Review: Mr. Driller DrillLand

Ondanks de ietwat ongelukkige naam, mijn vrouw dacht aan iets anders wanneer ik haar vroeg of ze samen Mr. Driller wou spelen, is Mr. Driller pure jeugdnostalgie voor mij. Vooral de originele Mr. Driller stond garant voor talloze uren speelplezier op mijn PlayStation-console. Ik kan me voorstellen dat heel wat mensen eens vreemd gekeken zullen hebben wanneer ze zagen dat Mr. Driller een van de spellen op de PlayStation Classic Mini was, maar voor mij was dit een ideale keuze. In die mate zelfs dat dit het eerste spel was dat ik speelde wanneer ik de miniconsole voor het eerst opstartte.

De nostalgische factor speelt hier natuurlijk een rol in, maar het is zeker niet het enige element. De simpele pick-up-and-play gameplay, het vrolijke en kleurrijke karakter van het spel, de opwekkende deuntjes en het verslavende karakter van de gameplay zijn evengoed redenen waarom Mr. Driller een goede keuze was en het de tand des tijds eigenlijk goed heeft doorstaan. Mr. Driller is namelijk een eenvoudig puzzelspel waarbij je personage zich een zo diep mogelijke weg probeert te graven doorheen gekleurde blokken. Eenvoudig wilt echter niet zeggen gemakkelijk, want net als bij andere puzzelspellen, bieden de Mr. Driller-spellen je de nodige uitdaging. Dit sinds 1999, het jaar waarin het eerste spel in de serie is verschenen.

driller_1.jpg


Een bijzonder pretpark

Mr. Driller DrillLand is het vijfde spel in de serie en dateert intussen van 2002, wanneer het was uitgekomen voor de Nintendo GameCube. Helaas werd deze titel enkel uitgebracht in Japan en heeft het nooit het daglicht gezien bij ons. Tot de zomer van 2020, want dan kregen we eindelijk een westerse release voor de Nintendo Switch. Intussen zijn we weer een jaartje verder en is het spel nu ook beschikbaar voor pc en de PlayStation- en Xbox-consoles. Wat deze versie zo speciaal maakt, is dat het hele spel is opgebouwd als een pretpark en dat de verschillende modi, of werelden, de vorm aannemen van attracties, vaak in de vorm van gekende thema’s zoals een spookhuis, een ruimtereis of een tempel met verloren schatten. Elk van deze modi is dan weer een variant op de klassieke formule waarmee Mr. Driller bekend is geworden.

Wat deze versie zo speciaal maakt, is dat het hele spel is opgebouwd als een pretpark


De eerste wereld is vrij klassiek en laat je levels voltooien door tot op een bepaalde diepte te graven, maar de andere werelden voegen een originele twist toe. In Horror Night House, moet je bijvoorbeeld heilig water oprapen en dit op blokken doen om geesten te vernietigen door de blokken kapot te boren, terwijl je in Drindy Adventure in ware Indiana Jones-stijl artefacten moet verzamelen terwijl er valstrikken en rollende rotsblokken zijn die je moet ontwijken. Het voltooien van een level levert je een stempel op en als je een stempel hebt verzameld van elke wereld, staat er je eens baasgevecht te wachten. Eens je deze baas hebt verslagen, krijg je toegang tot het volgende niveau van elke wereld. Tussendoor is er ook nog een verhaal dat wordt verteld, maar dit is me volledig ontgaan eigenlijk en het is ook van geen enkel belang bij dit type van spel.

Zoals het een goed pretpark betaamt, heb je verder natuurlijk een boulevard met heel wat shops, waar je jouw virtuele munten die je hebt verdiend door levels te voltooien, kan spenderen. Zo heb je de Card Shop waar je verzamelkaarten kan kopen en de DrillLand Goods-winkel waar je typische souvenirtjes vindt zoals ballonnen, beeldjes enz. In het Music Palace en het Movie Theatre kan je respectievelijk naar de muziek uit het spel luisteren en de cutscenes herbekijken. In de DrillLand Library vind je dan weer uitleg over de verschillende werelden, maar ook de geschiedenis van de serie. In de Item Shop ten slotte, kan je verschillende éénmalig bruikbare items kopen die je helpen om de verschillende levels te voltooien. Denk bijvoorbeeld aan een extra leven, een bescherming tegen een vallend blok of een item dat ervoor zorgt dat je trager zuurstof verliest.

driller_2.jpeg


Plezier gegarandeerd

Deze items komen af en toe zeker van pas, want zoals aangegeven, kan Mr. Driller DrillLand voor de nodige uitdaging zorgen, vooral eens je door de levels van niveau één bent. Maar als je wat tegenslag hebt, dan kan je één of meerdere gekochte items activeren om je een handje op weg te helpen. Deze versie maakt het spel bovendien nog toegankelijker met een nieuwe Casual-moeilijkheidsgraad met aangepaste levels, ideaal voor nieuwkomers. Je kan uiteraard ook kiezen voor de Classic-moeilijkheidsgraad om dezelfde ervaring te hebben als de originele GameCube-release. Je kan het jezelf met andere woorden zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt, wat ideaal is, want dit soort spellen spreekt zowel kinderen aan als volwassenen die zijn opgegroeid met de serie. Negentien jaar na de originele release komt deze uitgave natuurlijk met nog andere aanpassingen om het spel meer eigentijds te maken, waaronder widescreen en een HD- en 4K-resolutie, alsook online leaderboards.

Verder is dit nog steeds dezelfde kleurrijke en verslavende ervaring zoals je gewend bent van de serie. Mr. Driller is zo'n typisch spel dat je opzet voor een potje puzzelen, maar voor je het weet ben je een uur of twee verder. Voeg hier een leuke multiplayer aan toe, en het spel staat ook garant voor het nodige entertainment op familiefeestjes. Je kan Mr. Driller DrillLand zowel online als offline met drie medespelers spelen in een race- of gevechtsmodus, waarbij iedereen voor zichzelf kan spelen of in teams van twee. Het enige wat ik wel wat spijtig vond, is dat er geen Arcade-modus is naast het verhaal en dat de Endless-modus, waarbij je zo diep moet proberen te graven als je kan, verborgen zit achter het voltooien van het verhaal.

Conclusie

Achttien jaar na de release op de GameCube-console in Japan, verscheen Mr. Driller DrillLand eindelijk in onze contreien, eerst voor Nintendo Switch en nu eindelijk voor pc en de andere consoles. Dankzij de originele setting en een grote hoeveelheid content, is Mr. Driller DrillLand veruit een van de beste spellen in de serie en dankzij de aanpasbaarheid van de moeilijkheidsgraad verwelkomt het spel zowel nieuwkomers als ervaren gravers met open armen.

Pro

  • Verslavende gameplay
  • Kleurrijk en vrolijk
  • Aanpasbaarheid moeilijkheidsgraad

Con

  • Geen directe toegang tot de Endless-modus
  • Verhaal voelt overbodig aan
8

Over

Beschikbaar vanaf

4 november 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Puzzle

Ontwikkelaar

  1. Bandai Namco Studios

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan