Review: Nintendo Switch Sports

Wie herinnert zich Wii Sports niet? Ik ken alvast niemand die nooit eens een Wii Remote-controller in de hand heeft gehad om een spelletje bowling of tennis te spelen. Wii Sports werd destijds standaard geleverd bij de Nintendo Wii en is om die reden dan ook een van de populairste spellen ooit geweest. Op Nintendo Switch konden we helaas geen partijtje strikes rollen, maar daar kwam afgelopen week eindelijk verandering in.

Sinds vorige week vrijdag heeft Nintendo eindelijk Nintendo Switch Sports uitgebracht. De naam verraadt het al: het is het 'vervolg' op Wii Sports en Wii Sports Resort en biedt een aantal sporten aan waarmee je op speelse wijze aan de slag kunt. Het aanbod aan sporten is opnieuw aangepast. In het origineel kon je er vijf beoefenen, in het vervolg Wii Sports Resort maar liefst twaalf en in deze Nintendo Switch-iteratie zijn er dat zes. Zo kun je tennissen, bowlen, badmintonnen, volleyballen, voetballen en chanbara beoefenen.

Nintendo Switch Sports 2.jpg


Welkom op Spocco Square

Nintendo Switch Sports start op Spocco Square. Op dit plein zie je de zes verschillende sporten die je kunt beoefenen. Daarbij heb je de keuze of je online tegen onbekende tegenstanders wil strijden, online tegen vrienden of offline de strijd wil aangaan met anderen. Ik koos voornamelijk de laatste optie om mijn vriendin en twee kinderen af te drogen, of zij mij, maar daar houden we natuurlijk geen rekening mee. Voor je aan de slag gaat in een van de sporten, kun je een sporter aanmaken. Ofwel gebruik je zo'n ouderwets Mii-personage, ofwel maak je een gloednieuw, iets moderner karakter dat wél mee is met z'n tijd. Ik koos deze laatste optie, al is het aantal aanpassingsmogelijkheden bijzonder laag. Teleurstellend laag zelfs. Voorlopig toch, want daar kun je namelijk nog verandering in brengen.

De modus waarin je offline het beste van jezelf geeft, vind ik het plezantst. Je ziet namelijk je medespelers ook het beste van zichzelf geven, terwijl je in de woonkamer wat onnozel staat te zwaaien met armen (en eventueel de benen) om toch maar als overwinnaar uit de bus te komen. Hierbij moet je natuurlijk rekening houden met vrije ruimte. Je wil elkaar namelijk geen blauw oog kloppen terwijl je een opslag geeft bij tennis of terwijl je probeert te scoren in een voetbalmatch. Met twee spelers is die vrije ruimte nog te doen, al wordt het toch een stuk moeilijker om met vier spelers voor het televisietoestel te staan. Veel speciaals aan deze offline modus moet je trouwens niet verwachten. Wie wint, wint. Zo simpel is het.

Nintendo Switch Sports 1.jpg


Strijden voor nieuwe voorwerpen

Online wordt het toch iets anders aangepakt. Om online tegenstanders te vinden moet je uiteraard een Nintendo Switch Online-abonnement hebben, of het is al gepasseerd met de pret. Eens je het boeltje opstart, kunt je kiezen in welke sport je je wil bewijzen, al kan je ook de console een willekeurige sport laten kiezen. Erna is het een kwestie van enkele seconden te wachten tot er tegenstanders gevonden worden en de online strijd kan losbarsten. Bij tennis is het de bedoeling om als eerste vijf punten te scoren, terwijl er bij het bowlen gewerkt wordt met rondes. Meestal wordt er gestart met zestien deelnemers, waarbij de beste acht doorstoten. De volgende ronde doen er nog vijf mee, erna drie en de finale wordt gespeeld tussen twee personen. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door de vlotheid waarmee het online gebeuren plaatsvindt. Bij het spelen van online wedstrijden krijg je punten, vermeerderd met extra's als je wint, om nieuwe cosmetische voorwerpen vrij te spelen. Hoe meer je online speelt, hoe meer je je sportpersonage dus zult kunnen aanpassen.

Nintendo Switch Sports haalt je uit je zetel.


Als laatste kun je ook online tegen vrienden spelen, maar dit heb ik door een gebrek aan vrienden die Nintendo Switch Sports (of vrienden in het algemeen), niet kunnen testen. In tegenstelling tot voorganger Wii Sports Resort met maar liefst twaalf sporten, moeten we het in Nintendo Switch Sports met slechts zes sporten doen. Daar komt later dit jaar, normaal gezien in de herfst, nog een zevende bij: golf. Niet alle sporten zijn trouwens even leuk. Mijn favorieten zijn tennis, badminton, volleybal en bowlen. Bij bowlen kun je het ook moeilijker maken door met speciale banen te spelen. Hierbij worden er objecten of openingen op de baan geplaatst, waardoor het moeilijker wordt om alle tien de kegels omver te werpen. Er zijn hierbij zelfs drie moeilijkheidsgraden, dus aan afwisseling is er geen gebrek.

Nintendo Switch Sports 3.jpg


Anti-zetel

De besturing zelf werkt bijzonder vlot, al heb ik niet het gevoel dat het altijd heel precies werkt. Vooral bij het tennissen heb ik de indruk dat de bewegingen niet altijd correct worden overgebracht naar het scherm. Dat drukt trouwens de pret niet, want zelfs met eens een scheve slag blijft Nintendo Switch Sports vermakelijk. Ook grafisch is er eigenlijk niet te klagen, al zie je wel dat de Nintendo Switch z'n beperkingen heeft. Vooral bij het bowlen met zestien spelers, waarbij dan alle zestien de banen in beeld worden gebracht, zie je dat niet alles altijd even zuiver is. Ook hier geldt weer dat dat de pret niet drukt, maar ik wens het toch maar mee te geven. Het houdt mij, als niet-sporter, alleszins al wat langer uit de zetel. Missie geslaagd dus?

Conclusie

Wil je even het beste van jezelf geven in tennis, badminton of bowlen? Dan ben je met Nintendo Switch Sports aan het goede adres. De game schotelt je zes sporten voor, waarbij golf later dit jaar gratis wordt toegevoegd. De besturing is ondertussen al een pak beter dan bij Wii Sports, maar laat hier en daar toch nog een steekje vallen. Laat dat echter niet aan je hart komen, want met Nintendo Switch Sports ga je een leuke tijd tegemoet. Het maakt hierbij niet uit of je online of offline het beste van jezelf geeft.

Pro

  • Enkele toffe sporten
  • Heel wat cosmetics vrij te spelen
  • Online werkt bijzonder vloeiend
  • Je komt met je gat uit de zetel

Con

  • Beperkt aantal sporten
  • Bewegingen niet altijd correct
  • Grafisch niet heel zuiver
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

29 april 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Sport

Ontwikkelaar

  1. Nintendo

Uitgever

  1. Nintendo
 
Terug
Bovenaan