Review: Ratchet & Clank: Rift Apart

Op het einde van de PlayStation 3-levenscyclus, zo'n jaar voordat de PlayStation 4 het levenslicht zag, konden gamers genieten van de PlayStation 3-exclusieve game Ratchet & Clank: Into the Nexus. Hierin verkende je vier werelden in de Polaris Galaxy. En hoewel ze het kwaad toen bestreden hebben, kan het duo niet genieten van welverdiende rust. In Ratchet & Clank: Rift Apart, de rechtstreekse sequel van Into the Nexus, heeft de steeds aanwezige Dr. Nefarious weer enkele snode plannen. Of hoe het pluizige beest en het stukje gerobotiseerde schroot weer maar eens enkele planeten van de ondergang moeten redden...

Wie reeds enkele games uit de Ratchet & Clank-serie heeft gespeeld, weet het: Dr. Nefarious heeft wel altijd een of ander snood plan om de heerschappij van het universum op te eisen. Ook nu is Dr. Nefarious terug van weggeweest en deze keer verstoort hij daarbij een stoet ter ere van de helden Ratchet en Clank. Zijn doel is om de Dimensionator te bemachtigen en in dat opzet slaagt hij snel. Met dat apparaat kan je namelijk nieuwe dimensies openen en dat is uiteraard zeer naar de zin van de antagonist. Aangezien hij telkens verliest van de twee protagonisten, wil hij een dimensie zoeken waar hij altijd wint. Helaas beschadigt hij daarmee de materie tussen ruimte en tijd....

R&C.jpg


Duo wordt uitgebreid

Ratchet -de pluizenbol- en Clank -het robotje- hebben in het verleden meermaals stokken in de wielen van Dr. Nefarious' plannen gestoken. Ook nu kunnen ze niet rusten tot zijn mond weer wordt gesnoerd, al staan ze er deze keer niet alleen voor. In enkele trailers maakte de vrouwelijke lombax Rivet haar opwachting en al snel werd duidelijk dat ze een speelbaar personage was. Zij leidt het verzet en mag rekenen op de steun van het duo. Dat koppel rekent dan weer op de vuurkracht van de vele, doldwaze wapens die het spel rijk is. Oude bekenden keren terug, maar er werden ook nieuwe toevoegingen aan het wapenarsenaal gedaan. Zo kan je met de Toxiary Sprinkler vijanden tijdelijk in een struik veranderen waardoor ze stilstaan en tegelijkertijd schade oplopen door het gif. Met behulp van de Enforcer krijg je dan weer extra vuurkracht. Deze tweeloop shotgun maakt in geen tijd plasmagaten in de tegenstanders.

Doet Ratchet & Clank: Rift Apart een gooi naar Game of the Year?


Naast de nieuwe toevoegingen zijn er uiteraard een pak wapens terug van nooit weggeweest. Zo is er het klassieke Blast Pistol waarmee je het verhaal begint en maken ook de Doom Glove (een handschoen die Agents of Doom verspreidt die maar al te graag in de enkels van de tegenstanders bijten) en de Warmonger (een granaatwerper) weer hun opwachting. Een leuke toevoeging is dat sommige wapens door de DualSense-controller over nieuwe functionaliteiten beschikken. Zo kan je bij de Void Repulsor de R2-knop half indrukken om een schild op te roepen of diezelfde knop volledig indrukken om te schieten. De eerder vermelde Enforcer stelt je door diezelfde knop te bedienen dan weer in staat om te schieten uit slechts een of beide lopen.

RACRA_Warmonger.png


Wapentuig om U tegen te zeggen

Naast enkele splinternieuwe wapens hebben de hoofdpersonages ook een nieuwe vaardigheid. De Omniglove heeft een upgrade gekregen die door het verzet wordt gebruikt. Daarmee kunnen Ratchet en Rivet een Phantom Dash uitvoeren in en uit gevechtssituaties. Daarnaast kan diezelfde handschoen nu ook gebruikt worden om bepaalde dimensies te openen en dat is in Ratchet & Clank: Rift Apart een bijzonder belangrijk gegeven. Op de diverse planeten vind je her en der interdimensionale poorten die je naar een Pocket-dimensie brengen. In deze kleine dimensie staat ergens een hologram waar je een nieuw onderdeel voor je pak vindt. Zo kan je helmen, broeken en borstdelen verzamelen en je personage ermee uitrusten. Elk soort pak geeft een andere boost. Zo kan je bijvoorbeeld minder schade oplopen van bepaalde vijanden. Rust je je personage uit met drie onderdelen van hetzelfde pak, dan mag je rekenen op een extraatje.

Naast deze Pocket-dimensies zijn er nog veel andere dimensies te ontdekken. Een flinke klap tegen speciale stenen met een paarse gloed brengen je naar een alternatieve versie van de bestaande planeet, wat een beetje vergelijkbaar is met tijdreizen. Zo worden ontoegankelijke wegen in een andere dimensie toch toegankelijk, waarna je nogmaals tegen zo'n steen slaat om op de plek te komen waar je moet zijn. In die alternatieve dimensies maak je trouwens kennis met tal van nieuwe, coole vijanden. Wat dacht je van enkele piraten of een nieuwe versie van Dr. Nefarious in Rivet haar dimensie: Emperor Nefarious. Stuk voor stuk personages die op een toffe manier geïntroduceerd worden, al blijft voornamelijk piraat Pierre me bij. Arrr!

RACRA_Flyer.png


Zweven, vliegen en muurlopen

Naast deze vijanden maak je ook kennis met enkele nieuwe vrienden of partners. Zo kan je op de rug van een slak kruipen en met een flinke klap tegen het slakkenhuis gaat die er in een rotvaart vandoor. Dit beestje heb je namelijk nodig om door giftige moerassen te geraken en kan je gebruiken om via een schans op hoger gelegen gebieden te geraken. Daarnaast staat ook vliegen op de planning, al moet je daarvoor ook op de rug van een beest kruipen. Ook de technologie laat je niet in de steek. Zo kan je met je laarzen over het planeetoppervlak zweven en met enkele drukken op de knop kan je de snelheid verhogen waardoor je in recordtempo over de planeten kunt reizen. Diezelfde laarzen zorgen er ook voor dat je in bepaalde gevallen over muren kunt rennen. Meestal over diepe afgronden, dus voorzichtigheid is geboden!

De game verraste me op vele manieren. Grafisch, qua verhaal én met de DualSense-controller.


Het mooie aan Ratchet & Clank: Rift Apart is dat je heel wat planeten, alternatieve dimensies en diens bewoners en vijanden kunt verkennen zonder dat er ook maar één laadscherm op je televisie tevoorschijn komt. Het reizen naar andere planeten gebeurt wel via het ruimteschip en daarbij zie je dan een stukje van de route die het aflegt, maar verder dan zo'n verborgen laadscherm van slechts enkele seconden gaat het niet. En dat is behoorlijk indrukwekkend, wetend hoe levendig, mooi en vol details de planeten zijn. Een knap staaltje werk!

RACRA_Hoverboots.png


De game blijft verrassen

Ratchet & Clank: Rift Apart zou geen echte Ratchet & Clank-game zijn zonder dat je een aantal voorwerpen 'moet' verzamelen. Zo liggen er op alle planeten samen 25 gouden bouten verspreid en deze bouten zijn een vast verzamelobject uit de reeks. De holo-kaarten die geïntroduceerd werden in de vorige game, werden achterwege gelaten. Wel zijn de vertrouwde bouten -waarmee je tal van wapens kunt kopen- en Raritanium -waarmee je diezelfde wapens kunt upgraden- weer talrijk aanwezig. Nieuw om te verzamelen zijn de nano bots. Deze schattige, kleine robots liggen op moeilijker bereikbare plaatsen en vragen enige inspanning om ze te bemachtigen.

Hoewel ik de PlayStation 5 sinds de release heb en de gratis game Astro's Playroom alle features van de DualSense-controllers in de verf zet, was ik opnieuw verbaasd van de functionaliteiten van die controller. De microfoon, adaptieve triggers en de haptische feedback zorgen weer maar eens voor een unieke ervaring. Dat de game daarnaast ook 3D-audio ondersteunt, maakt dat plaatje helemaal compleet. Daarbovenop krijg je weer maar eens schitterende graphics, al moet ik hierbij wel wat duiding geven. Zo speelde ik het spel uit op de standaard modus, zijnde 4K, 30 frames per seconde en met ray-tracing. Gisteren pas werd er een update gepubliceerd die twee nieuwe modi toevoegt. Zo kan je het spel spelen in Performance-modus waarbij de focus ligt op een stabiele 60 frames per seconden zonder veel extra toeters en bellen. Ook een modus waarbij 60 frames per seconde mét ray-tracing mogelijk is, is aanwezig, al moet je dan wel inboeten op vlak van resolutie.

Conclusie

Ratchet & Clank: Rift Apart is kort gezegd een schitterende game. Het olijke duo Ratchet en Clank krijgt gezelschap van een nieuw speelbaar personage. Helaas beschikt Rivet niet over unieke vaardigheden, waardoor de game een half puntje verliest. Verwacht je echter aan een doldwaas avontuur waarbij je voor de zoveelste keer achter Dr. Nefarious en zijn snode plannen aangaat. Deze keer verken je niet enkel erg coole planeten, maar ook verrassende nieuwe dimensies. En uiteraard mogen de absurde wapens waarmee je honderden vijanden te lijf gaat niet ontbreken. Dikke aanrader op elk vlak!

Pro

  • Grafisch pareltje
  • Erg tof verhaal
  • Coole, unieke vijanden
  • Laadtijden onbestaande
  • DualSense-controller blijft verbazen
  • Erg afwisselende en levendige planeten

Con

  • Rivet heeft geen unieke vaardigheden
9.5

Over

Beschikbaar vanaf

11 juni 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PlayStation 5

Ontwikkelaar

  1. Insomniac Games

Uitgever

  1. Sony Interactive Entertainment
 
Deze stond al hoog op mijn verlanglijstje. Ik ben blij dat hij blijkbaar aan de verwachtingen voldoet en nu ben ik helemaal Hyped.
 
Terug
Bovenaan