Review: Paper Trail

Wie me zowat kent, weet dat ik meer van de kleinere titels kan genieten dan van de grote kleppers. Ondertussen doe ik een poging om mijn backlog van indiegames weg te werken, maar af en toe komen er nieuwigheden bij. Een van die nieuwigheden is Paper Trail. De game verscheen niet enkel voor consoles en pc, maar ook voor mobiele toestellen en op Netflix. Ik speelde het spel op PlayStation 5 en mijn ervaring kun je hieronder lezen.

Zowat alle genres zijn oververzadigd. Zo zijn we de tel kwijt in het aantal shooters, racegames, battle royale-toestanden en ook puzzelgames. Het is dus een huzarenstukje om je nog te onderscheiden en ik kan verklappen dat Paper Trail daar met glans is in geslaagd. In Paper Trail, ontwikkeld door Newfangled Games, kruip je virtueel in de huid van Paige die het thuisfront verlaat om te gaan studeren. Door onvoorziene omstandigheden zal ze daar met een grote omweg geraken, maar moet ze zich al puzzelend eerst een weg banen door tal van andere werelden.

Paper Trail 1.jpg

Bladzijden omslaan​

Paige (lekker originele naam in dit geval) start in het thuisfront, waarbij ze even begeleid wordt en je zo de besturing en het concept van de puzzels leert kennen, maar al snel zal ze andere werelden verkennen. Denk hierbij aan grotten, een moeras en een tempel, elk met hun unieke kijk op het standaard puzzelconcept. Hoe gaat het dan in z'n werk? Je bestuurt Paige over paden op papier, maar ook aan de achterzijde van dat papier staat het een en ander getekend. Door de hoeken, de lange zijde(s) en/of de korte zijde(s) te plooien, creëer je nieuwe gebieden. Die heb je nodig om anders ontoegankelijke gebieden te betreden, maar bijvoorbeeld ook om de origami te verzamelen. Ben je een completionist, dan zal je alleszins je best mogen doen om ze allemaal te pakken te krijgen.

Paper Trail zorgt voor toffe doordenkers.

In veel gevallen hoef je maar één plooi maken om naar een nieuw gebied te gaan, maar sommige puzzels zijn echte hersenkrakers. Dan moet je diverse plooien combineren om Paige ergens te krijgen, dan een hoek terugplooien om Paige te verplaatsen en dan nog wat plooiwerk verrichten om verder te geraken. Ontzettend moeilijk wordt het nooit, maar je denkvermogen wordt wel op de proef gesteld. Daarnaast werkt Paper Trail bevredigend, want het bestraft je nooit en je boekt elke keer weer vooruitgang. Als je dan ook nog eens een moeilijk te pakken origami vindt, doe je ook bijna een euforisch dansje.

Een nieuw hoofdstuk​

De gebieden die je als Paige doorkruist zijn erg afwisselend en divers. Zo hebben ze elk hun eigen kleurenpalet en worden er nieuwe mechanismen in geactiveerd. Het plooien is altijd het standaardconcept, maar in de diverse werelden worden er andere mogelijkheden benut. Zo moet je regelmatig dingen zoals stenen of standbeelden verschuiven, moet je ladders beklimmen (die je langer kunt maken door het plooien van de pagina), en meer. Meer wil ik er eigenlijk niet over vertellen, want het spel is het waard om zelf te ontdekken. Daarnaast moet ik ook zeker vermelden dat het spel er schitterend uitziet. Alles ziet er op het eerste gezicht wat eenvoudig uit, maar de gebruikte kleuren, de details ... Het klopt gewoon allemaal. Ook de muziek is mooi, maar kan soms eentonig worden. Ik ben dan ook erg tevreden dat ik met Paper Trail aan de slag ben gegaan. Het is een aangenaam tussendoortje!

Conclusie

Paper Trail is een spel dat ondertussen op alle platformen en zelfs via Netflix beschikbaar is en zorgt voor bijzonder tof denkwerk. Het spel ziet er erg mooi uit en schotelt je bijzonder leuke puzzels voor die je denkvermogen wat op de proef stellen. Verwacht geen frustrerende puzzels die je voortgang blokkeren, maar wel puzzels die bevredigend werken. Paper Trail is een unieke game die je een kans moet geven.

Pro

• Doordachte puzzels
  • Tof verhaaltje
  • Leuke visuals

Con

• Irritant gemompel bij dialogen
  • Soundtrack valt in herhaling
8

Over

Beschikbaar vanaf

21 mei 2024

Gespeeld op