Als iemand die bijna constant naar muziek luistert, hetzij met headphones om me volledig onder te dompelen of via een speaker als achtergrondmuziek, ben ik altijd benieuwd naar nieuwe manieren om muziek te ervaren. Toen op mijn werk besloten werd dat oortjes vanwege veiligheidsredenen niet meer toegestaan waren, gingen we op zoek naar een alternatief. Zo kwamen we terecht bij headphones met bone conduction-technologie. Een paar weken geleden ontving ik van Shokz de OpenFit Air. Hoewel deze geen gebruik maken van bone conduction, bieden ze wel de mogelijkheid om naar muziek te luisteren zonder dat omgevingsgeluid wegvalt. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt!
Shokz is een gevestigde naam in de wereld van bone conduction headphones, met een duidelijke focus op sporters. Denk aan fietsers en lopers die veilig muziek willen luisteren tijdens hun activiteiten, of zelfs modellen die geschikt zijn voor gebruik onder water. Als iemand die al graag eens een duikje placeert ben ik daar altijd nieuwsgierig naar. De OpenFit Air is echter geen bone conduction-model en is ook niet waterdicht. Deze headphones gebruiken DirectPitch-technologie, een alternatief voor open-ear luisteren.
Hoewel het belangrijk is dat omgevingsgeluid hoorbaar blijft voor de veiligheid, heeft dit een groot nadeel: in drukke of lawaaierige omgevingen is het bijna onmogelijk om de muziek goed te horen. Zelfs een voorbijrijdende auto kan al genoeg zijn om alles te overstemmen. Alleen op het hoogste volume blijft het geluid enigszins hoorbaar, maar dat zou geen standaardoplossing moeten zijn. Dit maakt de headphones voor mij niet geschikt voor treinritten of andere rumoerige situaties waar omgevingsgeluid eenvoudig overheerst.
De algemene geluidskwaliteit is redelijk, maar zeker niet indrukwekkend. Bij lichtere muziek werken ze prima, maar zodra de muziek zwaarder wordt, hebben de headphones moeite om verschillende klanken te onderscheiden. Dit resulteert in een chaotische geluidsweergave. De equalizer in de Shokz-app biedt een beperkt aantal vooraf ingestelde modi, die ik zelfs slechter vond klinken dan de standaardinstellingen. Gelukkig is er de mogelijkheid om handmatig te tweaken. Een functie om vocals te versterken leek handig voor podcasts, maar ook die viel tegen in de praktijk.
Het touch-oppervlak is niet intuïtief geplaatst, waardoor ik vaak meerdere keren moest proberen om het juiste bedieningspunt te vinden. Dit werd extra vervelend omdat het indrukken van de headphones soms pijn veroorzaakte op de plek waar ze tegen mijn oren drukken. Hoewel de headphones tijdens het dragen comfortabel zijn, wordt dit comfort bij bediening tenietgedaan.
Shokz is een gevestigde naam in de wereld van bone conduction headphones, met een duidelijke focus op sporters. Denk aan fietsers en lopers die veilig muziek willen luisteren tijdens hun activiteiten, of zelfs modellen die geschikt zijn voor gebruik onder water. Als iemand die al graag eens een duikje placeert ben ik daar altijd nieuwsgierig naar. De OpenFit Air is echter geen bone conduction-model en is ook niet waterdicht. Deze headphones gebruiken DirectPitch-technologie, een alternatief voor open-ear luisteren.
Geluidskwaliteit: Teleurstellend in lawaaierige omgevingen
Na enkele weken gebruik heb ik gemengde gevoelens over deze headphones. Hoe graag ik ze ook goed wil vinden, er zijn te veel storende factoren.Hoewel het belangrijk is dat omgevingsgeluid hoorbaar blijft voor de veiligheid, heeft dit een groot nadeel: in drukke of lawaaierige omgevingen is het bijna onmogelijk om de muziek goed te horen. Zelfs een voorbijrijdende auto kan al genoeg zijn om alles te overstemmen. Alleen op het hoogste volume blijft het geluid enigszins hoorbaar, maar dat zou geen standaardoplossing moeten zijn. Dit maakt de headphones voor mij niet geschikt voor treinritten of andere rumoerige situaties waar omgevingsgeluid eenvoudig overheerst.
De algemene geluidskwaliteit is redelijk, maar zeker niet indrukwekkend. Bij lichtere muziek werken ze prima, maar zodra de muziek zwaarder wordt, hebben de headphones moeite om verschillende klanken te onderscheiden. Dit resulteert in een chaotische geluidsweergave. De equalizer in de Shokz-app biedt een beperkt aantal vooraf ingestelde modi, die ik zelfs slechter vond klinken dan de standaardinstellingen. Gelukkig is er de mogelijkheid om handmatig te tweaken. Een functie om vocals te versterken leek handig voor podcasts, maar ook die viel tegen in de praktijk.
Gebruikscomfort en bediening: Ruimte voor verbetering
Qua bediening laten de headphones veel te wensen over. De touchcontrols zijn naar mijn mening de minst gebruiksvriendelijke die ik ooit heb ervaren. In de app kun je enkele vooraf ingestelde opties kiezen, maar er is geen mogelijkheid om zelf functies toe te wijzen. Bovendien blijkt regen problematisch: waterdruppels kunnen onbedoeld het volume aanpassen of de touchcontrols minder responsief maken.De Shokz OpenFit Air zijn veelbelovend, maar met duidelijke tekortkomingen.
Het touch-oppervlak is niet intuïtief geplaatst, waardoor ik vaak meerdere keren moest proberen om het juiste bedieningspunt te vinden. Dit werd extra vervelend omdat het indrukken van de headphones soms pijn veroorzaakte op de plek waar ze tegen mijn oren drukken. Hoewel de headphones tijdens het dragen comfortabel zijn, wordt dit comfort bij bediening tenietgedaan.
Batterij en bellen: De positieve punten
Gelukkig zijn niet alle ervaringen negatief. Bellen verloopt vlekkeloos, met heldere audio aan beide kanten. De batterijduur is ook solide: met een volle lading kun je ongeveer zes uur luisteren en de stevige case biedt tot 28 uur extra gebruikstijd. Dankzij de snellaadfunctie heb je na tien minuten opladen weer twee uur luistertijd. Dit zijn zeker pluspunten die de headphones iets aantrekkelijker maken.Conclusie
De Shokz OpenFit Air zijn veelbelovend, maar met duidelijke tekortkomingen. Ik had graag positiever willen zijn over de Shokz OpenFit Air, maar ze stellen op te veel vlakken teleur. De geluidskwaliteit is middelmatig, het volume is te afhankelijk van externe omstandigheden en de touchcontrols zijn frustrerend en oncomfortabel in gebruik. Hoewel de batterijduur en belkwaliteit sterke punten zijn, wegen die niet op tegen de minpunten. Voor mij is de enige reden om ze te blijven gebruiken het feit dat in-ears op mijn werk verboden zijn. Anders zou ik geen reden zien om voor deze headphones te kiezen. Ze blinken nergens in uit, en dat maakt ze lastig aan te raden.
Pro
- Blijf bewust van je omgeving ...
- Vlekkeloos bellen
- Goede batterijduur
Con
- ... Maar geluid wordt te snel overstemt
- Touchcontrols niet gebruiksvriendelijk en overgevoelig in de regen
- Bij gebruik van de touch-oppervlakken soms ongemakkelijk aan de oren
- App is te beperkt en de vooringestelde EQ is slechter dan de standaardinstelling
6