Techreview: Pulse 3D Wireless Headset

Er is niet enkel een tekort aan PlayStation 5-consoles, ook de accessoires waren bij de lancering razendsnel uitverkocht. Na enkele maanden lijkt deze voorraad voldoende te zijn aangevuld en nemen we de Pulse 3D draadloze headset eens onder de loep. Deze werd speciaal ontworpen met de PlayStation 5 in gedachten en moet onder meer de 3D audio in de verf zetten. Sony heeft heel wat ervaring op dit gebied waardoor we zeer benieuwd zijn of de Pulse 3D kan aanzien worden als een must-have om in huis te halen. Dit kom je te weten in onze review.

Laat ons eerst focussen op het design, dit is namelijk het eerste dat in het oog springt wanneer we de headset uit de verpakking halen. Het valt meteen op dat deze nauw aansluit bij de PlayStation 5. Twee zwarte oorschelpen zijn verbonden met een witte hoofdband. De oorschelpen zijn gemaakt uit schuim en kunstleer. Hierbij moest ik meteen weer denken aan de draadloze headset van de PlayStation 3 waarvan het leer na verloop van tijd begon af te rafelen en mijn oren na iedere speelbeurt zwart zagen. Voorlopig verkeren de oorschelpen echter nog in uitstekende conditie. De hoofdband bestaat uit kunststof met een rubberen band die extra ondersteuning biedt en waarop staat aangeduid aan welke kant de oorschelpen gedragen moeten worden.

Pulse 3D_1.jpeg


Comfortabel en makkelijk te bedienen

Het draagcomfort is een belangrijk aspect van een hoofdtelefoon. De Pulse 3D voelt niet zwaar aan, mede door de rubberen band die bevestigd is onder de hoofdband en zich aanpast aan de vorm van je hoofd. Het kan eveneens goed overweg met bruuske bewegingen, zo kan ik mij nog al eens laten gaan tijdens het luisteren van muziek met het nodige schuddebollen tot gevolg. De hoofdtelefoon zit vrij strak rond het hoofd en verschuift maar in lichte mate zonder dat je hiervan hinder ondervindt. Ik kreeg na een bepaalde tijd wel last van een vervelende druk achter mijn oren. De hoofdtelefoon in een andere positie brengen, bracht jammer genoeg niet altijd soelaas. Of dit bij iedere persoon voorkomt, kan ik moeilijk inschatten. Ik acht de kans groot dat dit te maken heeft met de rare vorm van mijn hoofd.

De Pulse 3D doet precies wat je van een gaming headset verwacht.


De batterijduur varieerde tussen de tien à twaalf uur, wat voor mij zeker voldoende was. Indien de batterij toch leeg moest zijn, kan je de hoofdtelefoon aansluiten aan de DualSense-controller via de meegeleverde audiokabel. De hoofdtelefoon maakt gebruik van het plug-and-play-principe. Je plaatst de meegeleverde USB-dongle in de poort op je PlayStation 5 of pc en de synchronisatie met het systeem wordt voor jou geregeld. Je bedient de hoofdtelefoon met de knoppen die op de linker oorschelp geplaatst staan. Hier vind je onder meer de schakelaar terug om de hoofdtelefoon aan en uit te schakelen, de volumeregelaar, de audio ingangsaansluiting voor de 3,5 mm jack, twee verborgen microfoons waarvan één met ruisonderdrukking die voor helder geluid moet zorgen, de mute-toets om deze microfoons aan en uit te zetten, de monitor-toets waardoor je je eigen stem kan horen, een USB poort waarmee je de hoofdtelefoon kan opladen en tenslotte een regelaar waarmee je de voicechat voorrang kan geven op het in-game geluid. Dit lijkt een hele waslijst, maar in de praktijk is dit zeer gebruiksvriendelijk.

Pulse 3D_2.jpeg


Een gaming headset in hart en nieren

Alles staat of valt natuurlijk met de kwaliteit van de audio. Zoals ik eerder al aanhaalde in de review van Returnal, was ik stevig onder de indruk van het audio design. Ik werd helemaal ondergedompeld in de game en vergat even wat er gaande was in mijn directe omgeving. Dat is voor mij de belangrijkste functie van een gaming headset en daar slaagt de Pulse 3D met verve in. Hopelijk beperkt de implementatie van de 3D audio zich niet enkel tot de exclusieve games van de PlayStation 5 en kunnen we bij indie games ook genieten van deze functie.

Wat meteen opvalt, is dat er geen uitwendige microfoon aanwezig is. De linker oorschelp herbergt twee onzichtbare microfoons die instaan voor het produceren van een helder geluid. Mijn medespelers ondervonden nooit problemen om mij goed te verstaan. Indien je echter spraakberichten wil opnemen, verwacht dan geen glashelder geluid als resultaat. De kwaliteit voldoet, maar voor zo’n taken zou ik toch een andere microfoon aanraden.

Indien je de hoofdtelefoon wil gebruiken buiten de grenzen van de kamer waarin je PlayStation 5 zich bevindt, dien je er rekening mee te houden dat deze geen ondersteuning biedt voor Bluetooth. Wil je wat muziek luisteren om de tijd te doden terwijl je het openbaar vervoer neemt, dan zal je de audiokabel in je gsm moeten inpluggen. In deze situatie zou noise-cancelling zeker van pas komen, maar deze optie is ook niet aanwezig. Hiermee wordt duidelijk dat de Pulse 3D draadloze headset ontworpen is met de gedachte om te dienen als gaming headset of te gebruiken op je pc tijdens het streamen van een film of serie. Voor een prijs van honderd euro kan je ook niet meer verwachten als je dit vergelijkt met andere hoofdtelefoons.

Conclusie

De Pulse 3D draadloze headset doet wat je verwacht van een accessoire dat ontworpen is met de PlayStation 5 in het achterhoofd. Het is zeer gebruiksvriendelijk door het plug-and-play-principe en de instellingen zijn makkelijk aan te passen met de knoppen op de oorschelp. Returnal heeft ondertussen al bewezen dat de 3D audio games naar een hoger niveau weet te tillen. Indien je echter op zoek bent naar een hoofdtelefoon die je, behalve voor het gamen, ook in het dagelijkse leven wil gebruiken, dan raad ik aan om verder te zoeken. Enkele essentiële zaken zoals noise-cancelling en Bluetooth ontbreken. Ben je echter op zoek naar een hoofdtelefoon voor je PlayStation 5, dan krijg met deze zeker waar voor je geld.

Pro

  • Ontworpen voor de PlayStation 5
  • Gebruiksvriendelijk
  • Comfortabel

Con

  • Niet geschikt voor gebruik buitenshuis
8

Over

Beschikbaar vanaf

10 november 2020

Beschikbaar op

  1. PlayStation 5

Uitgever

  1. Sony Interactive Entertainment
 
Laatst bewerkt:
Vind het goed dat je vermeld dat deze niet aan te raden is voor ander gebruik dan PS en PC.

Maar om dit (voor dit product) als een negatief punt te aanzien... beetje raar denk ik. Het is niet zo dat
ik hiervan verwachte dat hij noice-cancelling ging hebben en ging kunnen gebruiken voor met mijn GSM
 
Redactie
Heb deze sinds de launch van de PS5 en heel tevreden van. Gebruik deze ook op pc en voldoet op alle vlakken voor mij.
 
Minpunt voor mij is de diepte van de earcups, mijn oor zit tegen de schelp en dat stoort toch na enige tijd. Daarom overgestapt naar een Arctis 7.
 
Terug
Bovenaan