Review: Severed Steel

Wat als Doom Slayer een vrouw was, uit op wraak op menselijke gemeneriken in plaats van demonen? Of wanneer Max Payne in het echte leven eigenlijk Maxima heette? Voortaan hoeft niemand zich nog deze hypothetische vragen te stellen, want ik breng goed nieuws. Jawel, er is een nieuwe superheldin geboren die de beide heren met de vingers in de neus aftroeft, en ze heeft haar naam dan ook nog eens echt niet gestolen. Haar naam is Steel en ze heeft stijl. En hoe, zelfs De Kreuners hadden het nooit kunnen bezingen. Ze is de protagoniste van de nieuwe indie shooter Severed…, hoe kan het anders, Steel. Wanneer men er de productpagina van Severed Steel op Steam bijneemt, zijn er welgeteld al zeven verdienstelijke nominaties te zien. De game werd heel positief onthaald door de community, en zelfs de eerste drie recensenten op Metacritic gaven Severed Steel een mooie score van 80. Kortom, het werd ook voor ons tijd om eens onze tanden te zetten in deze stalen game!

Het is niet zo dat Steel veel te vertellen heeft in de game. Ik denk zelfs niet dat ik tijdens het spelen één keer haar stem hoorde. Haar gezicht was enkel te zien in de vage zwart-wit cut scènes, wanneer ik weer eens een heftig hoofdstuk doorworsteld had. Maar verdorie, dit verdient toch enig respect, want wat een verslavende gameplay en machtige soundtrack voor een indie-game…

20210921152915_1.jpg


Eenvoud siert in het verhaal, prima controls

Nochtans kan het verhaal van Severed Steel niet sneller samengevat worden. Jij bent Steel, een vrouwelijke scherpschutter met één arm en nogal belust op wraak. Meer informatie is er eigenlijk niet. De cutscenes die na elk hoofdstuk afgespeeld worden maken ook al niet veel duidelijker. Maar net die eenvoud siert, want het maakt de game uiterst toegankelijk. Als speler dien je gewoon de kort omschreven opdrachten uit te voeren, en dat werkt prima.

Om het schietkraam te overleven, moet er voortdurend gebruik worden gemaakt van speciale acties.


Hetzelfde kan gezegd worden van de controls. Deze verlopen enorm vloeiend, en zijn alvast iets complexer dan het verhaal. Om het schietkraam te overleven, moet er voortdurend gebruik worden gemaakt van speciale acties zoals glides, slides, dashes, flips, wall jumps, bullet time in slow motion, … Deze moeten natuurlijk elk hun toets toegewezen krijgen, waardoor ik heel even overwoog om de controller aan te sluiten. Na de standaardknoppen wat beter in te stellen, was ik echter perfect voorbereid om te spelen met het toetsenbord, voor mij nog steeds de ideale tool voor first person shooters op de pc. In de game hoef je je trouwens geen zorgen te maken over herladen, en de diverse pistolen en geweren zijn enorm responsief. Wanneer de vijandelijke troepen veel te nabij komen, kun je ze gelukkig ook neerschoppen. Een verdedigende actie die je meer blijkt nodig te hebben dan aanvankelijk gedacht.

20210922225813_1.jpg


Lekker moeilijk, verslavende actie, uitmuntende soundtrack

De lat wordt namelijk erg hoog gelegd in Severed Steel wat de moeilijkheidsgraad en uitdaging betreft. Voor de beginners is er een soort van verhaalmodus aanwezig, maar zelfs dan nog zul je vele malen sterven als je het basisprincipe van de game niet respecteert: maak gebruik van de speciale controls om de kogels te ontwijken. Tussen al het geknal door, moet je overigens ook nog proberen het overzicht te bewaren over hoever je staat met de opdracht, en waar je naartoe moet. Wat je hoofddoel is, staat gelukkig altijd rechtsboven beschreven. Waar je exact moet zijn nadat je al je belagers elimineerde, is helaas minder vaak duidelijk. Om de rode richtingaanwijzer te kunnen zien, moet je je soms eens naar een andere locatie begeven. Het is hierbij zeker belangrijk om je ook bewust te zijn van de gelaagdheid van het level design. Handig is wel dat je in een soort infraroodweergave de overgebleven vijanden kunt spotten door de verschillende verdiepingen heen.

Severed Steel bezit volgens mij de beste soundtrack in een shooter tot dusver.


Wat er in Severed Steel echt bovenuit steekt, zijn de razendsnelle actie en tegelijk de dynamiek in de uitvoeringssnelheid. Het constante schakelen tussen rennen, glijden, schieten, springen, muurklimmen, … allemaal in zowel slow motion als op een hoog tempo, wordt al snel een verslavende ervaring terwijl je ondertussen een erg opzwepende soundtrack voorgeschoteld krijgt. Want wat deze laatste betreft, ga ik er ook geen doekjes om winden: de muziek is simpelweg verbluffend. Severed Steel bezit volgens mij de beste soundtrack in een shooter tot dusver. De combinatie van ambient, drum-'n-bass en trance past zo perfect bij de heerlijk snelle gameplay. Af en toe blijft de muziek wel eens in een lus hangen of valt deze om onbekende reden stil, maar gelukkig kun je dit rechtzetten via de shuffle-knop in het pauze-menu.

20210920145612_1.jpg


Variatie, grafisch knap

De variatie in de opdrachten en de bewegingsvrijheid daarbovenop doen de sensatie alleen maar beter smaken. Soms moet je alle vijanden afknallen via de geregeld terugkerende, weinig verhullende opdracht: KILL THEM ALL. Soms dien je enkele computers of controlepanelen aan diggelen te slaan of te schieten. Op een gegeven moment moet je alsmaar hoger klimmen met behulp van een reusachtige ventilator die je ondertussen van steeds meer stroom dient te voorzien. Af en toe dienen er gaten in de muren gelaserd te worden met je armkanon om zo aan de vijanden te kunnen ontsnappen. Na elk level bleef ik gekluisterd aan het scherm zitten om te zien wat het volgende level voor mij in petto had. Doordat je grote delen van de omgeving kapot kunt schieten, om vervolgens door de gaten te kruipen of te springen die je zelf maakte, geniet je ook een zekere vrijheid in hoe je de levels aanpakt.

Het beeld heeft een speciale artistieke stijl die me wat doet denken aan Borderlands, en het bijzondere level design valt eveneens meteen op. De meeste levels spelen zich binnen af in surrealistische ruimten met veel duistere gangen, trappen en verdiepingen. Severed Steel ondersteunt Nvidia’s Ray Tracing-technologie en dat is eraan te merken. De belichting en reflecties, mede dankzij de talloze neonlampen in hun verschillende kleurtjes, zijn buitengewoon prachtig. Kortom, grafisch is Severed Steel ook al een knap staaltje werk!

20210922224617_1.jpg


De minpunten

Vooraleer deze review meer dan een anderhalve lofzang wordt, wil ik de kritiek nu ook niet gaan schuwen. De aankoopprijs van de game is wat aan de hoge kant, zeker wanneer je merkt hoe kort de campaign-modus is. Na drie uur spelplezier rolden de credits namelijk al over het scherm. Voor wie extra uitdaging zoekt en vooral een langere speelduur om de prijs van de game te rechtvaardigen, is er gelukkig nog de Firefight-modus. Deze biedt 30 extra levels, met een nog hoger arcadegehalte, waar de focus ligt op het behalen van de hoogste score en/of de snelste tijd. Als beloning worden er dan bepaalde gameplay-elementen vrijgespeeld, zoals Low Gravity, Big Heads en Floor is Lava.

De stemmen van de vijanden blijken trouwens schaamteloos overgenomen uit de F.E.A.R.-franchise. Dat maakt het alleen maar duidelijker waar men de mosterd haalde. En toch blijft het mosterd die verdomd lekker smaakt.

Conclusie

Severed Steel is wat mij betreft nu al een verborgen indie-juweel. De razendsnelle actie, gepaard met de speciale grafische stijl en oppermachtige soundtrack, maakt er een waar fragfest van. Al is de game misschien nu nog wat te duur om de te korte speelduur te rechtvaardigen, dit is eentje die je absoluut niet mag missen indien je van single player shooters houdt!

Pro

  • Razendsnelle actie
  • Waanzinnig goede soundtrack
  • Graphics met Ray Tracing

Con

  • Campaign is te kort om de prijs te rechtvaardigen
8

Over

Beschikbaar vanaf

17 september 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Greylock Studio

Uitgever

  1. Digerati
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jotn
Terug
Bovenaan