Review: Scarlet Hood and the Wicked Wood

Games in sprookjesthema doen het de laatste jaren enorm goed, denk maar aan The Wolf Among Us en de Fable-reeks. Devespresso heeft met Scarlett Hood and the Wicked Wood een originele puzzel point-and-click game gecreëerd met een 'Groundhog Day'-insteek. De toffe humor en originele art style maakten mij benieuwd, maar is de volledig game-ervaring aan te raden?

Scarlet Hood and the Wicked Wood is duidelijk de mosterd gaan halen bij The Wizard of Oz. Onze protagoniste is de lead zangeres van een punkband uit Kentucky. Na hun laatste optreden krijgt ze een fantastisch solocontract aangeboden. Het addertje onder het gras? De rest van de bandleden mag van niets weten, ze houden haar volgens de platenmaatschappij toch maar tegen om écht groots te worden… Scarlet blijkt niet zo’n goeie leugenares en iedereen komt er onmiddellijk achter. Ze wordt achtergelaten naast de zaal waar ze net nog de pannen van het dak speelde. Het stormt en het regent pijpenstelen. Voor ze het goed en wel beseft wordt ze meegenomen in een tornado naar een parallel sprookjesuniversum waar ze tal van bekende figuren ontmoet…

Scarlett-Hood-the-Wicked-Wood-1024x576.jpg


I don’t think we’re in Kansas anymore...

In die wereld beleeft ze dezelfde dag opnieuw en opnieuw. Zo’n 'Groundhog Day'-concept werkt voor mij alleen als er voldoende variatie is en als de dialogen perfect goed zitten. En dat is hier helaas niet het geval. Niet dat ze bar slecht zijn, gewoon niet zo memorabel of spectaculair. Wat wél complimenten verdient is de gedeeltelijke voice acting. Wauw! Ik had nooit verwacht om zo’n goeie stemmencast in een point-and-click game te zien. Dialogen zijn vloeiend en naturel. Gedeeltelijk dan toch, want meer dan de helft van de dialogen zijn enkel via tekst te consumeren.

De gameplay is niet echt anders dan je verwacht van een klassieke point-and-click game: puzzels oplossen, dingen zoeken in elk level die je helpen om die puzzels op te lossen en soms een gruwelijk monster koud maken. Sommige van die puzzels gingen mijn petje te boven en zorgden ervoor dat ik niet meer verder kon. Ik ga een puzzelgame normaal niet uit de weg en vind het zeker niet erg om er indien nodig een walkthrough bij te pakken, maar dan moet het ook logisch zijn. Scarlett Hood mist soms een paar hints of simpele logica in vrijwel iedere puzzel en dat was voor mij een groot minpunt.

Een puzzelgame zonder hints of simpele logica? Nee, bedankt.


Wat deze game echt zo leuk maakt is de unieke en prachtige 2D art style. Het voelt echt aan als een sprookjesboek dat tot leven is gekomen. Ieder personage straalt een eigenheid uit en is fantastisch getekend. Net zoals de verschillende levels: bossen zijn donker, sneeuwvlaktes verlaten en kil. De muziek is ook erg goed gekozen, de jazz-invloeden passen verrassend goed bij deze setting. Als je het nog niet was opgevallen: ik vind de art direction één van de grootste pluspunten aan Scarlet Hood and the Wicked Wood. Met Scarlet in jarretellen door de bossen dartelen is iets wat je niet snel vergeet. De afschuwelijke puzzels blijven helaas ook lang genoeg nazinderen...

Conclusie

Scarlet Hood and the Wicked Wood had een fantastische game kunnen zijn als de makers meer tijd hadden gespendeerd aan het uitdiepen van de puzzels. Het is te vaak onduidelijk wat je moet doen of hoe je verder gaat in het verhaal. Qua soundtrack en graphics zitten we hier met een toppertje. Al is dat niet genoeg om het spel in zijn geheel aan te raden, je zal je snel genoeg ergeren aan de ondermaatse gameplay.

Pro

  • Prachtige 2D art style
  • Mooie soundtrack

Con

  • Dialogen konden beter
  • Ontbrekende hints en logica bij puzzels
  • Flinterdun plot
5

Over

Beschikbaar vanaf

8 april 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Ontwikkelaar

  1. Devespresso Games

Uitgever

  1. Headup Games
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan