Review: Sackboy: A Big Adventure

Als onvervalste pc-gamer moest ik wel even diep nadenken toen ik hoorde dat Sackboy naar het pc-platform kwam. Wie zeg je, Sackboy? Ah juist, dat poppetje gemaakt van een jutezak, het hoofdpersonage van de LittleBIGPlanet-videogameserie welke ik nooit speelde, omdat deze toch een PlayStation-exclusive was? Het spreekt natuurlijk ook in mijn voordeel dat we al sinds 2015 niets noemenswaardig meer hoorden van de franchise, tenminste wanneer we de spin-offs even buiten beschouwing laten. Maar dat zou misschien wel ferm afbreuk doen aan de spin-off Sackboy: A Big Adventure, die op 27 oktober als eerste binnen de reeks een pc-editie kreeg. Hoe het spelen van deze port afliep voor mij, verneem je in deze review!

Op zich ziet Sackboy er best wel een schattig mannetje uit. Zijn gitzwarte, meelijwekkende oogjes lijken ten eerste wat op deze van de Gelaarsde Kat uit de Shrek-films. Daarnaast is het gewoon een lollig contrast, om een petieterig poppetje te mogen zijn dat zomaar eventjes voor superheld gaat spelen. Dus, zonder tegenzin sloot ik de controller aan, en maakte ik mijn borst nat voor een nieuw avontuur!

20221029010600_1.png


Sackboy versus Vex

Via de mooie, kleurrijke intro van het spel vertelt Scarlet, een andere antropomorfische jutezak die eruitziet als een vrouwelijke piraat, over de Imagisphere. Dat is een imaginaire wereld, gevormd door ieders gedachten, waar het Sackvolk een vredig leventje leidt. De utopie wordt echter vlug een nachtmerrie wanneer Vex, de antagonist, het feestje komt verstoren en de vrienden van Sackboy één voor één ontvoert. Gelukkig kan Sackboy zelf nog op tijd ontsnappen met zijn raket én met de papieren waar het boosaardige plan van Vex uitvoerig op toegelicht wordt. Vex wil het Sackvolk als slaven inzetten om een machine, de Topsy Turver, te bouwen waarmee hij de Craftworld kan veroveren.

En zo begint Sackboy aan zijn opdracht. Hij moet reizen naar vijf werelden om er de blokkades op te heffen die de Uproar (zie verder) veroorzaakt, en Vex een pak rammel geven. Enkel op die manier zal Sackboy zijn vrienden kunnen bevrijden en Vex' snode plannen verijdelen. Een typische premisse voor een platformer dus, maar meer hoeft dat natuurlijk ook niet te zijn voor dit genre.

20221031113133_1.png


Eenvoudige besturing, makkelijke game?

Tijdens de eerste levels leer je hoe te meppen, duiken en springen, en niet veel later komt daar ook nog het rollen bij, waarmee je door kleine openingen kan. De camera roteert vanzelf, dus de rechterstick heb je hiervoor niet nodig. Deze zal je in de plaats vaak gebruiken om zwevende platformen te verplaatsen terwijl je vijanden ontwijkt en Collectabells en Dreamer Orbs (waarover zo dadelijk meer) verzamelt. Het spel biedt wel enige vorm van therapie voor wie vol agressie zit. Nagenoeg alles, inclusief je vijanden, kun je aan stukken slaan of kapot springen. Soms dien je hiervoor wel te wachten tot het specifieke type vijand even kwetsbaar wordt. Je kunt ook heel wat objecten in de wereld oprapen en gooien, iets wat van pas komt wanneer je schakelaars buiten je bereik moet indrukken voor een deur waarachter een geheim of een te verzamelen item zoals een sleutel schuilt. Soms kun je ook aan dingen trekken of hangen. De besturing is door zijn eenvoud, naast uiterst aangenaam, enorm makkelijk om aan te leren of om de game, na een tijdje te parkeren, terug op te pikken.

Elk level is in feite een mini-stage met een einde waar je prestaties overlopen worden op een scherm, dat helemaal gepikt lijkt van de Rayman-games. Hetzelfde kan gezegd worden van de eerder vernoemde Dreamer Orbs, een soort energiebollen. Je hebt in elke wereld een bepaald aantal van deze Orbs nodig om het boss-level vrij te spelen. Met deze vernietig je namelijk de Uproar in die wereld. Dat is een smerig groen goedje waarmee Vex de Craftworld volledig wil vullen en dat vaak de doorgang verhindert. Zoals te verwachten liggen de Orbs niet zomaar voor het grijpen in de diverse mini-levels. Je kunt deze op verschillende manieren verdienen. Ofwel ga je voor completion, wat betekent dat je het level meermaals na elkaar speelt om het zo maximaal mogelijk probeert uit te spelen, inclusief de verborgen schatten en bonuslevels. Naargelang je hierin slaagt, krijg je dan een gouden, zilveren of bronzen beker aan de finish. Ofwel neem je deel aan de speciale uitdagingen in de wereld, zoals de Knitted Knights Trials en de Remix-levels. Wanneer je in de huidige wereld onvoldoende succes kent hierin, kun je nog altijd via fast travel met je raket een eerder vrijgespeelde wereld opnieuw bezoeken. Vanaf het moment dat je voldoende Orbs verzameld hebt, dien je nog één stage te voltooien, waarna je Vex mag proberen te verslaan voor toegang tot de volgende wereld.

De wereld redden verkleed als een jak, roodkapje, een punkrocker of zelfs Elvis? Het kan allemaal.


Door de Collectabells te verzamelen, kun je allerhande outfits en andere cosmetica voor je Sackboy vrijspelen. Hiervoor dien je langs te gaan in de tent van Zom Zom, de handelaar bij wie je met deze gouden ballen outfits, skins en emotes kan aankopen. Bij hem zijn er erg idiote kostuums verkrijgbaar die het spel nog net wat extra geinig maken. De wereld redden verkleed als een jak, roodkapje, een punkrocker of zelfs Elvis? Het kan allemaal. Je kunt tussen de levels door telkens je uiterlijk veranderen of iemand uitnodigen om mee te spelen. Want ja, dit spel kan zowel alleen als via online co-op gespeeld worden. Sommige levels zijn zelfs uitsluitend voor multiplayer bedoeld. Eerlijkheidshalve lijkt me dat eerder een nice-to-have dan een regelrechte must. Het spel alleen spelen blijkt al snel wat makkelijk en deze extra stages heb je absoluut niet nodig om progressie te maken.

20221029010000_1.png


Verrast vaak, passende muziek, haperend beeld

De werelden en levels in Sackboy: A Big Adventure zijn erg divers en sfeervol. Ook al is de game volledig in 3D, toch schreeuwt alles eigenlijk Rayman. De wereldkaart, de art style, de finish na elk level, zelfs de geluidjes die de vijanden maken. Er is ook altijd wat nieuws te ontdekken. Ik denk onder meer aan een gouden vis die je kan gebruiken als wapen, onoverwinnelijke vijanden die dan toch te verslaan blijken door aan hun staart te trekken, een uitklapbare spons welke je kan gebruiken als springkussen, vuurwerk dat je dient aan te steken om over schuin aflopende wanden te geraken, je mag ook even voor herder spelen door beesten naar hun hok te stuwen, dan weer moet je een dolle treinrit zien te overleven, … Het spel zit boordevol leuke details en de gevarieerde opdrachten zorgen ervoor dat het je wel even bezig kan houden.

Helaas is het nog steeds niet mogelijk om het spel volledig stottervrij te spelen.


Helaas is het nog steeds niet mogelijk om het spel volledig stottervrij te spelen op de pc. Geregeld zijn er haperingen (zowel tijdens cutscenes als het platformen zelf) waar te nemen, wat volgens sommigen te wijten is aan een bekend probleem met de onderliggende Unreal-engine. De grafische instellingen verlagen helpt een beetje, maar het euvel keert regelmatig terug. Jammer, zeker aangezien het beeld er voor de rest prima uitziet, met zelfs opties om Nvidia DLSS en Ray Tracing in te schakelen. Hopelijk wordt dit nog opgelost met een patch.

Ik mag tot slot zeker niet vergeten om de soundtrack van de game te bejubelen. Deze wisselt allerhande genres, van rock naar ambient tot uptempo, met elkaar af en elke noot maakt je gewoon blij. Dat is ook niet zo verwonderlijk, wanneer je weet dat er versies van allerhande bekende nummers de revue passeren. De muziek lijkt gewoonweg geknipt voor deze game!

Conclusie

Sackboy: A Big Adventure is een prima, maar geen foutloze port naar het pc-platform geworden. Vooral de vele haperingen stoorden me wel na een tijdje. Hopelijk wordt hier nog iets aan gedaan. Het spel demonstreert weliswaar de elementen die ervoor zorgden dat de LittleBIGPlanet-reeks zo succesvol werd. De gameplay zit goed in elkaar, het beeld ziet er goed uit en de muziek is dope. Zeker leuk voor de allerkleinsten, misschien te makkelijk voor de ervaren gamer, maar toch: het spel geeft je een happy feeling!

Pro

  • Leuke stijl, met speciale vermelding voor de muziek
  • Toegankelijke besturing
  • Blijft verrassen

Con

  • Veel haperingen, welke hopelijk nog opgelost worden
  • Iets te makkelijk
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

27 oktober 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5

Genre

  1. Platformer

Ontwikkelaar

  1. Sumo Digital

Uitgever

  1. PlayStation PC LLC
 
Redactie
Ik vind dit een topspel.
En sommige levels zijn nochtans niet eenvoudig, zeker als je alles erin wil verzamelen.
 
Terug
Bovenaan