Review: Patsers

Van de trailer tot het neon retro logo – het werd meteen duidelijk: het vervolg Patsers zou opnieuw een bijzondere film worden. Een explosie van bizarre ideeën en wilde energie – en geloof me, je hebt een flinke portie adrenaline nodig om deze hyperactieve rollercoaster bij te benen. Zelf had ik een half litertje Monster in de aanslag om me onder te dompelen in de chaos van personages en onverwachte wendingen. Maar is die energie genoeg om de film tot een onvergetelijke ervaring te maken?

Belgische cinema blijft sterk, met een nieuwe generatie regisseurs zoals Adil El Arbi en Bilall Fallah die op hun eigen manier een stempel drukken. Dit is hun zevende langspeelfilm, na een aantal korte films en tv-series die hun veelzijdigheid en creativiteit al bewezen. Voor Patsers – het vervolg op Patser – konden ze rekenen op het viertal uit de originele cast: Matteo Simoni, Nora Gharib, Saïd Boumazoughe en Junes Lazaar. Nieuwkomers zijn onder meer Jennifer Heylen, Pommelien Thijs, Ward Kerremans en Louis Talpe.

Patsers_01.jpg

Nieuw leven, oude gevaren​

Antwerpen is de cocaïnehoofdstad van Europa, met een haven die de ideale plek biedt voor criminele activiteiten. Maar voor Badia, Junes en Volt lijkt de tijd van chaos en criminaliteit voorbij. Elk van hen probeert, op zijn eigen manier, een nieuw leven op te bouwen en zich als waardevol lid van de maatschappij te bewijzen. Voor Badia betekent dit dat de vriendschap met Adamo – ooit een van de fundamenten van hun leven – tot het verleden behoort.

Adamo raakt verstrikt in een web van leugens.

Adamo zelf probeert de indruk te wekken dat ook hij het criminele wereldje achter zich heeft gelaten. Maar schijn bedriegt. Hij heeft opnieuw een sluw plan: met behulp van een ingenieus PGP-systeem (Pretty Good Privacy) weet hij de aandacht van invloedrijke figuren in de drugswereld te trekken. Met de droom om ooit in het luxe Dubai de vruchten van zijn werk te plukken, heeft hij nog een paar grote klappen nodig. Het spel is nog niet afgelopen. Maffiabaas Mounja – of gewoon tante voor de vrienden - houdt Adamo nauwlettend in de gaten, maar wanneer een deal misgaat, is er geen weg meer terug. Adamo raakt steeds dieper verstrikt in een web van leugens, en zijn vrienden worden onherroepelijk meegesleurd in de chaos die hij heeft gecreëerd.​

Patsers_437.jpg

Razendsnel tempo​

Het script zit boordevol ideeën en je wordt meteen overspoeld door een groot aantal personages. De film vraagt je aandacht vanaf de eerste minuut – want zodra je even afdwaalt, mis je al een heel stuk. Adil en Bilall leiden je met hun vakmanschap op het juiste pad en doen dit met uiterste creativiteit. Een engel en duivel, nostalgische game-iconen en bizarre soundtracks duiken voortdurend op, waardoor je nooit echt kunt ontspannen. Het verhaal zelf zit goed in elkaar, al waren er hier en daar misschien een paar losse eindjes – hoewel dat ook kan komen doordat ik door de snelheid gewoon iets gemist heb.

Actiescènes zijn duidelijk het terrein van Adil en Bilall – ze weten precies hoe ze deze tot leven moeten brengen. Ook de montage is een van hun sterke punten. De visuele stijl is flitsend en het tempo is razendsnel, ritmisch en perfect opgebouwd. Voor deze 'oudere' reviewer was het af en toe echter net iets te veel om bij te benen – vooral de dynamische camerabeelden waren soms te overweldigend.

De dialogen zijn vlot, ongegeneerd en volledig in dialect. Ik vraag me altijd af hoe dit overkomt bij kijkers die de taal niet spreken – het is moeilijk om dit goed te beoordelen. Het tempo ligt erg hoog, en ik kan me voorstellen dat, als je ook nog ondertitels moet volgen, je misschien wat hoofdpijn krijgt.

Adamo, Badia, Junes en Volt zijn goed uitgewerkte karakters met geloofwaardige achtergronden die de film overtuigend dragen. Maar ook de nieuwe castleden doen het prima in hun rollen. Het is duidelijk dat het regisseursduo een sterke cast heeft weten samen te stellen, en het lijkt wel alsof iedereen graag mee wilde werken aan de nieuwe film van Adil en Bilall.​

Conclusie

Patsers is een film die je het beste kunt kijken wanneer je helemaal alert bent. Het is de ideale film voor een avondje uit met vrienden – deze flitsende actiefilm zorgt gegarandeerd voor de kickstart van een leuke nacht. Dat het regisseursduo uitmuntend is in montage en het filmen van actiescènes, staat buiten kijf. Ze weten precies wat ze doen en het is duidelijk dat ze plezier hebben in het creatieve proces. Een explosieve rit vol energie, stijl en plezier. Patsers is precies wat je verwacht van Adil en Bilall: snel, creatief en vol verrassingen.

Pro

• Sterk camerawerk
  • Originele stijl
  • Explosieve energie

Con

• Tempo te hoog
  • Voorspelbaar plot
  • Soms beetje geforceerd
7

Over deze film

Beschikbaar vanaf

19 februari 2025

Genre

1. Actie

Speelduur

119 minuten

Regie

Adil El Arbi, Bilall Fallah

Cast

Matteo Simoni, Nora Gharib, Saïd Boumazoughe, Junes Lazaar, Pommelien Thijs ...

Uitgever

The Searchers

Terug
Bovenaan