Techreview: Revolution X Pro Controller

De ideale controller vinden, het blijft een moeilijk iets. Bestaat er überhaupt zelfs zoiets als een perfecte controller. Controllers komen immers in alle geuren en kleuren, en zijn er voor elk type budget. Mijn persoonlijke ervaring leert me dat veel ook afhangt van je eerste ervaringen. Zo ben ik opgegroeid met de Playstation-controllers in mijn handen en was mijn eerste ervaring met de Xbox-controller ietwat onaangenaam door de andere positie van de linker joystick. Enkele jaren geleden haalde ik echter de Xbox One in huis en raakte ik al snel gewend aan de Xbox-controller, waardoor ik in een tweestrijd terecht ben gekomen over welke vorm van controller ik nu prefereer. Zeker nadat ik de Nacon Revolution Pro Controller in huis haalde voor de PlayStation 4, die de joystickpositie van de Xbox-controller overnam. De wereld stond helemaal op zijn kop!

Zes jaar na de release van die Revolution Pro Controller voor PlayStation 4, verschijnt Nacon eindelijk met een variant van zijn Revolution Pro-controller voor de Xbox-systemen. De controller draagt de geheel originele naam Revolution X Pro Controller, maar goed, daar gaan we nu niet over struikelen. Belangrijker dan de naam, is welke functionaliteiten de controller heeft en hoe goed hij in de hand ligt. De enige manier om dat te weten, is door de controller uitvoerig te testen natuurlijk en dit zowel op de Xbox-console als op de computer, waarbij de controller zelfs te gebruiken is met Google Stadia.

P9ydOjDw.jpeg


Aanpassen naar eigen smaak

Met zijn Revolution Pro-gamma neemt Nacon het op tegen andere zogezegde Pro-controllers en op de Xbox is er zeker hevige concurrentie. Zo heeft niet enkel Microsoft zijn eigen Elite Series 2 Controller, maar daarnaast heb je ook nog bijvoorbeeld de Razer Wolverine V2, de Thrustmaster eSwap X Pro, de Turtle Beach RECON en de Hori Pad Pro Controller. Als je deze controllers bekijkt, merk je dat er binnen de Pro Controllers ook al heel wat prijsvariaties zijn. Nacons Revolution X Pro-controller bevindt zich met een prijs van € 109,90 zowat in de middenklasse. Maar wat je in ruil krijgt voor dit prijskaartje, is best wel indrukwekkend. Het eerste dat opvalt wanneer je het product uit de doos haalt, is de meegeleverde hardcase om je controller in op te bergen. Ideaal om je controller te beschermen en voor onderweg dus, maar ook om alle meegeleverde accessoires in te bewaren uiteraard. In de hardcase vind je naast de controller zelf ook de kabel, een doekje en een doosje met extra gewichten voor zowel de controller zelf als voor de analoge sticks, maar ook twee extra convexe thumb grips voor laatstgenoemde (de twee voorgeïnstalleerde grips zijn concaaf).

Net als andere pro controllers, kan je de Revolution X Pro aanpassen zodat de controller perfect in je handen ligt. Het toevoegen van de gewichtjes en het wisselen van de thumb grips is zeer eenvoudig. Zelf heb ik de concave thumb grips laten zitten omdat deze mijn voorkeur genieten, maar wat extra gewichtjes heb ik al snel toegevoegd. Een gewichtige controller voelt voor mij toch net iets lekkerder aan. De vorm van de controller is lichtjes anders dan de klassieke Xbox One- en Series X|S-controller en zelfs de Revolution Pro Controller voor PlayStation 4. Gelukkig ligt deze nieuwe vorm ook prima in de handen, zelfs na talloze uren spelen. In vergelijking met de eerste versie van de Revolution Pro Controller die ik heb, is er duidelijk ook veel verbetering merkbaar op vlak van de schouderknoppen, zowel de traditionele schouderknoppen als de vier extra knoppen die je vindt onderaan de controller.

r6ojKs3A.jpeg


Functionaliteiten


Deze schouderknoppen kan je, net zoals de rest van de andere knoppen en zelfs de gevoeligheid van de joysticks, uiteraard ook volledig aanpassen. Dit doe je door de controller aan te sluiten op een computer en de bijhorende Revolution X-app te downloaden. Hoewel het initieel even je weg zoeken is in de app, ben je er snel mee vertrouwd en gaat het herprogrammeren vlot. Nacon heeft vier basisprofielen voorzien, maar je kan zelf bijkomende profielen maken, al dan niet op basis van een bestaand profiel. Vervolgens kan je vier profielen toewijzen aan de controller om te gebruiken. Als je zelf vier profielen gaat instellen vanaf nul ben je wel even bezig, maar voor de competitieve gamers loont deze functionaliteit zeker de moeite. Voor de meeste gamers zullen de vier basisprofielen echter voldoende zijn. Switchen van profielen doe je simpelweg dankzij een extra knop op je controller.

Een andere functionaliteit die voor iedereen veel interessanter zal zijn, is de toevoeging van Dolby Atmos. Nacon heeft namelijk samengewerkt met Dolby Laboratories om deze 3D audiotechnologie gratis beschikbaar te maken als je speelt met de controller. Als je beschikt over een headset met een 3,5 mm-aansluiting, kan je hierdoor genieten van virtueel surround-geluid. Ik heb het zelfs geprobeerd met mijn simpele Plantronics-headset van het werk en enkele demofilmpjes die je kan bekijken via de app van Dolby Atmos, en het resultaat was eigenlijk vrij indrukwekkend. De geluidskwaliteit was bovendien goed, al zal je natuurlijk nooit dezelfde audiokwaliteit hebben als met high-end headsets die Dolby Atmos ondersteunen. Maar langs de andere kant, ben je er natuurlijk ook niet zoveel geld aan kwijt.

RyRaXX1O.jpeg


Gemengde gevoelens

Over het gebruikscomfort van de Revolution X Pro Controller valt er dus weinig te klagen, al heb ik wel enkele bedenkingen bij het design van een aantal elementen van de controller. Het plastieken omhulsel voelt eigenlijk vrij goedkoop aan en geeft je niet het gevoel dat je met een premium controller aan het spelen bent. Zeker als ik vergelijk met de silicoonachtige afwerking van de Revolution Pro Controller voor PlayStation 4, die niet alleen mooier oogt maar ook minder makkelijk uit de handen glijdt. Zelfs de basiscontrollers voor Xbox Series S|X en Playstation 5 voelen wat betreft de bouwkwaliteit hoogwaardiger aan. Hetzelfde gevoel had ik bij de XYBA-knoppen die met hun veel te grote letters en harde kleuren zelfs bijna kinderlijk aanvoelen. Verder stoorde ik mij ook aan gravering van het Nacon-logo in de rechter thumb grip. Iedere keer dat ik de joystick bewoog, voelde ik deze gravering wat soms afleidend werkte. De twee meegeleverde convexe thumb grips zijn dan weer zo glad als iets en eentje bevat de gravering van de naam Nacon.

Het plastieken omhulsel voelt eigenlijk vrij goedkoop aan.


Verder dient ook opgemerkt te worden dat de stijlvolle ledverlichting rond deze rechter joystick, waarvan je de kleur zelfs kan veranderen, niet kan uitgeschakeld worden, indien je dit als storend zou ervaren. Hiernaast kan je de controller niet draadloos gebruiken. Haat je het om bedraad te spelen, dan laat je deze controller beter links liggen. De motivatie om de controller enkel bedraad op de markt te brengen kan als tweevoudig gezien worden. In competitieve kringen wordt vaak de voorkeur gegeven aan bedraad gamen om interferentie van andere signalen en input lag te vermijden. Maar draadloos toevoegen zou ook willen zeggen dat er een Bluetoothzender en een batterij moeten worden toegevoegd, wat de prijs van de controller weer de hoogte in zou jagen. Mogelijks verschijnt er in de nabije toekomst dan ook een duurdere Revolution Unlimited Pro-variant van deze controller die je draadloos kan gebruiken, net zoals het geval is voor de PlayStation 4-controller van Nacon.

Conclusie

Nacons Revolution X Pro Controller is een degelijke controller in het zogenaamde Pro controller-segment die vooral interessant is voor de prijsbewuste gamer. De controller heeft niet de premium afwerking die je terugvindt bij andere gelijkaardige controllers en oogt soms zelfs wat goedkoop. Maar de controller maakt dit meer dan goed dankzij zijn functionaliteiten en extra's die meegeleverd worden. Of deze controller iets voor jou is, hangt vooral af van je nood aan aanpasbare knoppen, extra schouderknoppen en het feit dat je de controller alleen bedraad kan gebruiken.

Pro

  • Ligt goed in de hand
  • Uitgebreide aanpassingsmogelijkheden
  • Dolby Atmos-toevoeging
  • Extra accessoires

Con

  • Plastieken afwerking voelt goedkoop aan
  • Lelijke iconen voor de XYBA-knoppen
  • Niet draadloos te gebruiken
8

Over

Beschikbaar vanaf

15 oktober 2021

Gespeeld op

  1. PC
  2. Stadia
  3. Xbox Series X|S

Beschikbaar op

  1. PC
  2. Stadia
  3. Xbox One
  4. Xbox Series X|S

Uitgever

  1. Nacon
 
Terug
Bovenaan