Review: Nintendo Switch Online + uitbreidingspakket

Eindelijk spelletjes van Nintendo 64 (en wat SEGA-titels)! Dat zullen veel Nintendo fans gedacht hebben toen de videogamegigant hun nieuwe abonnementsformule voorstelde. Die werd gedoopt onder de naam 'Nintendo Switch Online Uitbreidingspakket'. Eindelijk was er een legale manier om Nintendo 64 spelletjes op de Switch te kunnen spelen. Dat klinkt heel mooi. Heel wat Switch-eigenaars hebben waarschijnlijk nooit een Nintendo 64 in levende lijven gezien, laat staan een SEGA Mega Drive. Maar toen de service uitkwam veranderde dat enthousiasme snel in afkeer. Waarom? Waar ging het mis? Is het dan echt allemaal zo rampzalig?

Dat de Nintendo Switch tekort schiet op online vlak, is geen nieuws. Er kwam al veel commentaar op het feit dat je moet betalen om online te spelen. En dan nog doken er veel connectieproblemen en lag op. Jammer. Als je dat vergelijkt met de concurrentie, waar je ook moet betalen, maar je wel gratis games krijgt, snap je waar dat commentaar vandaan komt. Je had bij Nintendo ook geen online features zoals game streaming (bijvoorbeeld Playstation Now, Game pass), backwards compatability voor games van Nintendo 64, Gamecube of andere populaire consoles ... Helemaal niets. Maar daar kwam een dikke maand geleden verandering in!

Nintendo Switch - Nintendo 64 games.jpg


Old school, baby!

Nintendo heeft naar zijn fans geluisterd en kwam op de proppen met 'Nintendo Switch Online Uitbreidingspakket'. Dat klinkt op papier heel mooi. Je krijgt toegang tot twee (beperkte) gamebibliotheken van historische consoles: de Nintendo 64 en de SEGA Mega Drive. De vorige generatie(s) Nintendo-consoles hebben heel wat klassiekers. Dit is de enige legale manier om Nintendo 64 games op de Switch te spelen. En laten we daar dan eerst eens naar kijken Het aanbod van de Nintendo 64 bestaat voorlopig uit:
  • Super Mario 64
  • The Legend of Zelda: Ocarina of Time
  • Mario Kart 64
  • Lylat Wars
  • Yoshi’s Story
  • Sin & Punishment
  • Dr. Mario 64
  • Mario Tennis
  • Operation WinBack
Het kan aan mij liggen, maar veel klassiekers vind ik niet terug in bovenstaande lijst. Gelukkig is er al bekend gemaakt dat er snel andere titels zullen volgen, zoals Paper Mario en Banjo-Kazooie. Er doken helaas al snel problemen op bij het spelen van deze games. Ik ging direct aan de slag met Ocarina of Time omdat ik daar door de jaren heen geweldige dingen over gehoord had. Maar door de input lag die ik voorgeschoteld kreeg, werd dat enthousiasme snel getemperd. Je kan voor een schamele € 50 een Nintendo 64-controller, ofwel the real experience, aanschaffen.

Nintendo 64 Controller - Switch.jpg


Een tegenvaller van formaat...

Die Nintendo 64-controller zou blijkbaar de meeste besturingsproblemen oplossen, maar natuurlijk ziet niet iedereen dat zitten. Het grootste probleem is dat Nintendo die onhandige oude besturing moest overzetten naar de moderne Switch. Die oude knoppenindeling is niet optimaal voor dit systeem, zeker niet als je die zoals nu niet zelf kan aanpassen. Waarom niet? Wel, B en Y op de Nintendo Switch dienen als A & B op de 64, terwijl X en A pijltje naar links en naar onder zijn. Het is zeker en vast wennen, maar zelfs dan zorgt het nog voor een onhandige game-ervaring, to say the least. Als volgende wou ik Mario Kart 64 proberen, vooral dan de couch co-op. Dat was wél een fijne ervaring, zelfs voor mijn vriendin en vader die allebei amper of nooit gamen.

Er zijn een pak nieuwe features toegevoegd, zoals de mogelijkheid om je spel waar en wanneer dan ook op te slaan. De verbeterde resolutie zorgt ervoor dat de games er scherper uitzien dan ooit tevoren, wat natuurlijk ook wel mag met deze moderne technologie. Maar die kunnen niet opwegen tegen alle minpunten. Het online spelen werkt vaker niet dan wel, de besturing, de framerate, input lag,... Ga zo maar door. Al bij al zijn de Nintendo 64-games op de Switch voorlopig een enorme teleurstelling.

Hopelijk gaan de kinderziektes verholpen worden door dringend nodige updates.


Daarnaast heb je ook nog de SEGA-titels. Die kon ik spelen zonder mankementen en dat was dus een groot pluspunt. Het aanbod bestaat voorlopig uit:
  • Castlevania: Bloodlines
  • Contra: Hard Corps
  • Dr. Robotnik's Mean Bean Machine
  • Ecco the Dolphin
  • Golden Axe
  • Gunstar Heroes
  • M.U.S.H.A.
  • Phantasy Star 4: The End of the Millennium
  • Ristar
  • Shining Force
  • Shinobi 3
  • Sonic the Hedgehog 2
  • Streets of Rage 2
  • Strider
Ik betwijfel alleen dat de meerderheid die besluit om het Switch Online Uitbreidingspakket aan te schaffen dat zou doen om wat stokoude SEGA-games te kunnen spelen. Maar, voor de Animal Crossing Fans is er ook nog een leuke toevoeging: de Happy Home Paradise DLC krijg je er gratis bij. Je hebt dan uiteraard wel het spel zelf nodig, maar als je weet dat er 33 miljoen kopieën verkocht zijn, is de kans groot dat je de game zelf al bezit. En wat kost jou dat dan allemaal? Je betaalt als individu € 39,99 per jaar en het familieaccount tot acht personen kost je € 69,99 per jaar. Je bepaalt natuurlijk zelf of je je zuurverdiende centen hieraan wil spenderen, maar wat mij betreft, is het op dit moment zijn geld totaal niet waard.

Conclusie

Ik hoop oprecht dat alle minpunten die ik hierboven opgesomd heb kinderziektes zijn, die na een paar nodige updates zullen verdwijnen. Begrijp me niet verkeerd, het is heel leuk om deze games opnieuw of voor de eerste keer ooit te spelen. Maar de gehele ervaring staat zeker nog niet op punt. Daarbovenop is het aanbod is te beperkt om er een jaarlijks bedrag aan uit te geven. De games zijn bovendien meer dan 30 jaar oud, dat mag je ook niet vergeten. Het zijn geen remasters of remakes, wel de originele spellen, die volgens sommigen niet geweldig oud zijn geworden. Je moet natuurlijk zelf uitmaken of je je zuurverdiende centen hieraan wil spenderen, maar ik raad voorlopig het in ieder geval af.

Pro

  • SEGA-games probleemloos te spelen
  • (Legaal) klassiekers op Switch spelen
  • Nieuwe features (save functie)

Con

  • Hoge prijs
  • Onhandige besturing
  • Beperkt aanbod
6

Over

Beschikbaar vanaf

28 oktober 2021

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Ontwikkelaar

  1. Nintendo
 
Andermaal een review waar ik toch weer vraagtekens bij plaats... Niet voor de score ditmaal, wél voor de onvolledigheid.

De "pro" dat SEGA-games probleemloos te spelen zijn is de rechtstreekse oorzaak voor de "con" van de hoge prijs omdat Nintendo hiervoor steviger in de buidel heeft moeten tasten terwijl er eigenlijk al elders voldoende manieren waren om legaal diezelfde Sega games te spelen via bestaande compilaties. Dat is toch één van de belangrijkste kritieken die in betere reviews van de nieuwe NSO naar voren trad.

Net als het feit dat (voorlopig) er nog heel wat N64 toppers ontbreken en met mondjesmaat toegevoegd gaan worden. Maar net nu kritiek leveren dat Paper Mario ontbreekt, toont weer een gebrek aan research aan want over 2 dagen wordt net dat spel toegevoegd.

Ik heb geen NSO-uitbreiding genomen en zie me dit aan deze prijs ook niet nemen. Beter was een service geweest zonde Sega games maar meer N64 of zelfs Gamecube games aan een uiteraard lagere prijs, want hier bezit Nintendo reeds de meeste rechten.
 
Redactie
Maar net nu kritiek leveren dat Paper Mario ontbreekt, toont weer een gebrek aan research aan want over 2 dagen wordt net dat spel toegevoegd.
In de review staat nochtans duidelijk vemeld dat Paper Mario binnenkort volgt en wordt daar geen kritiek op geleverd.

Daarnaast heeft zo goed als elke site wel de vermelding dat de prijs te duur is. Waarom dat het zo duur is, interesseert zo goed als niemand. Nintendo kiest er zelf voor die games toe te voegen en als ze daarvoor veel moeten betalen... Tja. De games in PlayStation Plus komen ook niet gratis naar de service, maar daar is de prijs betaalbaar. Het kost teveel voor wat het is en daarom heb ik het ook niet aangeschaft. Ze maken wel een inhaalbeweging qua online services, maar op dat vlak hinkt Nintendo wat achterop.
 
Terug
Bovenaan