Review: Squirrel with a Gun

Squirrel!!! Het is vele jaren geleden dat we Up voor het laatst samen zagen, maar mijn dochter en ik hebben nog steeds de traditie telkens iemand van ons een eekhoorntje spot onze beste imitatie van Dug de hond ten beste te geven. Het was dan ook te verwachten dat zodra ik deze game voor het eerst een start gaf er plots van de andere kant van de woonkamer een luid SQUIRREL door de ruimte galmde. We hebben het hier echter niet zomaar over een ordinaire squirrel, Lunalief, deze squirrel heeft een vuurwapen.

Deze game is uiteraard het soort titel die zich presenteert als een grap en zichzelf vervolgens volledig ontplooit rondom dat absurde gegeven. Het is, net als het vergelijkbare Goat Simulator, een kleine sandbox waar je ontzettend hard keet mag schoppen met een koddig beest en daar stopt de ambitie. Daar is niet noodzakelijk veel mis mee, zolang de grap blijft werken. In de eerste vijf minuten werkt Squirrel With a Gun in elk geval erg goed op de lachspieren. Het beeld van een kleine eekhoorn die met een uit de kluiten gewassen pistool mannen in zwarte maatpakken overhoop knalt, is lekker melig. Dat die meligheid echter niet grappig genoeg is om een game een uur of zes boeiend te houden, dat ontdek je helaas snel genoeg.

squirrel 4.jpg

Noot breekt wet

Waarom een eekhoorn ontsnapt uit een zwaarbewaakt laboratorium maakt geen noot uit, het spel duwt je een grote gun in je pootjes en spoort je vervolgens aan om veelvuldig de trekker over te halen. Die aanpak werkt wel om het van de pot gerukte gegeven in de verf te zetten. Het enige dat telt is dat je het aan de stok hebt met de mensen die je opgesloten hadden, en dat je enige doel bijgevolg is om zoveel mogelijk men in black af te knallen en ondertussen zoveel mogelijk noten te verzamelen. Het spel plaatst je in een residentiële buurt waar het je doel is om de gouden eikels en andere troep te verzamelen. De gouden eikels zijn het magere hoofddoel van de game, maar er zijn ook gewone eikels die als betaalmiddel kunnen fungeren, fotofilters en outfits te verzamelen. Goud of normaal, eikels zijn in elk geval wat je nodig hebt om betere wapens, reismogelijkheden en de andere gebieden in de game vrij te spelen. Een shotgun en telegeleide racewagen om net als in Toy Story mee rond te karren, dat vergt dus een eikeltaks. Echt veel heeft het verzamelen van die gouden eikels in elk geval niet om het lijf, vaak is het niet meer dan een eenvoudige puzzel oplossen of wat behendigheid om zo een ding te bereiken.

squirrel 3.jpg

Harde noten om te kraken

Nu heerst de perceptie misschien dat die eekhoorn zijn vuurwapen vooral gebruikt om de mannen die hem belagen in hun noten te schieten, maar hij gebruikt zijn guns toch vooral om door de gevaarlijke wereld te traverseren. Huizen zijn nu eenmaal niet op maat van een koddig knaagdier, waardoor de wapens dus vooral fungeren als een manier om afstanden te overbruggen. Een gewoon pistool geeft je een double jump, met een Uzi blijf je langer in de lucht, een bazooka lanceert je de lucht in. Een groot deel van de game komt dus neer op uitvogelen wat de beste route is om die begeerde gouden eikels te bereiken, en welke wapens je het meeste kans op slagen geven. De game is dus vooral een obstakelparcours waar je aan het platformen bent, terwijl je uit de weg knalt wat je probeert te grazen te nemen, maar je bent … en dat is het hele punt ... een eekhoorn met te grote vuurwapens.

Het idee levert even wat gegniffel op, maar de uitwerking trekt op geen noten.


Een klein pluizig mormel met een sniper rifle die vijf keer zo groot is, zorgt voor een hilarisch zicht, maar zijn aim trekt uiteraard op geen noten. Een groot deel van de grap is dan ook dat dat kleine beest uiteraard niet geschikt is om met die wapens om te gaan. Wederom, initieel is dat vrij hilarisch, maar na drie uur van vechten met de besturing is het lachen vervangen door behoorlijk wat frustratie. Dat is zonde, want er zijn wel degelijk elementen van de game die voor amusement zorgen. Zo is de oplossing voor een puzzel vaak op meerdere manieren aan te pakken. Er zijn ook momenten dat de absurditeit van de situatie volledig in het voordeel van het spel werkt, momenten dat het kwartje weer even valt dat je een eekhoorn bent die eekhoorndingen kan doen zoals mensen bespringen, om hen vervolgens redelijk bruut af te maken. Het werkt allemaal beter als grap dan als game.

squirrel 6.jpg

Nutteloos vervelend

Dat komt grotendeels neer op de frustratie die in elke vezel van de gameplay de bovenhand neemt. Zonder kogels vallen waardoor je die uitdaging om een gouden eikel te halen niet kan bereiken? Aargh. Frustrerende eindbazen waarbij je lichtgevende doelwitten moet raken, terwijl je wave na wave aan vijanden ontwijkt met een beest dat even goed kan mikken als een peuter? Aaaargh! De speelgoedwagen en het bootje dat je vrijspeelt om sneller over de map te navigeren, die beide besturen alsof Stevie Wonder na een sixpack Vodka Redbull aan het stuur zit? AAARGH. De game is gewoon niet bijster amusant om te spelen. Uit de presentatie haalt Squirrel With a Gun ook niet bepaald veel dividend. Het is een Unreal Engine 5 game die eruitziet als iets dat een PlayStation 3 er heeft uitgescheten op een maandag, met lelijke personages en texture pop-in à volonté. De animaties van je eigen knaagdier en de manier waarop je het kan customizen met bijvoorbeeld een Taxi Driver-achtige mohawk zijn het enige lichtpunt in een spuuglelijk spel. Het is kortom vijf minuten ontzettend geestig om een seriemoordenaar met een pluimstaart te spelen, maar meer dan die ene grap en ontzettend veel frustratie heeft Squirrel With a Gun echt niet te bieden.

Conclusie

De eerste minuten van Squirrel With a Gun zijn hilarisch, maar zodra de grap wegebt van een eekhoorn met een wapen blijft enkel nog een slecht gemaakte game over die humor inruilt voor frustratie. Dit is een goeie grap, maar de punchline is helaas een erg zwakke game. Dit is er helaas eentje voor de ongediertebestrijding

Pro

  • Er zitten hilarische momenten in de game
  • Je eekhoorn valt te pimpen
  • Soms meerdere aanpakken mogelijk
  • Duurt gelukkig nog geen drie uur

Con

  • De besturing is constant een bron van irritatie
  • Heeft erg weinig om het pluizige lijf
  • Is gewoon niet bijster leuk, los van de 'grap'
3

Over

Beschikbaar vanaf

21 oktober 2024

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Platformer

Ontwikkelaar

  1. Dee Dee Creations

Uitgever

  1. Maximum Games
 
Terug
Bovenaan