Techreview: Logitech G305 K/DA LIGHTSPEED Wireless Mouse

Logitech is een van de bekendste en grootste bedrijven die zich bezighoudt met het ontwerpen en uitbrengen van allerhande randapparatuur voor pc’s. Denk hierbij aan toetsenborden, headsets, muizen en veel meer. Onlangs ging het Zwitserse bedrijf een meerjarige samenwerking aan met Riot Games om hun Logitech G-merk te voorzien van de nodige League of Legends-branding. Ik mocht de Logitech G305 K/DA LIGHTSPEED Wireless Mouse reviewen en hieronder lees je hoe me dat beviel.

De Logitech G305 K/DA LIGHTSPEED Wireless Mouse is al even beschikbaar voor de adviesprijs van 59,99 euro en bestaat in diverse kleuren, waaronder wit, paars en blauw. Aan dat gamma wordt met de nieuwe League of Legends-gelicentieerde muis een nieuwe variant toegevoegd. Deze werd in oktober vorig jaar aangekondigd en was al even beschikbaar in Azië. Sinds vorige maand kunnen ook gamers in de Benelux de nieuwe toestellen aanschaffen.

G305 2.jpg

Subtiel

Ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk niets met League of Legends heb en het zelfs nog nooit heb gespeeld. Dat betekent echter niet dat ik me niet door een draadloze muis kan laten verleiden. Gelukkig heeft Logitech niet overdreven met de looks van de muis. Hoewel de muismat uit dezelfde meerjarige deal voorzien is van enkele fraaie League of Legends-afbeeldingen, wordt het uitzicht van de randapparatuur bestaande uit muizen, een toetsenbord en headsets subtiel gehouden. Voor de draadloze muis resulteert dat in een mooi wit exemplaar waarbij de linker- en rechter muisknoppen in het zwart werden gegoten en daarop enkele lichtblauwe lijnen pronken. Subtiel, en de link met League of Legends wordt hierbij niet gelegd.

In de doos vind je naast de witte muis een USB-ontvanger, een AA-batterij en de handleiding. Het toegestuurde exemplaar bleef helaas niet lang maagdelijk wit. Ikzelf heb nogal snel zweethanden en zou zelf nooit een witte muis kopen. Ook bij bijvoorbeeld de PlayStation 5-controller heb ik helaas hetzelfde probleem. Zweet en andere vervuilende elementen zoals stof zie je daardoor heel snel terug op het stukje hardware. Hierbij zit er dan niets anders op dan de muis regelmatig van een kleine schoonmaakbeurt te voorzien met een licht vochtige doek.

G305 1.jpg


Indrukwekkende prestaties

De G305 Lightspeed is Logitechs draadloze instapmuis waarbij de Lightspeed-techniek gecombineerd wordt met de Hero-sensor uit vergelijkbare muizen. Hierdoor is de muis bijzonder energiezuinig en met slechts één batterij is dat geen overbodige luxe. De G305 heeft zes volledig aanpasbare knoppen, waardoor je zelf helemaal in de hand hebt welke knop je aan welke functie toewijst. Hierdoor dien je wel een gebruiksvriendelijk stukje software te downloaden die je vindt op de website van Logitech. Hoewel er heel wat ingesteld kan worden, kan de muis helaas niet worden gekalibreerd. Deze functie vind je meestal enkel terug in muizen van een duurdere prijsklasse, dus erg onlogisch is dat niet.

Bij veel muizen kan ook de DPI-waarde ingesteld worden en dit is bij de G305 Lightspeed niet anders. De waarde gaat tot maar liefst 12.000 DPI, al stel ik de waarde nooit hoger in dan 3000. Dat is echter voor iedereen anders. Terwijl de ene gamer zweert bij een DPI-waarde van maximum 800, voelen anderen zich pas comfortabel bij een waarde van 3000 of hoger. Daarnaast heeft de muis een rapportagesnelheid van amper 1ms, waardoor de muis uiterst geschikt is om bijvoorbeeld shooters te spelers. Zeker bij een draadloze muis is dit toch wel een indrukwekkend gegeven. Eens je je gewenste instellingen hebt gevonden, kan je dit in het interne geheugen opslaan als een van de vijf in te stellen profielen.

Momenteel gebruik ik de Logitech M705 als muis en deze ligt me toch iets beter. Die muis is iets groter en ergonomischer in gebruik en heeft voor mij nog tal van voordelen tegenover de Logitech G305 K/DA LIGHTSPEED Wireless Mouse. Zo draait het muiswiel van de G305 nogal stroef en klikken de twee standaard muisknoppen aan de luide kant. Aan de andere kant moet er bij deze LoL-gelicentieerde muis niet zo hard op de knoppen worden gedrukt, terwijl mijn huidige muis iets meer kracht vergt. Ik heb zelf een voorkeur voor iets grotere muizen en de G305 valt klein uit, maar ligt wel goed in de hand. Logitech lijkt dus weinig verkeerd te doen met de G305 Lightspeed.

LoL 1.png

Conclusie

De Logitech G305 K/DA LIGHTSPEED Wireless Mouse is een lichte, degelijke muis die enkele indrukwekkende prestaties levert. Zo heeft de muis een vertraging van amper 1 milliseconde en gaat de batterij door de energiezuinigheid enkele maanden mee. Het ontwerp is erg standaard en te gebruiken door zowel rechts- als linkshandigen. Daarnaast kunnen er vijf profielen opgeslagen worden in het interne geheugen. De witte kleur stelt me een tikkeltje teleur, want dit wordt snel vuil. Daarnaast mocht de muis een tikkeltje groter, maar dat is persoonlijke voorkeur. Al bij al een heel degelijke muis, al vind je ook betere muizen in dezelfde prijsklasse.

Pro

  • LoL niet te aanwezig
  • Rapportagesnelheid van 1ms
  • Heel licht

Con

  • Wit wordt snel vuil
  • Standaard design
7
 
Terug
Bovenaan