uitziet. Verwacht echter niet omvergeblazen te worden door de graphics. Stranger of Paradise doet wat je van het spel verwacht: vingervlugge actie voorschotelen in een aantrekkelijk jasje en met een performance die niet teleurstelt.

Conclusie

Hoewel er sinds de eerste aankondiging van Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin heel wat twijfels waren over het spel, stelt Team Ninja niet teleur en doen ze waar ze het beste in zijn: ons een geweldige actiegame voorschotelen waarbij vingervlugheid cruciaal is en diepgang voorop staat. Eigenlijk is dit niet meer dan Nioh in een ander jasje, maar gelukkig laten ze de meer casual Final Fantasy-fan niet in de kou, want dankzij de verschillende moeilijkheidsgraden is dit een van de meer toegankelijkere Soulslike-games.

Pro

  • Bevredigende actie
  • Jobsysteem
  • Verhaal
  • Herkenbare Final Fantasy-elementen

Con

  • Sporadische framedrops
  • Dialogen niet altijd even hoogstaand
  • Gebruik van magie niet handig
  • Vaak donker en verwarrend leveldesign
7.5

Over

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Hack and slash
  2. RPG

Ontwikkelaar

  1. Team Ninja

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan