Review: Nickelodeon Kart Racers 3: Slime Speedway

Het lijkt wel alsof we de laatste tijd met kartgames om de oren worden geslagen. Na PAW Patrol en de Smurfen is het nu de beurt aan andere tekenfilmfiguren. Bamtang Games en GameMill Entertainment brengen ons namelijk een derde vervolg op de Nickelodeon Kart Racers-franchise. Ook deze opvolger, die Slime Speedway werd gedoopt, is gebaseerd op een legio aan karakters uit de animatiereeksen van Nickelodeon. Hoe ik het er vanaf bracht met SpongeBob, Garfield, Aang, de Teenage Mutant Ninja Turtles, … aan het stuur, kom je te weten in onderstaande review!

Nickelodeon Kart Racers 3: Slime Speedway is naar verluidt het grootste deel in de serie tot nu toe. In het spel kunnen we rekenen op een cast van maar liefst veertig iconische personages uit de Nickelodeon animatieseries, 36 bizarre tracks en heel wat aanpassingsopties. Voor wie ook benieuwd is naar het spel, is dit sinds 14 oktober 2022 beschikbaar op PlayStation 4, PlayStation 5, pc, Xbox One, Xbox Series X|S en Nintendo Switch.

NK1.jpg


Nostalgie voor nineties kids!

Bij het starten van Nickelodeon Kart Racers 3: Slime Speedway, werd ik meteen teruggekatapulteerd naar de jaren ’90. Met gekende figuren als Garfield, The Teenage Mutant Ninja Turtles, Ren and Stimpy en zoveel meer, waande ik me opnieuw die jonge tiener die uren aan de kijkbuis gekluisterd hing. Deze keer was het niet de bedoeling om brainless in de zetel te hangen, maar om met de diverse personages al racend aan de slag te gaan. Na een korte tutorial waarin je met SpongeBob de basics van het spel leert kennen, was het tijd voor een echte uitdaging. Dit kan in diverse modi, waarbij je zowel in single player als in multiplayer (zowel lokaal als online) aan de slag kan gaan.

All right, let’s go! Starten deed ik in de single player-modus. Naast de standaard ‘Story Mode’, de Slime Scramble Cup genaamd, heb je nog een vrije racemodus, een time trial, een uitdagingenmodus en een arenamodus. Hoewel je de moeilijkheidsgraad kan kiezen, leek de Slime Scramble Cup niet meteen de grootste uitdaging te worden en geraakte ik al vlot door de verschillende racetracks. Wat meteen opviel waren de vibrante, leuke kleuren, de gekende personages met originele stemacteurs, tof gedesignde levels waarin meteen plaatsen uit de tv-series te herkennen waren en … slijm … veel slijm! Met een titel als Slime Speedway kan je er uiteraard niet omheen, maar overal waar je racet, rijd je door slijmpoelen, moet je slijmtokens verzamelen en noem maar op. Slijm dat trouwens best belangrijk is, want door dit slijm kan je je karaktereigen vaardigheden gebruiken, waarover later meer.

Wens je een grotere uitdaging, dan kan ik de andere modi aanraden. Hoewel je in de uitdagingenmodus ook vrij veel gemakkelijke uitdagingen hebt, zitten er toch een aantal tussen waarin je vermoedelijk niet meteen zal slagen. Denk hierbij aan uitdagingen als in ‘eerstes eindigen’, maar ook aan ‘x aantal slijmtokens verzamelen én de race winnen’ of ‘binnen een zekere tijd de finishlijn halen’. Ook de time trial, waarin je tegen een ghost moet rijden, of de arenamodus, waarin je bijvoorbeeld een soort capture the flag speelt met een spatel, bleken best challenging.

NK2.jpg


Aan karakters, voertuigen en aanpassingsmogelijkheden geen gebrek!

Wat ook meteen opvalt, zijn de vele personages en racevoertuigen, alsook de aanpassingsmogelijkheden aan elk voertuig. Zo heb je naast de keuze tussen een kart of motorfiets ook de keuze om andere wielen, een andere uitlaat, andere kleuren, et cetera te voorzien. Zaken die niet enkel voor een visuele upgrade zorgen, maar ook voor een boost in performantie. Uiteraard zal je heel wat items (en nieuwe karakters) pas verder in het spel kunnen vrijspelen. Racen en slijmtokens verzamelen is de boodschap!

Ik gaf het al aan, maar personages hebben ook speciale vaardigheden ter beschikking. Deze vaardigheden zijn afhankelijk van de crew members die in je raceteam zitten. Zo heb je enerzijds een crew chief. Die zorgt voor een specifieke eigenschap als je slijmmeter vol is. Denk hierbij aan een speed boost, mogelijkheden om je tegenstanders van de baan te rijden, et cetera. Anderzijds heb je nog een crew engineer en een crew mechanic, welke beiden voor een passieve bonus zorgen. Net als de verschillende voertuigen en personages, dien je ook deze crewleden vrij te spelen in de verschillende spelmodi. Racen maar!

NK3.jpg


Leuk, maar helaas niet zonder fouten

Wat verwachten we nu eigenlijk van dergelijke kartracers? Leuke personages, toffe levels en fijne gameplay? Nu kan ik zeggen dat aan die eerste twee voorwaarden zeker wordt voldaan, maar dat het enigszins schort aan de derde. Ondanks dat het spel geen hoogrealistisch uitzicht heeft (dat verwachten we uiteraard ook niet van een arcaderacer), bleek het toch vaak te kampen met performantiemoeilijkheden. Zo waren framedrops helaas niet onbestaande en kreeg ik meermaals te kampen met bugs, zoals het vastzitten in een muurtje. Daartegenover staat wel dat de besturing best vlot aanvoelde en dat het spel verder doet wat je van een arcaderacer mag verwachten.

Ondanks dat het spel toegankelijk is voor jong en oud, vrees ik dat het geen titel zal zijn die nog lang zal nazinderen.


Ook de gameplay zelf bleek leuk. Hoewel hier en daar de Mario Kart-invloeden duidelijk zichtbaar zijn (gelijkaardige vaardigheden, het driften met speed boost, …), bleek het spel toch voldoende eigenheid te bezitten om mij te blijven boeien. Hoewel ik begon met het idee van een ‘kinderspel’ te gaan spelen, bleek al snel dat oudere jeugd of volwassenen zich ook best zullen kunnen amuseren. Gelukkig zijn er voldoende aanpassingsmogelijkheden, zoals het aanpassen van de moeilijkheidsgraad, een setting waarbij de kart automatisch blijft rijden, … waardoor ook de kleine racertjes aan de slag zullen kunnen. Al zullen zij vermoedelijk heel wat van de personages nog niet kennen.

Is het je opgevallen dat ik het tot nu toe nog niet over de online modus had? Wel, dat is best bewust, aangezien deze zo goed als onbestaande lijkt. In de aantal keren dat ik probeerde een online wedstrijd te houden, bleef ik helaas op mijn honger zitten en besloot ik dan maar terug een single player-modus te gaan spelen. Jammer, maar helaas! Wie wel graag tegen een andere speler racet, raad ik dus aan om de lokale multiplayer te verkennen.

Conclusie

Nickelodeon Kart Racers 3: Slime Speedway laat me achter met gemengde gevoelens. Hoewel het spel door de vele herkenbare karakters voor een nostalgische noot zorgt en het leveldesign en de races zelf erg leuk zijn, deed de algemene performantie toch wat afbreuk aan de algemene spelervaring. Ondanks dat het spel toegankelijk is voor jong en oud, vrees ik dat het geen titel zal zijn die nog lang zal nazinderen. Ben je fan van het hele onlinegebeuren, dan zal je helaas ook teleurgesteld zijn. Desalniettemin kan het voor fans van het genre toch het verkennen waard zijn.

Pro

  • Een legio aan leuke personages
  • Originele stemmencast
  • Grote variatie aan tracks en aanpassingsmogelijkheden

Con

  • Heeft regelmatig te kampen met performance issues
  • Ondanks de leuke stemmencast, kunnen na verloop van tijd de uitspraken beginnen vervelen
  • Online modus stelt weinig voor
6

Over

Beschikbaar vanaf

14 oktober 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Racing

Ontwikkelaar

  1. Bamtang Games

Uitgever

  1. GameMill Entertainment
  2. Mindscape
 
Terug
Bovenaan