Review: Romancing SaGa -Minstrel Song- Remastered

2022 was een geweldig jaar voor de liefhebbers van Japanse rollenspellen en dit hebben we in de eerste plaats te danken aan Square Enix. Zji vuurden de ene JRPG na de andere op ons af en hoewel er heel wat nieuwe titels tussen zaten, hebben ze ook de trend verder gezet van klassiekers uit hun catalogus nieuw leven in te blazen. Dit was ook het geval voor Romancing SaGa -Minstrel Song- dat begin deze maand een remaster kreeg.

Romancing SaGa -Minstrel Song- verscheen oorspronkelijk in 1992 voor de Super Famicom in Japan en kreeg in 2005 een remake voor PlayStation 2 die ook buiten Japan werd uitgebracht. De nieuwe versie van het spel, Romancing SaGa -Minstrel Song- Remastered, is een remaster van deze PlayStation 2-remake met een aantal nieuwe toevoegingen die quality of life-verbeteringen bevatten en het spel een modernere look en feel moeten geven.

RSMSR_SS_20220531_AISHA.jpg


Aan je lot overgelaten worden

Hoewel het in eerste instantie gaat om een remaster van een PlayStation 2-spel, is het belangrijk om in het achterhoofd te houden dat de originele versie dateert uit het SNES-tijdperk. Eind jaren negentig werd er gretig geëxperimenteerd met het genre, wat resulteerde in opvallende titels zoals Live A Live, Legend of Mana en de SaGa-reeks, waar dit spel deel van uitmaakt. Romancing SaGa -Minstrel Song- Remastered speelt bijgevolg helemaal anders dan een hedendaagse titel. Dit is namelijk een spel dat je totaal niet bij de hand neemt en je vrij laat om de wereld van het spel te ontdekken. Hiervoor krijg je acht personages ter beschikking waaruit je kan kiezen, elk met hun eigen doel en verhaal.

Er is natuurlijk een overkoepelend verhaal dat draait rond een kwade god die zich na duizend jaar opnieuw manifesteert en de zoektocht naar de Fatestones om deze god te verslaan. Maar hoe je dit doet, ligt volledig in de handen van de speler. Voor enkele personages betekent dit zelfs letterlijk dat je na een kort introductiefilmpje in de wereld wordt gedropt zonder verdere uitleg of een duidelijke richting waar je naartoe moet. Als je je hier niet aan verwacht, kan het spel al snel een frustrerende bedoeling worden waarbij je als een kip zonder kop zit rond te lopen doorheen de verschillende gebieden. Zelfs als je dan eens een quest krijgt, is het niet altijd duidelijk wat je moet doen. Daarom is het zeker voor nieuwkomers aangeraden om te beginnen met Albert als personage, gezien zijn proloog vrij traditioneel is en je op deze manier geleidelijk kennis kan maken de systemen van het spel.

RSMSR_SS_CLAUDIA_COMBAT.jpg


Planning is de sleutel tot succes

Al snel zal je ontdekken dat je missies en gebieden vrijspeelt door met NPC's te praten en bepaalde personages op te nemen in je team. Zo breidt de wereld en het verhaal van Romancing SaGa -Minstrel Song- Remastered zich geleidelijk uit en ontpopt het zich tot een complexe en diepgaande JRPG waarin je eigenlijk vrij bent om te doen en laten wat je wilt. Van een lineaire ervaring is er hier nauwelijks sprake en je bent zelfs niet verplicht om de missies die je krijgt te voltooien. Erger zelf, door een bepaald systeem genaamd Event Rank, kan het zelfs zijn dat je bepaalde quests niet kan voltooien of er gewoon geen toegang tot krijgt.

Hoe dit systeem exact werkt, weet ik nog steeds niet. Maar concreet stijgt je Event Rank door monsters te verslaan en missies hebben een bereik van je rank waarbinnen ze beschikbaar zijn. Is je Event Rank te hoog omdat je bijvoorbeeld alle monsters in een dungeon hebt verlagen, kan het zijn dat je een bepaalde missie niet meer kan voltooien. Het is een systeem waar ik geen fan van ben omdat je actief wordt aangemoedigd om gevechten uit de weg te gaan om je Event Rank zo binnen bepaalde parameters te houden. Dit wordt bovendien gecombineerd met het feit dat personages Life Points (LP) verliezen als je een gevecht ontvlucht en je hen permanent kan verliezen als ze op 0 LP staan. Het is een vreemd systeem dat in de weg staat van een nochtans leuk gevechtssysteem waarbij personages op willekeurige momenten nieuwe aanvallen vrijspelen dankzij het Glimmer-systeem en hun attributen kunnen laten stijgen na elk gevecht, wat een soort van onmiddellijke bevrediging geeft.

Romancing_SaGa_-Minstrel_Song-_Remastered_03.jpg


Ook voor veteranen de moeite

Veel van de spelelementen uit de originele versie zijn intact gebleven, maar gelukkig voegden de makers enkele verbeteringen toe om de ervaring wat te stroomlijnen. Zo verliest bijvoorbeeld slechts één personage een LP bij het wegvluchten van een gevecht, in plaats van de hele groep, is er de mogelijkheid om het spel te versnellen, heb je de mogelijkheid om de snelheid van de vooruitgang van je personages en de Event Ranking te kiezen, werd de HUD verbeterd en kan je op de wereldmap zien wat er te koop is in de shops van de stadjes. Daarnaast werd er extra content toegevoegd in de vorm van een New Game Plus-modus en nieuwe personages die je kan toevoegen aan je groep en die al dan niet voor een extra missie of wat verhaaluitdieping zorgen. Er valt dus zelfs voor zij die het spel al gespeeld hebben heel wat nieuws te ontdekken.

Er valt zelfs voor zij die het spel al gespeeld hebben heel wat nieuws te ontdekken.


Daarnaast kregen de graphics een welverdiende HD-makeover, waarbij vooral de personages in het oog springen. Romancing SaGa -Minstrel Song- Remastered heeft een heel charmante, haast Chibi-achtige stijl voor zijn personages en door de verbeterde resolutie komen zij bijzonder goed tot hun recht. De achtergronden lijken iets minder aandacht te hebben gekregen, want de textures ogen hier soms wat wazig en weinig gedetailleerd. Verder werd de muziek opnieuw opgenomen, waardoor de geweldige soundtrack helder en vol klinkt. Bovendien was ik aangenaam verrast dat het spel Engelstalige voice-overs bevatte, wat blijkbaar ook al het geval was in de PlayStation 2-versie. De combinatie van deze elementen doen je eigenlijk haast vergeten dat het gaat om een opgepoetste titel van zeventien jaar geleden. Enkel die verdomde vaste camera was voor mij nog een verbeteringspunt, want die zorgde voor de nodige irritatie tijdens het spelen.

Conclusie

Romancing SaGa -Minstrel Song- Remastered is geen spek voor ieders bek en zal vooral liefhebbers van de avant-garde JRPG's uit het gouden SNES- en PlayStation-tijdperk aanspreken. Wie niet vies is van een brok nostalgie en een radicale non-lineaire ervaring waarbij je nauwelijks bij het handje wordt gehouden, zal een complexe en diepgaande JRPG ontdekken. Als je echter houdt van structuur, een duidelijk verhaal en een richtingsgevoel, dan laat je deze titel beter links liggen.

Pro

  • Enorme vrijheid
  • Grafische stijl
  • Diepgaande ervaring
  • Knappe muziek

Con

  • Gebrek aan instructies kan frustrerend zijn
  • Niet het meest toegankelijke spel
  • Event Rank-systeem
  • Vervelende camera
7

Over

Beschikbaar vanaf

1 december 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Mobile
  2. Nintendo Switch
  3. PC
  4. PlayStation 4
  5. PlayStation 5

Genre

  1. JRPG

Ontwikkelaar

  1. Square Enix

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan