Review: Ranch Simulator (Early Access)

Old MacDonald had a farm - heya heya hoo. And a kwek kwek here and a kwek kwek there. Sorry mensen, maar ik moest hiermee beginnen. Geen boerderijspel zonder dat goede oude kamplied. Want zeg nu zelf, met een titel als Ranch Simulator valt er weinig als introductie te vertellen. Volgens Wikipedia is een ranch een uitgestrekt gebied, inclusief de gebouwen die zich hierop bevinden, dat hoofdzakelijk wordt gebruikt voor het fokken van grazend vee. En dat, beste mensen, is de setting van deze game.

Het verhaal is simpel: Je hebt een boerderij geërfd van je grootvader en het is aan jou om die weer helemaal rendabel te krijgen. Dat dit een uitdaging wordt, is duidelijk, want vee is er in de verste verte niet te bespeuren. Het land is enorm en al de gebouwen staan op instorten. Behalve de garage, want die is van steen. En in die garage staat een jeep. Heya heya hoo. Die jeep ga je trouwens nodig hebben om naar de winkels in de buurt te rijden. Winkels die je gebruikt om je bouwmaterialen, gereedschappen en vee te kopen, maar ook om eigen producten te verkopen want zonder inkomen kan je natuurlijk ook niets kopen.

Ranch_Simulator-Win64-Shipping_oXN9iz2nhx.jpg


Robotstofzuigers zijn intelligenter

Buiten de jeep heeft je grootvader nog twee zaken achtergelaten: een som geld en een geweer. Natuurlijk is het geen grote som geld, want dan zou er geen uitdaging meer zijn aan het spel, maar genoeg om wat basismaterialen aan te kopen en ook een paar kippen. Die kippen leggen eieren en die eieren kan je verkopen. Kijk maar uit Bezos, met dit ijzersterk plan ben je in geen tijd van de troon gestoten als rijkste mens van de wereld.

Het lijken wel opgezette dieren waar ze springveren hebben ondergezet.


Het geweer ga je ook nodig hebben. Niet dat je Red Dead Redemption-gewijs de naburige winkels kan overvallen, maar je kan wel gaan jagen. De jacht levert je vlees op, dat je ook weer kan verkopen. Bij dit stuk gameplay voelde ik al direct enkele ergernissen opborrelen. De eerste is de manier waarop bijvoorbeeld de herten bewegen. Het lijken wel opgezette dieren waar ze springveren hebben ondergezet. Heel onnatuurlijk. Bovendien lijken ze niet beïnvloed te worden door je aanwezigheid. Ze komen soms zelf gewoon je richting uit, ook al sta je in open veld of rij je in hun richting. Ze blijven gewoon in de buurt staan, ook al heb je hen net beschoten. Aangezien jagen vooral in het begin een belangrijke bron van inkomsten kan vormen, mogen de dieren zich toch wel min of meer natuurlijk bewegen en gedragen. Het is trouwens een probleem dat zich ook wel bij de andere grote dieren voordoet: de varkens bewegen zich Roomba-gewijs door hun stal. Weet je direct waar de AI van die robotstofzuigers vandaan komt.

Ranch_Simulator-Win64-Shipping_4lHO6cFaw3.jpg


Niet te verplaatsen

Zoals gezegd start je, als je de tutorial volgt, in het begin met een paar kippen. Het is echter niet de bedoeling dat dit zo blijft. Je kan natuurlijk een kippenranch starten, maar aangezien eieren niet veel opbrengen kan je beter doorgroeien naar het houden van koeien en varkens. Andere dieren zijn er momenteel nog niet, alhoewel de ontwikkelaars beloven van ook andere boerderijdieren te zullen toevoegen. Momenteel zijn geiten of paarden niet welkom. Niet getreurd echter: ook met deze beperkte stal kan je een bloeiende handel starten, want elk van de dieren heeft zijn eindproduct waar je geld aan kan verdienen. Kippen leggen eieren, koeien geven melk waar je onder andere kaas van kan maken, en varkens geven hun eigen vlees want die worden tot worsten gedraaid, eventueel met een eitje erbij. Natuurlijk gaat dit niet allemaal vanzelf. Je gaat stallingen moeten bouwen, waterputten delven, de dieren eten geven, hun koten uitkuisen en ook voor de creatie van de eindproducten moeten zorgen. Vervelen ga je je al zeker niet doen.

Je gaat stallingen moeten bouwen, waterputten delven, de dieren eten geven, hun koten uitkuisen en ook voor de creatie van de eindproducten moeten zorgen.


Een derde en laatste belangrijk onderdeel van deze game is bouwen. De bouwmodus geschiedt vanuit de standaard third person view en je plaatst zo de stukken op zicht. Dit werkt wel, maar het blijft moeilijk inschatten hoe goed de plaatsing is en zo kan je gemakkelijk voor hebben dat het ene deel van een hek net iets hoger staat dan het andere, enkele delen niet gepast uitkomen of je rechte lijn helemaal zo recht niet bleek te zijn. Er is wel een soort van blueprint-modus, die je helpt om eerst te schikken voordat je het echt begint op te bouwen, maar het blijft een omslachtige manier van werken. Daarbij komt dat eenmaal je iets gebouwd hebt, je het niet meer kan verplaatsen. Bij een huis of barn is dit logisch, maar zelfs een tafel of kippenren is met geen millimeter meer te verzetten. En afbreken en opnieuw bouwen? Zeker, niets zo leuk dan afbreken, alleen ben je wel al je grondstoffen kwijt. Moest je nu nog de helft verliezen, tot daar aan toe, maar nul percent recuperatie is er wel wat over. Algoed zijn sommige grondstoffen als hout in overvloed aanwezig en kosten ze je enkel tijd en wat benzine voor de houtzaag. Metaal en cement kosten echter wel een aardige duit, wat betekent dat je voor alle gebouwen die deze elementen bevatten toch wel even goed wil checken waar je ze wil en hoe het er moet uitzien. Een grote plus is dat je wel volstrekte vrijheid hebt qua plaatsing op je land en als je geen zin hebt om je huis zelf te ontwerpen, zijn er ook al een aantal prefabs.

Conclusie

De titel dekt de lading: de game draait volledig rond het runnen en uitbouwen van een ranch. Maar veel elementen, zoals het gedrag van de dieren en het autorijden zijn maar middelmatig uitgewerkt. Bovendien is het een erg lege wereld. Geen verkeer op de baan, geen NPC’s die rondlopen in de winkels en buiten het te jagen wild en de drie soorten dieren op de boerderij zie je of hoor je niets bewegen. Geen konijntjes, geen vogels, gewoonweg niets. Kan je hier echter mee leven dan heb je wel een uitgebreid takenpakket te vervullen waar je tientallen, misschien zelfs honderden uren speelplezier aan kan beleven, zeker als je het in co-op met vrienden speelt (maximum vier).

Pro

  • Vrijheid in bouwen
  • Kippenhokken kuisen zonder de geur
  • Co-op tot vier vrienden
  • Veel activiteiten

Con

  • Lege wereld
  • Vreemd gedrag van dieren
  • Maar één savegameslot
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

4 maart 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Ontwikkelaar

  1. Toxic Dog

Uitgever

  1. Excalibur Games
 
Terug
Bovenaan