Review: Nemesis: Lockdown

De kans krijgen om de pc-versie van Nemesis Lockdown te reviewen kon ik niet laten liggen. Een bordspel dat - jammer genoeg - nog niet tot mijn collectie behoort. Het eerste Nemesis-bordspel van Awaken Realms had mijn groep wel al meerdere avonden spelplezier bezorgd. Deze standalone opvolger verschilt in een aantal opzichten van zijn voorganger, maar is vooral meer van hetzelfde. Gewapend met de ervaring en kennis van het origineel startte ik mijn missie met de digitale opvolger.

De Kickstarter van Nemesis Lockdown was een groot succes met een inzameling van net geen zes miljoen euro. Het eerste Nemesis-bordspel neemt een top twintig plaats in bij BoardGameGeek en werd algemeen goed onthaald. Verwachtingen voor de nieuwste editie waren dus hoog.

nemesislockdownpc-1.jpg


Bordspeladaptatie

Nemesis is gebaseerd op de Alien-franchise, welbekend van de films. Lockdown speelt zich af in een ruimtebasis op Mars waar overleven en simpelweg ontsnappen niet voldoende is: één van je twee mogelijke doelen correct uitvoeren is noodzakelijk om als een winnaar uit de bus te komen. Er zijn positieve doelen zoals het versturen van een noodsignaal, maar ook negatieve waarbij je bijvoorbeeld een specifiek personage of zelfs alle andere personages moet vermoorden. Een ingeplante chip voorkomt echter dat je zomaar zelf iemand kan vermoorden. Sluw te werk gaan en iemand opsluiten bij een monster of andere creatieve moordpogingen verzinnen is noodzakelijk. Spelers kunnen dus minder goede bedoelingen hebben en na eerst vredevol samen te werken je plots koelbloedig de dood insturen.

Werk samen maar vertrouw enkel jezelf.


Het spel bevindt zich nog in Early Access en dat is al snel duidelijk door het gebrek van een in-game tutorial. Alleen video’s zijn beschikbaar die je uitleg verschaffen over het spel. Drie hiervan zijn specifiek voor de digitale versie, de andere zeventien zijn opgenomen voor het bordspel. De digitale adaptatie blijft wel volledig trouw aan het bordspel, dus deze video’s blijven van toepassing. Ervaring met het bordspel is dus een grote troef en eigenlijk een vereiste om vlot te kunnen starten. Een grote afknapper, maar het heeft wel de hoogste prioriteit bij de ontwikkelaars om zo spoedig mogelijk een in-game tutorial te voorzien.

nemesislockdownpc-2.jpg


Solo en multiplayer

De twee beschikbare spelmodi zijn solo of multiplayer. Solo is ook echt solo en beperkt tot één personage. Nemesis Lockdown is een pittig spel met de nodige uitdagingen. De kans dat je puur solo het spel wint is zeer klein en nodigt persoonlijk niet direct uit om verder te spelen. Solo meerdere personages besturen druist misschien in tegen de visie van het spel - vooral door de verborgen objectieven - maar als je kans wil maken om te winnen, moet je al snel grijpen naar multiplayer.

Solo is wel de beste manier om zonder eerdere ervaring met het bordspel de eerste stappen te zetten. Al doende leer je de spelregels beter kennen en zal de interface ook duidelijk worden. Uitleg hoe de interface in elkaar zit is ook compleet spoorloos, maar staat op de verbeterlijst en zal waarschijnlijk geïntegreerd worden met de in-game tutorial.

Solo als goede oefening maar multiplayer voor het echte gevoel!


Tijdens een multiplayerspel krijg je pas echt het gevoel een bordspel te spelen. Je kan zelf een server starten en een aantal instellingen bepalen zoals de duurtijd van een beurt of bij een open server aansluiten. Waar digitale adaptaties van andere bordspellen veelal tekort schieten, is dit bij Lockdown niet het geval. De beurten spelen vlot en van vertragingen was geen sprake. Waar veel tijd verloren gaat bij het fysieke bordspel, verloopt dit nu veel vlotter. Soms iets te vlot want gebeurtenissen verlopen soms sneller dan je ze kan lezen, zeker als je vrij nieuw bent in het spel. Gebeurtenissen zoals een brand die uitbreekt in de basis krijgt dan niet de nodige impact die je in het bordspel meer voelt.

20220701142414_1.jpg


De tijd tikt

Een zeer klein minpunt dat ik toch wil aanhalen: Als een andere speler het spel verlaat, verschijnt er een boodschap op je scherm maar de beurt van de actieve speler blijft wel doorlopen. Het heeft meestal beperkt impact, maar naar het einde van een spel kunnen die vijf seconden zomaar eens het verschil zijn tussen winst of verlies. Met vijf spelers ben je al snel een uur zoet en het is zuur om zo je spel te verliezen. Een knop toevoegen om de boodschap sneller te accepteren is al voldoende. Het is duidelijk, ondergetekende spreekt uit ervaring met een klein trauma tot gevolg ...

Hoewel het spel nog in Early Access zit, is er al veel werk besteed aan de kwaliteit van het spel. Er is veel aandacht voor de 3D-uitwerking en de sfeerzetting. De omgeving, objecten en personages zijn gedetailleerd en realistisch afgewerkt. Bij een belangrijke gebeurtenis volgt er een korte cutscene wat het horror gevoel extra in de verf zet. Ook achtergrondmuziek, de personages met elk hun eigen oneliners en reacties op bepaalde acties - vooral als ze mislukken - zijn een grote bijdrage aan de sfeer. Kwaliteit en oog voor detail dat in het bordspel zit voel je in het spel terugkomen en dit alles zorgt voor een volwaardig videogame.

Conclusie

Het toevoegen van een gebruiksvriendelijke in-game tutorial is het grootste verbeterpunt. Na het afwerken van een handvol kleinere verbeteringen wordt het vast een volwaardige videogame. De rechtstreekse vertaling van het succesvolle bordspel is naadloos uitgevoerd en dat is een groot pluspunt. De digitale versie is door het oog voor detail, sfeer en kwaliteit in afwerking geen flauw afkooksel van het bordspel, maar wegens de hoge instapdrempel zonder ervaring met het bordspel verdient het momenteel een stevige acht. Na een goede afwerking is negen zeker haalbaar.

Als ik nu zin heb in een potje Nemesis Lockdown start ik met veel plezier het spel op. Mijn voorkeur gaat uit naar minstens drie spelers en via multiplayer kan je snel aan de slag. En dat alles zonder het samenbrengen van een groep spelers want daar wringt meestal het schoentje in het echte leven. Gekoppeld aan een ervaring die heel dicht bij het bordspel aanleunt zorgt ervoor dat ik nog regelmatig speel!

Pro

  • Hoogwaardige vertaling van het bordspel
  • Sfeer
  • Kwaliteit
  • Multiplayer goed uitgewerkt

Con

  • Geen in-game tutorial
  • Solo is ook echt solo
  • Afwerking kleine punten
8

Over

Beschikbaar vanaf

31 mei 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Strategy

Ontwikkelaar

  1. InterStudio

Uitgever

  1. Awaken Realms
 
Terug
Bovenaan