Review: SaGa Frontier Remastered

Square-Enix heeft SaGa Frontier eindelijk naar Europa gebracht. We hebben er wel vierentwintig jaar op mogen wachten, want het spel verscheen oorspronkelijk in 1997 voor de PlayStation in Japan. Gelukkig kreeg het spel wel een grondige make-over met deze remastered editie.

Hoewel ik een groot fan ben van het JRPG-genre, had ik tot een jaar of drie geleden nog nooit gehoord van de SaGa-reeks. Veel van de spellen zijn dan ook nooit uitgebracht buiten Japan en de Verenigde Staten. Net als de vele andere remasters uit haar catalogus, besloot Square-Enix gelukkig om ook een groot deel van de SaGa-spellen te remasteren voor pc, console, iOS en Android. Zo waren Romancing SaGa 2 en 3 eerder al aan de beurt en sinds kort kunnen ook wij aan de slag met de PlayStation-klassieker SaGa Frontier.

saga-frontier-remastered-1.jpg


Verhalenbundel

Hoewel het genre vandaag de dag al tal van evoluties heeft doorgemaakt, volgden vroeger heel wat spellen een vast stramien. Met de komst van de SaGa-reeks ontstond al snel een buitenbeentje in het genre. Deze spellen lieten zich immers kenmerken door hun open-wereld exploratie en niet-lineaire verhaalstructuur, waarbij je kan kiezen uit verschillende protagonisten met hun eigen verhaal. Deze verhalen zijn vooral met elkaar verbonden doordat ze in dezelfde wereld afspelen, een overkoepelend verhaal dat ze samenbrengt is er nauwelijks. Een meer hedendaags voorbeeld van deze opzet kan je bijvoorbeeld vinden in Octopath Traveler.

In SaGa Frontier Remaster kan je net als in Octopath Traveler aan de slag met acht protagonisten. Zeven hiervan waren aanwezig in de originele versie. Het achtste personage Fuse werd destijds geschrapt wegens tijds- en opslagruimte beperkingen, maar maakt hier eindelijk zijn opwachting. Je zal hem initieel wel niet direct terugvinden in het keuzemenu, gezien je eerst een van de andere scenario’s moet uitspelen om hem vrij te spelen. Opvallend is dat de verschillende personages niet enkel hun eigen verhaal hebben, maar dat de manier waarop de scenario’s zich laten spelen zeer verschillend is. Sommige scenario’s zijn meer toegankelijk omdat ze een vrij rechtlijnig verhaal hebben met vrij duidelijke doelen en instructies, zoals het scenario van Red en Emelia. Aan de andere kant van het spectrum heb je dan weer het scenario van Lute, dat je haast volledig vrij laat in je doen en laten.

saga-frontier-remastered-2.jpg


Experimenteel plezier

De vrijheid die je krijgt, kan voor sommige spelers die meer moderne spellen gewoon zijn wel een groot nadeel zijn. Het spel houdt je niet bij de hand en vraagt dat je veel zelf uitdoktert. Hierdoor zal je vaak doelloos ronddolen omdat je niet weet waar je best naartoe gaat of wat je exact moet doen. Schaam je dus niet als je bij dit spel een gids bij de hand neemt om wegwijs te geraken, niet alleen voor het verhaal maar ook voor het gevechtssysteem.

Want ook hier word je zowaar aan je lot overgelaten. Op het eerste zicht speelt SaGa Frontier als een traditionele turn-based RPG, maar het spel bevat heel wat innovatieve mechanismen waardoor het zich destijds wist te onderscheiden van andere gelijkaardige spellen. Zo level je hier niet je personages, maar krijg je na het gevecht kleine boosts in de statistieken van deze personages. Een van deze statistieken zijn de Life Points (LP) en deze levenspunten kan je bijvoorbeeld verliezen als je personage al verslagen is tijdens een gevecht. Verliest een personage uit je team al zijn LP, dan zal die zelfs permanent verdwijnen. Hoewel je geen ervaringspunten krijgt of je personages niet levelt, zal je toch heel wat moeten grinden om je team sterker te maken. Want als je gewoon de objectieven van het scenario volgt, zal je al snel het stof moeten bijten tegen bepaalde vijanden en bazen. Om het grinden wat makkelijker te maken, herstellen je HP en JP (mana) wel tussen elke gevecht. Enkel Weapon Points, die je nodig hebt voor bepaalde wapens, herstellen niet tussen de gevechten.

Het spel houdt je niet bij de hand en vraagt dat je veel zelf uitdoktert.


Verder kan je zoals gebruikelijk wapens en magische spreuken kopen, maar speciale aanvallen moet je dan weer ontdekken tijdens gevechten. Hoe meer gevechten je aangaat, hoe meer speciale aanvallen je dus kan ontdekken. Vervolgens nodigt het spel je uit om te hiermee te experimenteren, want je kan aanvallen van verschillende personages combineren in krachtige combo’s. Niets is zo bevredigend als een uitermate vernietigende combo van vijf personages te ontdekken.

saga-frontier-remastered-3.jpg


Knappe remaster

SaGa Frontier vergt dus enige inspanning om onder de knie te krijgen, maar je wordt wel beloond met een vrij unieke ervaring. Gelukkig heeft Square Enix deze remaster enkele verbeteringen gegeven die het spel toegankelijker maken. Zo heb je een Scenario Log die enigszins vertelt wat er is gebeurd, waar je naartoe moet en hoe ver je in het scenario bent. Ik was verbaasd dat dit een toevoeging was, want het lijkt me haast iets onontbeerlijk. Verder heb je andere quality of life-verbetering zoals toegevoegde markeringen die uitgangen weergeven op het scherm, de mogelijkheid om gevechten te versnellen of er zelfs van te ontsnappen, de mogelijkheid om automatisch de beste uitrusting aan te doen alsook items weg te gooien.

Daarnaast is er ook extra inhoud aanwezig voor bepaalde scenario's en is er zelfs een New Game Plus mode. Het bijzondere hieraan is dat als je een personage rekruteert waarvan je het scenario al hebt doorlopen, dit personage automatisch sterker zal zijn. In de Library Mode kan je dan weer een galerij ontdekken of naar de muziek van het spel luisteren. De muziek bleef onaangeroerd en gelukkig maar want het spel heeft een bijzonder leuke muziekscore. De graphics en de user interface kregen wel een grondige make-over om het spel een meer moderne en frisse look te geven. De personages werden hertekend en voor de vooraf gerenderde achtergronden werd er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van A.I. upscaling waardoor het spel mooier en scherper oogt dan ooit.

Conclusie

Met SaGa Frontier Remastered krijgen we eindelijk de kans om een PlayStation-klassieker te ontdekken en de talloze verbeteringen maken dit de beste versie om te spelen. Door zijn eigenzinnige aard en de grote vrijheid die je krijgt, zal het spel echter niet naar ieders smaak zijn.

Pro

  • Open verhaalstructuur
  • Toegevoegde inhoud en verbeteringen

Con

  • Intimiterend voor nieuwkomers
7

Over dit spel

Beschikbaar vanaf

15 april 2021

Gespeeld op

  1. Switch

Beschikbaar op

  1. Mobile
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Switch
  5. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. Square Enix

Uitgever

  1. Square Enix
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan