Review: Paper Mario: The Thousand-Year Door

Onze goede loodgietersvriend is al in vele vormen en maten op ons scherm gepasseerd. Van de klassieke side-scrolling platformer op het kleinste scherm, tot racen in karts op een groot scherm - of dan toch liever op een iets kleiner formaat in de hand? Ook zijn vriendjes hebben trouwens al de nodige aandacht gekregen, zoals Yoshi in zijn Crafted World die toch wel wat gelijkenissen vertoont met deze nieuwste telg in de Paper Mario-reeks. Alhoewel we van een echt nieuwe versie niet kunnen spreken want dit is de herwerkte versie van het geprezen origineel op GameCube.

Dat Paper Mario: The Thousand-Year Door trouw blijft aan het origineel is op zijn minst gezegd zacht uitgedrukt. Er zijn ondertussen al verschillende video's te vinden die de vergelijking doen tussen beide versies. Wie dan goed oplet zal al snel opmerken dat het niet alleen op grafisch vlak een kopie betreft - met de nodige verbeteringen op dat vlak weliswaar - maar ook het verhaal, de dialogen en de algemene gameplay zijn zo goed als identiek. Heb je dus reeds de GameCube-versie gespeeld, zal je bijgevolg weinig nieuws ontdekken op deze uitgave voor Nintendo Switch. Voor wie dit echter een nieuwe belevenis zou zijn - of al veel te lang geleden zoals ondergetekende - kan ik het alleen maar aanraden om verder te lezen en te ontdekken wat er je allemaal te wachten staat!


It's a Paper Mario!​

Naar goede gewoonte ontvoert Bowser onze bevallige prinses - ah nee! Deze keer is het niet onze nummer één vijand die Peach verschalkt. Nee nee, daar is deze keer niets van dat alles aan. Het zijn aliens die nu de eer hebben om onze prinses te ontvoeren. Ai, dan is ze toch weer het slachtoffer van een bende gemeneriken. Het feit dat ze nog alleen openbaar durft rond te lopen na al die traumatische ervaringen verdient eigenlijk ons respect. Integendeel, ze ontdekt eigenhandig een schatkaart die het grootste geheim van Rogueport kan ontcijferen: het openen van de Thousand-Year Door. Mario krijgt deze opgestuurd net voordat Peach ontvoerd wordt en kan haar alleen maar redden door het mysterie op te lossen.

Zeven kristallen sterren zijn de sleutel tot het openen van de deur. De schatkaart toont hun locatie. Eén voor één moet je er naar op zoek en zo ontdek je verschillende locaties, waarvan Rogueport jouw uitvalsbasis is. Luigi heeft blijkbaar zijn eigen avontuur om te beleven, maar komt wel regelmatig verslag uitbrengen. Verschillende leuke personages, met elk hun eigen specialiteiten, zullen Mario wel vergezellen en helpen tijdens deze queeste. Niet alleen bij gevechten, maar ook tijdens het rondlopen in de wereld. Zo is er een vrouwelijke Goomba die uitleg over locaties en personages geeft, een Koopa die zijn schildaanval kan inzetten om voorwerpen te bereiken, of blaast er een derde personage het papier van een locatie om geheime zaken bloot te leggen.


Een RPG op zijn Mario's​

Toegegeven, een RPG is misschien niet de associatie die je direct maakt met Mario. De combinatie kan echter een zeer geslaagd huwelijk zijn en dat bewijst deze game. De creativiteit spat bijna letterlijk van het scherm. De papieren wereld wordt volop gebruikt en aangewend op manieren dat je niet verwacht. Ik ga hier ook geen geheimen onthullen want dat is net de charme van dit spel. Je krijg ook nog eens verschillende vloeken, uitgesproken door een kwade geest, die je eigenlijk helpen en nieuwe vaardigheden geven, waardoor je nieuwe zaken kan ontdekken of vrijspelen. Aan de hand van badges, die je kan activeren - of eerder opspelden? - krijg je bijvoorbeeld andere vaardigheden en aanvalsmogelijkheden tot andere kledij en zelfs geluidseffecten.

Een zeer geslaagde RPG met hopen creativiteit, humor en spelplezier!


De personages en verhalen zijn ook mooi opgebouwd en hebben een unieke charme en eigen personaliteit. Van een zwevende stad tot een grote vete tussen twee partijen van kleine wezens, telkens kom je in een nieuwe fantasievolle episode terecht waarin je een ster vrijspeelt. Ik moet toegeven dat het lang geleden is dat ik zo uitkeek naar nieuwe werelden en dingen om te ontdekken. Ook de humor is zeer geslaagd en tovert een glimlach op je gezicht. Het speelt dus allemaal vlot weg en de uren vliegen voorbij. Wat dat betreft kan je ook zeker niet klagen, op een speelduur van 25 uur mag je zeker rekenen, en als je alles wil vrijspelen kan je er nog wat uren bijtellen.



Optreden met stijl

Gevechten gebeuren niet zomaar, want een tegenstander loopt rond in de wereld net zoals jij, al zullen ze meer patrouilleren tussen twee punten. Timing speelt een grote rol, zowel tijdens een gevecht als voordien, want slaag je erin om een aanval uit te voeren voor de start dan krijg je de kans om als eerste schade toe te brengen. Omgekeerd geldt echter ook hetzelfde, dus word je verrast dan zal je eerst een tik krijgen van de tegenstander. Ook tijdens een aanval of verdediging moet je opletten: met een druk op de knop doe je extra schade, kan je deze voorkomen of zelfs een tegenaanval lanceren. Na een aanval kan je ook nog wat stijlpunten verdienen, waarmee je uiteindelijk speciale aanvallen kan uitvoeren of je levenspunten herstellen.

Tijdens een gevecht voer je eigenlijk een optreden uit, ze vinden dan ook telkens plaats in een theater. Je bent niet alleen vergezeld van publiek, die op hun beurt dingen op het podium gooit. Soms willen ze jou schade toebrengen, soms zijn het positieve zaken om te helpen. Dit kan voorkomen worden door een juiste toetsencombinatie, waardoor je ook met het publiek rekening moet houden. Het decor van de voorstelling kan ook omvervallen door al dat geweld, op je hoede blijven is dus aangewezen. Je tegenstanders hebben trouwens ook speciale vaardigheden of kunnen enkel op bepaalde manieren aangevallen worden. Als je niet goed oplet kan je zelf schade oplopen, springen op een vijand met een stekel op zijn hoofd is dan ook niet aan te raden. Een tegenstander in de lucht zal ook eens goed lachen als je een aanval uitvoert die enkel tegenstanders op de grond kan raken.

Conclusie

Al blijft de versie op Nintendo Switch heel erg trouw aan het origineel, het was toen al een voltreffer en had eigenlijk weinig verbetering nodig. Grafisch zijn er de nodige aanpassingen toegepast om het wat hedendaagser te maken, maar aan de essentie is er niets veranderd. Gelukkig eigenlijk, want van de oorspronkelijke uitgave kon ik me toch nog te weinig herinneren. Wie dit voor het allereerst zal spelen, zal versteld staan van de creativiteit en meermaals verwonderd zijn over de vele kleine details die alles afmaken. Van unieke locaties en verhaallijnen tot de leuke personages met hun eigen vaardigheden en aanvallen. Maar ook tijdens de gevechten zijn er veel toevoegingen die het telkens een plezier maken om te spelen. Geniet van deze geweldige mix tussen een RPG en onze favoriete loodgieter in Paper Mario: The Thousand Year Door!

Pro

  • Creativiteit en humor ten top

Con

  • Weinig vernieuwing ten opzichte van het origineel
9

Over

Beschikbaar vanaf

23 mei 2024

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Adventure
  2. RPG

Ontwikkelaar

  1. Nintendo

Uitgever

  1. Nintendo
 
Terug
Bovenaan