Review: MXGP 24: The Official Game

Drie jaar na de vorige MXGP-game is de serie terug, maar wel met een belangrijke verandering. Er is namelijk een nieuwe kapitein aan het roer, nadat Nacon de licentie overnam van Milestone. Nacon schakelde KT Racing in om de komende jaren de motorcrossgame te ontwikkelen. Zij leken de perfecte studio hiervoor want met Isle of Man TT en Motorycle Club hadden ze al enige ervaring met gemotoriseerde tweewielers en ook hun WRC-spellen groeiden langzaam uit tot aan te bevelen race-ervaringen, met WRC Generations als hoogtepunt. Slagen ze erin om hetzelfde te doen met de MXGP-reeks? Je ontdekt het in deze review.

Voordat dit niveau werd bereikt, had KT Racing echter een lange weg afgelegd met de WRC-spellen, waarbij de kwaliteit van de spellen evolueerde van zeer matig naar goed met de laatste twee delen. Hun nieuwe MXGP-reeks lijkt hetzelfde lot beschoren te zijn, want deze eerste poging met MXGP 24: The Official Game is alvast enkele stappen achterwaarts ten opzichte van de vorige MXGP-spellen. Een mogelijke reden hiervoor is waarschijnlijk dat de studio te weinig tijd had om het spel te maken, zeker gezien de ontwikkeling samenliep met die van Test Drive Unlimited: Solar Crown, een spel waarvan de release ook niet van een leien dakje liep. Het resultaat is een motorcross-spel dat helaas nog niet helemaal op punt staat. Ondanks dat de ontwikkelaar kon rekenen op de hulp van Artefacts Studio, mocht het helaas niet baten.

MXGP 24_ The Official Game_20241210232943.jpg

De basis is er

Dat MXGP 2024 het resultaat is van een beperkte ontwikkelingstijd merk je aan vele aspecten. Zo sprak ik tijdens gamescom met twee teamleden en zij vertelden me dat ze dingen zoals dynamische weerseffecten en een track editor in deze versie nog niet konden implementeren. Maar ook zaken zoals een simpele functie om een race te herstarten, een goede tutorial of enige vorm van audiocommentaar en overwinningsanimaties zijn vreemd genoeg afwezig. De terrain deformation waar ze zo trots op waren voor mijn preview is uiteindelijk toch ook niet zo indrukwekkend als beloofd. Wat uiteraard wel aanwezig is, is de basis die je in elke racegame kan terugvinden, zijnde een carrièremodus, time attack, een quick race-optie en de mogelijkheid om een kampioenschap te racen. Daarnaast is er ook een Free Roam-modus, vergelijkbaar met de Playground uit MXGP 2021, waarbij je op een map van ongeveer vier km² kan rondrijden en kleine uitdagingen en verzamelobjecten kan ontdekken. Verder is er een beperkte online modus die bestaat uit een daily challenge, waarbij je de beste tijd op een bepaald circuit met vaste parameters probeert neer te zetten in een sessie samen met negen andere spelers. Daarnaast is er een racing event elke eerste en vijftiende van de maand, waarbij je tegen elkaar racet in een race van dertig minuten, volgens de officiële regels van de MXGP. Alleen is er een klein probleempje: de multiplayer is nu al zo goed als dood en er is haast niemand online te vinden.

Deze eerste poging van KT Racing met MXGP 24 is alvast enkele stappen achterwaarts ten opzichte van de vorige MXGP-spellen.

Het meest interessante om verder in detail te bekijken is natuurlijk de carrièremodus en deze is gelukkig alvast wat beter vormgegeven dan in de vorige MXGP-spellen. In deze modus begin je met je aangemaakte rijder, waarbij je wat basismogelijkheden krijgt om je personage aan te passen, als een echte amateur die deelneemt aan enkele zondagsraces, waarvoor gebruik wordt gemaakt van de circuits die je kan vinden in de Free Roam-map, en gaandeweg word je ontdekt en mag je beginnen in het MX2-kampioenschap voordat je een gooi mag doen naar de titel van wereldkampioen in de MXGP. De races worden aangekleed door middel van een gesimuleerde social media-ervaring. Om deel te nemen aan de Grand Prix-races heb je kapitaal nodig en dit kan je verwerven door deel te nemen aan duels of andere kleinere races en de objectieven in de verschillende races te behalen. Er is ook een lichte vorm van team management aanwezig in de vorm van Perk Points die je kan verdienen om bepaalde bonussen te verkrijgen, maar dit gedeelte is helaas niet zo diep uitgewerkt als in de WRC-spellen van KT Racing. Maar het feit dat al die extra elementen aanwezig zijn, maakt de ervaring net iets leuker dan wanneer je gewoon de ene race na de andere voltooit met enkel de scoretabel als bindmiddel.

De afwerking ontbreekt​

Helaas is de carrièremodus, en het feit dat je uiteraard aan de slag kan met alle officiële rijders, motoren en circuits van het afgelopen seizoen, de enige verbetering ten opzichte van MXGP 2021. Zowel op het vlak van besturing, physics van de motorfiets als de graphics is MXGP 2021 een duidelijke achteruitgang. Visueel oogt het spel op PlayStation 5 vrij flets, zelfs als je speelt in Quality Mode. Bovendien merkte ik ook redelijk wat screen tearing op en is de 60 fps-framerate in de Performance Modus toch niet zo stabiel, want hier vallen toch wat framedrops te bespeuren. Wat de besturing betreft, valt enkel te concluderen dat het besturen van de motoren helemaal niet zo fijn aanvoelt als in de vorige spellen. Wanneer je MXGP 2021 nog eens opzet na het spelen van deze nieuwe versie, wat ik voor deze review toch snel even heb gedaan, dan valt onmiddellijk op hoeveel soepeler en aangenamer de besturing was bij de spellen van Milestone. Hier heeft KT Racing duidelijk nog wat werk voor de boeg.

Wat mij persoonlijk echter het meest irriteerde, was de vreselijke geluidsmix van het spel. Hierbij was het gebrul van de motoren zo dominant dat het haast een steriele ervaring creëerde. De geluiden van de motoren zijn duidelijk opgenomen in een studio en doordat deze standaard zo luid klinken, geeft het geluid niet de indruk dat je aan het racen bent. Ik heb het geluid van de motoren moeten terugbrengen naar 20% en het omgevingsgeluid naar minimum 80% om het racen toch aangenamer te maken. Opeens hoorde ik het publiek juichen, banden scheuren over asfalt of in de modder, en wind die voorbijraast als je aan hoge snelheid rijdt. Het is spijtig dat op deze manier een deel van de ervaring verloren kan gaan, zeker gezien ik in eerste instantie er niet direct aan dacht om deze settings aan te passen en ik denk niet dat iedereen hier onmiddellijk aan zal denken.

Conclusie

MXGP 24: The Official Game is een spel dat duidelijk onvoldoende ontwikkelingstijd kreeg en hierdoor als een halfbakken product aanvoelt. Zowel de gameplay als de graphics zijn een duidelijke achteruitgang in vergelijking met de vorige MXGP-spellen en ook tal van features zijn momenteel nog afwezig. De vernieuwde carrièremodus is gelukkig wel een lichtpuntje in deze release en smaakte alvast naar meer. Laten we hopen dat KT Racing met deze titel een goede basis heeft gelegd en dat ze met de volgende release beter uit de hoek zullen komen.

Pro

• Carrièremodus
  • MXGP-licentie

Con

• Rijmodel is nog niet ideaal
  • Geluidsmix is vreselijk
  • Voelt onderontwikkeld aan
4

Over

Beschikbaar vanaf

28 november 2024

Gespeeld op