Techreview: Minibird Pop Top wireless Switch controller

Vooraleer ik aan deze review begin, moet ik iets eerlijk bekennen. Ik had nog nooit gehoord van Minibird. Na wat opzoekingswerk blijkt het bedrijf vooral accessoires voor pc en consoles te maken, waaronder voor Nintendo Switch. In het verleden brachten ze onder andere een starter kit uit voor de Switch en eerder deze maand werden enkele controllers aan het gamma toegevoegd: de Minibird Pop Top wireless Switch controllers. Een ganse mond vol dus.

Qua controllers voor de Nintendo Switch heb je enkele keuzes. Zo levert het Japanse concern standaard twee Joy-Con controllers bij elke Switch en kun je die ook apart, in zo goed als elk kleur, aankopen. Daarnaast biedt Nintendo ook de Pro Controller aan: een accessoire van uitstekende kwaliteit, maar die net als veel originele controllers voor een console een flinke hap uit je budget neemt. Op dat vlak probeert Minibird nu weerwerk te bieden, want voor iets meer dan de helft van de prijs haal je een Pop Top controller in huis. Of het wat is, lees je in deze review.

Pop Top 1.png


Nieuwe knoppen

De Minibird Pop Top wireless Switch controllers komen in vier variëteiten. Zelf ontving ik de Batman-gethematiseerde controller, maar ook Pikachu, Super Mario en Fortnite hebben hun eigen design. De aan Pikachu gewijde controller is uiteraard geel en bij Fortnite mag je de eenhoorn prominent op het stukje hardware verwachten. De controller met Super Mario als thema heeft rood en blauw als hoofdkleuren en de Batman-controller heeft de meest neutrale, minst kinderachtige look. Kinderachtig is hier misschien niet de volledig correcte benaming, maar het expressieve kleurenpallet van de drie overige thema's zorgen er alleszins voor dat die controllers net iets meer kinds ogen. Laat dat echter je innerlijke kind niet tegenhouden, want de kwaliteit van de vier controllers is identiek.

Het design zelf is ongeveer hetzelfde als de officiële Pro Controller, maar dan een maatje kleiner. Aan de linkerhelft vind je dus twee triggers, een D-pad en een stick terug. Aan de rechterkant vind je hetzelfde, maar daar wordt het D-pad vervangen door de vier gekende A-, B-, X- en Y-knoppen. Ook de PLUS- en MIN-knoppen zijn aanwezig. Op dat vlak moet je dus geen vernieuwing verwachten. Echter vind je aan de onderkant van de controller twee extra knoppen, AGL en AGR genaamd. Dit zijn de twee programmeerbare knoppen die je kan instellen zoals je wil door middel van een handige schakelaar aan de onderzijde. Daarnaast werd er ook een turboknop toegevoegd. Deze toets kan je koppelen aan een andere waardoor deze de turbo-functionaliteit krijgt. Druk je die gekoppelde toets dan in, dan wordt deze virtueel vijf, twaalf of twintig keer voor je ingedrukt. Voor mij een overbodige feature die ik niet heb gebruikt en ook niet nodig acht.

Pop Top 2.png


Instelbare motor en goed handgevoel

De controller is volledig draadloos, dus van vervelende kabels heb je geen last. Er wordt via Bluetooth verbinding met de Nintendo Switch gemaakt. Dat houdt in dat de controller batterijen aan boord heeft, maar dat heeft bij deze Pop Top-controller geen negatieve invloed. De batterij gaat minstens twaalf uur mee vooraleer een nieuwe oplaadbeurt nodig is en dat is meer dan degelijk, doch aanzienlijk minder dan de Pro Controller. Opladen doe je eenvoudigweg met de bijgeleverde USB-C kabel. Qua bouwkwaliteit kan ik maar één ding zeggen: dit is op en top. Hoewel de controller beduidend kleiner is dan de Pro Controller, heeft de Minibird-variant toch een degelijk gewicht. Daarnaast zit het handgevoel ook gewoon goed. Sommige delen van de controller zijn overtrokken met een rubberachtige structuur die heel fijn aanvoelt. Ik liet al een paar keer vallen dat de controller kleiner is dan de Pro Controller van Nintendo zelf en dit is voor mij het grootste minpunt. Ikzelf heb nogal grote handen en voel na enkele uren spelen toch het verschil met de originele controller, waardoor een kramp geen onbekend gegeven is. Wat ook een toffe feature is, is dat de controller een instelbare motor heeft. Hiermee stel je de gevoeligheid van de rumble in. Ik vind het altijd tof als de controller wat harder schudt want dat zorgt voor net dat tikkeltje meer immersie. Daarnaast ontbreekt het ook niet aan tilt-controls, vergelijkbaar met wat de Joy-Con controllers in huis hebben. Door je controller te kantelen, kan je bijvoorbeeld je voertuig bewegen in spellen als Mario Kart. Al bij al een heel degelijke controller voor een miniprijsje. En zo hebben we het graag.

Conclusie

De Minibird controller voor de Nintendo Switch is een aankoop die om meerdere redenen gerechtvaardigd kan worden. Voor net geen veertig euro haal je een controller in huis die iets te klein uitvalt, maar met een leuk design en een heleboel features. Zo kan je de trilmotor zelf instellen, zijn er twee programmeerbare knoppen, gaat de batterij meer dan twaalf uur mee en is alles in een handomdraai in te stellen.

Pro

  • Leuke designs
  • Veel features

Con

  • Net iets te klein
8
 
Hmm interessante review!

Aangezien ik nog geen pro-controller heb, overweeg ik deze nu wel.
 
Terug
Bovenaan