Review: Pool Party

Ik ben altijd wel in voor een partyspelletje. Niet enkel bij bordspellen, maar ook bij videogames. Het aanbod aan partyspellen is sinds kort opnieuw wat uitgebreid, met dank aan uitgever Mindscape. Zij bezorgden me een reviewcode voor PlayStation 5 en ik ging aan de slag. En nee, niet alleen, maar wel samen met mijn twee kinderen. In de zetel. Ja, nog eens een game met couch co-op, hoera!

Een meeslepend verhaal en realistische graphics moet je in partygames meestal niet verwachten en bij Pool Party is dat niet anders. Eens je het spel hebt opgestart, kun je samen met enkele anderen binnen enkele clicks aan de slag. Je kiest een modus, geeft je ronde personages op drie vlakken wat kleur (lichaam, armen en benen) en kunt beginnen. Neem je het als team op tegen AI, neem je het allemaal tegen elkaar op of ga je alleen aan de slag tegen computergestuurde tegenstanders? Het is allemaal mogelijk, en dat zowel online als offline.

Pool 1.jpg

GOOOAAAAAL!

Voor de pret bij partygames moet je niet online zijn, dus die modus heb ik voor het meeste van mijn tijd links laten liggen. De echte fun is de wanhoop in de ogen van je tegenstanders te zien als ze aan de verliezende kant zijn. Dit kan in een zestal minigames, waaronder voetbal, tennis, pool en sumo. Voetbal spreekt voor zich. Hierin probeer je samen met je teamgenoot meer goals dan de anderen te maken, terwijl je bij sumo de andere speler(s) uit de ring moet krijgen. Win je, dan krijg je drie punten. De tweede heeft er twee en de derde heeft één punt. De eventuele laatste krijgt geen punten. Ik wil hier nog de kanttekening bij maken dat de drie en twee punten altijd verdeeld worden, ook als je maar met twee speelt. Zo is er altijd een eerste en tweede plaats met respectievelijk drie en twee punten.

Pool Party heeft toffe, maar te weinig minigames.

De minigames zijn tof en hoeven weinig uitleg, al wordt de korte uitleg voor elke minigame nog eens op het scherm getoond. De besturing bestaat uit rollen, verplaatsen en eventueel schoppen. Elk personage is namelijk een bal en soms, zoals bij voetbal en tennis, zijn er nog extra ballen op het scherm te vinden. Je kunt jezelf een richting uit doen rollen, maar kunt ook schoppen op de ballen én de tegenstanders, waardoor zij even richtingloos over het veld zoeven. Dit kun je uiteraard in je voordeel gebruiken, door bijvoorbeeld eerst je tegenstander weg te schoppen om erna een bal richting het voetbaldoel te sturen. GOOOOAAAAAL!

Hoewel de minigames tof zijn en je kunt kiezen hoe je het tegen elkaar opneemt, is het aanbod aan spelletjes laag. Hierdoor zal volgens mij de verveling snel toeslaan, waardoor teruggrijpen naar Pool Party niet snel zal gebeuren. Pool Party is echter wel een ideaal spel voor als je eens een half uur of zelfs maar een kwartiertje tijd hebt, want een klein toernooitje is op zo'n korte tijdspanne gepiept.

Conclusie

Pool Party is een toffe partygame waarin je met vier aan de slag kunt, maar biedt helaas te weinig games aan. Hierdoor bestaat de kans dat Pool Party sneller dan verwacht gaat vervelen. Tennis, voetbal en sumo zijn allemaal aanwezig en je kiest zelf of je met of tegen anderen speelt, zowel offline als online.

Pro

• Toffe minigames
  • Couch co-op

Con

• Bepekt aanbod aan minigames
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

16 mei 2024

Gespeeld op

1. PlayStation 5

Beschikbaar op