Techreview: MSI GP76 Leopard

Als je deze review leest, maak je een beetje deel uit van een nieuwe mijlpaal voor BeyondGaming. Het is namelijk onze eerste review van een laptop. Niet dat we nog geen hardware hebben gereviewed. De redactie heeft al enige koptelefoons en muizen onder handen mogen nemen en daar waren we natuurlijk al superblij mee. Het is toch nog een ander niveau wanneer we ook laptops krijgen toevertrouwd. NVIDIA bleek ons hoog genoeg in te schatten - en hopelijk beschaam ik hen niet - en zij stuurden ons de MSI GP76 Leopard 10UE.

Dit model wordt aangestuurd door een Intel Core i7-processor, meer specifiek de i7-10870H @ 2.20 GHz, een GeForce RTX 3060 laptop-GPU (130W) en 16GB DDR4-3200 aan RAM. Voeg daarbij nog een IPS beeldscherm van 17.3 inch met 16:9 aspect ratio en een resolutie van 1920x1080 en 144 Hz refresh rate en dan besef je dat deze laptop niet zozeer dient als dagelijkse pendellaptop, want wie sleurt er graag elke dag een laptop van 2.9 kg mee, maar eerder als gaminglaptop voor ergens op een bureau of tafel.

Uiterlijk:
Het uiterlijk is ook in overeenstemming met het doelpubliek. Geen braaf uiterlijk of vloeiende lijnen die ‘kijk, ik ben een designer’ schreeuwen, maar een zwarte look met scherpe randen en hoeken. Je kan het bijna agressief noemen. Voeg daarbij nog eens een RGB verlicht toetsenbord en je weet dat je de gemiddelde gamer gaat blij maken. Buiten dat het er allemaal mooi uitziet, voelt de laptop ook goed stevig aan. Het scherm heeft zijn gewicht, maar valt toch gemakkelijk open te zetten, terwijl je geen schrik moet hebben dat het gaat scheeftrekken als je het met één hand aan een hoek omhoog zet. Ook het toetsenbord buigt niet door bij wat steviger op de toetsen rammen, wat wel eens kan gebeuren tijdens het gamen. Iedereen weet namelijk dat je toetsen harder induwen bij het nemen van een bocht in een racegame ook voor beter bochtwerk zorgt. Dus qua uiterlijk en stevigheid valt er weinig op deze laptop aan te merken.



Toetsenbord en touchpad:
Het toetsenbord is trouwens niet merkloos, maar is er eentje van SteelSeries. Wat maakt dat er ook SteelSeries software op te roepen valt en met deze kan je onder andere het kleurenschema van je toetsenbord bepalen. Je kan hiervoor enkele templates gebruiken, maar ook per toets zelf een kleurtje gaan bepalen. Buiten dat je van je toetsenbord een kleurboek kan maken, biedt het ook een aantal functies aan door middel van combinaties met de Fn-toets. Zo kan je de software van SteelSeries en MSI (Dragon Center) met één tik op je scherm toveren, het geluid harder of zachter zetten, de helderheid van je scherm bedienen en zelfs je fans op volle toeren laten draaien. Geen grootse dingen en zeker niet nieuw, maar het blijft handig. Belangrijker is dat het toetsenbord vlot aanvoelt en op dat vlak merk je duidelijk de kwaliteit. Blind typen was geen probleem, de toetsen staan niet op elkaar geplakt en hebben ook een merkbaar drukpunt, wat maakt dat je je vingers op de toetsen kan laten rusten zonder dat je de letter typt. Het blijft natuurlijk een laptop, dus er zijn wel een aantal opofferingen gedaan. Zo is er een numeriek toetsenbord aanwezig, maar hier staan de toetsen wel dicht op elkaar. Ook de pijltjestoetsen zitten gewoon mee tussen de andere toetsen, dus het vraagt altijd weer even naar het toetsenbord kijken wanneer je hier gebruik van wil maken.

Waar ik wat minder tevreden van was, is het touchpad. Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van een touchpad waarbij de linker en rechtermuisknop geen aparte knoppen hebben, maar mee geïntegreerd zijn in de touchpad. Sowieso heeft deze redacteur al niet de meest vaste hand, maar bij deze touchpad moet je ook nog nog redelijk hard duwen, wil je een klik verkrijgen. Dat maakte dat ik regelmatig in plaats van enkel te klikken ook naar boven schoof met de cursor. Een kleine fysieke barriere of een ander ruwheid van oppervlakte had hier een oplossing geweest . Maar nu wist ik de touchpad eigenlijk weinig te waarderen, zeker tijdens gaming. Voor games zoals een FPS ga je sowieso een gamingmuis willen gebruiken, maar zelfs in tragere games zoals ‘We were here’ werkte het toch op de zenuwen en kan ik enkel een muis aanraden.

MSI005.PNG


Batterij prestaties:
De laptop beschikt over een 65 Wh-batterij. Dat is een technisch feit, maar wat betekent het voor deze laptop en je gebruik? Sowieso is 65 Wh best weinig voor een 17" laptop. Om het even te vergelijken: er zijn genoeg 15-16" laptops met 99,6 Wh aan boord. Het resultaat is dan ook te raden. Gewoon een avondje browsen, mailtje lezen en YouTube kijken, gaf me een dikke drie uur speeltijd. Wil je echter gamen, dan ga je het logischerwijs met minder moeten doen. Een klein uurtje gamen en de laptop gaf me een waarschuwing dat ik netstroom moest voorzien en dat terwijl er door de GeForce Experience software voorrang gegeven werd aan de batterijduur. Als ik dan even vergelijk met wat andere laptops presteren, blijkt de batterij hier niet zo’n beste beurt te maken en scoort ze maar middelmatig. Maar op zich ga je toch niet willen gamen terwijl je machine enkel op de batterij draait, want er is niets plezierig aan. De reden? Die vertel ik je in de volgende alinea.

Prestaties:
Gamen terwijl je enkel op de batterij werkt, is een slecht idee heb ik ondervonden. Forza Horizon 5 haalde nog 30 fps, met drops naar 15 fps, maar bij Far Cry 6 kwam ik op medium settings zelfs niet boven de 10 fps uit. Eerst dacht ik dat het aan een instelling lag. Dus via de Nvidia instellingen verplichtte ik de laptop om altijd de 3060-GPU te gebruiken. Helaas gaf dit geen soelaas. Na wat verder zoeken, bleek ook de GeForce Experience software mijn GPU te beperken zodra deze op batterij staat. Ik blij dat ik de oplossing gevonden dacht te hebben, alleen bleek dit eigenlijk weinig te veranderen aan de prestaties van de GPU. Far Cry 6 draaide nog altijd voor geen meter en werd eerder Close2Cry. Zelfs met de hulp in te roepen van meer ervaren collega's en nog een aantal instellingen aan te passen, lukte het niet om de games deftig te doen draaien.

MSI006.jpg


Dan maar NVIDIA en MSI contacteren, maar die kwamen met niet meer dan ondergetekende al had geprobeerd. De enige extra raad van MSI was zelfs en ik quote “3.) play games that are less demanding when you're on battery.” Thank you, captain obvious! Met less demanding bedoelden ze duidelijk niet enkel dat men de nieuwste games niet mocht spelen, want ook bijv. Shadow Of The Tomb Raider, uitgegeven in 2018, of Euro Truck Simulator 2, ondertussen toch al tien jaar oud, was niet zonder regelmatige performance drops te spelen. Let wel, dan spreek ik hier ook van drops naar zeven tot elf frames per second.

MSI sloot haar mail dan ook fijn af met: “Playing battery-heavy games is in most cases not possible.” Of zoals m’n hoofdredacteur het beschreef: “dan koopt ge ne gaming pc om tetris via een browser te spelen.” Voor sommigen misschien doenbaar, maar degene die voor de eerste keer een gaminglaptop wil kopen om tijdens het half uurtje pendelen wat verder te kunnen gamen, weet dan toch dat de keuze van games beperkt zal zijn.

MSI007.PNG


Over thuis gesproken: de batterij is geen succesverhaal, dat is duidelijk, maar hoe presteert de laptop dan bij netstroom? Dat is gelukkig een aangenamer verhaal, want zodra de laptop aangesloten wordt, stijgen de fps met rasse schreden. Far Cry 6 op ultra qua grafische settings haalde bijvoorbeeld 70 tot 80 fps en ook Forza Horizon 5 haalde dezelfde framerate met zelfs uitschieters naar 110. Wat ook overeenkomt met de resultaten die 3DMark toonde. De conclusie is klaar als een klontje: wil je een gaminglaptop voor op kot of een andere verblijfplaats waar het zijn plaats krijgt op een bureau, dan is dit een prima machine. Wil je ook mobiel wat gamen, dan is deze machine een no-go.

Connectiviteit:
Naast gamen wil de gemiddelde mens ook graag kunnen surfen en/of wat muziek spelen via zijn bluetooth-speakers. Op dat vlak valt er allemaal niets aan te merken. De wifi-verbinding was altijd stabiel en ook bluetoothverbindingen werkten vlotjes. Een film bekijken met bluetooth-koptelefoon was perfect te doen doordat er geen merkbare vertraging op de verbinding zat. Qua bekabelde verbindingen heeft men drie USB 3.0 poorten tot zijn beschikking. Voor de mobiele mens misschien toch wel echt een absoluut minimum, want het is net genoeg dus voor een externe schijf, een gamingmuis en een dongle voor een gamecontroller of de laadkabel van de smartphone. Bij mij zat het allemaal al snel vol in elk geval. Wil je de laptop aansluiten op een extern scherm, dan kan je kiezen uit de HDMI of DisplayPort verbinding. Als extra krijg je nog de 3.5mm audio socket op de linkerkant.

Beeld en geluid:
Zoals aan het begin gemeld gaat het hier om een IPS beeldscherm van 17.3 inch met 16:9 aspect ratio en een resolutie van 1920x1080 en 144 Hz refresh rate. Prima voor mensen die graag gamen, maar zo'n groot scherm maakt deze laptop ook handig voor 3D-ontwerp, fotobewerking of dergelijke. De helderheid van het scherm is snel bij te regelen via de combinatie van de Fn-toets en pijltjes naar beneden of boven en er is een groot verschil tussen de uitersten van helderheid waardoor deze laptop zowel goed te gebruiken is in zowel een donkere als zonnige ruimte.

De audio via de laptopspeakers klinkt ook prima en dat is vooral te danken aan de Namihic software die geïnstalleerd staat. Schakel deze uit en de speakers klinken dof en levenloos, maar zodra je het weer aanzet klinken de speakers best goed. Bovendien heeft de software profielen waarbij je het geluid kan aanpassen aan je bezigheid, of het nu gaat om een film kijken, een video-call doen, gamen, of wat muziek luisteren. Het verschil is duidelijk te merken.

Conclusie

De laptop is stevig gebouwd en performant genoeg om nieuwe games aan minimum 60 fps te spelen en ook om aan 3D-rendering te doen. De batterij is op zijn best middelmatig te noemen en heel het gaming-gedeelte stort in elkaar zodra je op deze batterij overschakelt. Geluid en scherm zijn goed te noemen.

Pro

  • Stevig
  • Geschikt voor nieuwste games
  • Geschikt voor 3D-rendering
  • Goed geluid (dankzij Nahimic software)
  • Stabiele wifi en bluetooth

Con

  • De batterij
  • Gamen op de batterij
  • Luide fans
6.5
 
Terug
Bovenaan