Review: Little Nightmares II

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de eerste Little Nightmares nooit heb gespeeld en daar schaam ik mij nog altijd voor. Horror was eigenlijk nooit mijn ding. Ik hoop echter dat God mij vergiffenis schenkt, want ik kreeg het over mijn hart om opvolger Little Nightmares II een kans te geven. Wat Een Ervaring Was Dat!

Iedereen die mijn reviews of mijn forumactiviteit in het verleden volgde, weet het vanbuiten: Joeri speelt géén, ik herhaal: géén horrorspellen. Al was het soms van moeten bij bijvoorbeeld The Evil Within. En nu ik nog maar pas dat horrorgebeuren in The Evil Within verwerkt heb, wachtte er een nieuw horroravontuur op mij: Little Nightmares II. Mijn relaas lees je hieronder.
Little Nightmares II - 2.jpg

Handjes vasthouden

De eerste Little Nightmares dateert van 2017 en die viel zo goed in de smaak bij het grote publiek dat een opvolger niet kon uitblijven. Het Zweedse Tarsier Studios deed wat het 'moest' doen en ontwikkelde de opvolger met de naam Little Nightmares II. In deze sequel kruip je deze keer niet digitaal in de huid van Six, het meisje met de gele regenjas. Zij ruimt plaats voor Mono, een jongen die een papieren zak over zijn hoofd draagt en bijgevolg onherkenbaar in beeld wordt gebracht. Ook hij krijgt te maken met enkele griezelige momenten, maar wordt bijgestaan door Six. Ze zijn elkaars steun en toeverlaat in de diverse levels. Dat wordt mooi in beeld gebracht als ze elkaars hand vasthouden omdat ze bang zijn. Helaas scheiden hun wegen ook meer dan eens ...

De originele Little Nightmares speelde zich grotendeels af in dezelfde omgeving en die aanpak hebben de Zwitserse ontwikkelaars overboord gegooid. Ze kozen voor veel meer afwisseling terwijl je al platformend en puzzelend de levels verkent en dat is nu een element waar deze game in uitblinkt. Doorheen vijf hoofdstukken doe je evenveel erg verschillende locaties aan, die elk nog eens een eigen griezelige eindbaas hebben. Zo moet je je een weg banen door een moeras, loop je verloren in een oude school en krijg je te maken met een griezelige lerares, terwijl ook een ziekenhuis met bijhorende dokter op de planning staat. Dat zorgt voor heel wat afwisseling, want elke nieuwe locatie schotelt je andere vijanden voor die elk een andere aanpak vereisen.
Little Nightmares II - 3.jpg

Sublieme sfeer

In de school krijg je bijvoorbeeld te maken met bullies die je verscheuren als ze je opmerken. Er zit dan niets anders op dan kun kop in stukken te slaan. En dat klinkt even erg als het is, want Mono gebruikt hamers of zware waterpomptangen om dat klusje te klaren. Dat is een van de nieuwe gameplay mechanics die geïntroduceerd werd in het vervolg. Daarbij moet je wel erg goed getimed te werk gaan. De wapens zijn groter dan de jongen in kwestie zelf en dat zorgt ervoor dat de handeling heel erg traag verloopt. Word je bedreigd, dan kan je die bedreiging met hulp van zo'n wapen uitschakelen, maar als je te vroeg of te laat op de juiste knop drukt, is het gepasseerd. Dat zorgt ervoor dat het net nog allemaal een stuk spannender wordt.

De sfeer in Little Nightmares II is sowieso al het beste element van het spel. Je hebt elke seconde het gevoel dat er iets kan gebeuren, maar je weet niet precies wat. Je hebt dan de neiging om de wapens zo ver mogelijk mee te nemen, maar daar schiet je ook niet altijd mee op. Het draagt echter wel bij aan de sfeer: het gekras van een bijl die je over de vloer sleept, zindert nog even na in je oren. Ook aan afwisseling is er alleszins geen gebrek. Zo wissel je trage stukken af met periodes waarbij je tijdens een achtervolging moet rennen voor je leven. Het ene moment ben je rustig je weg doorheen het level aan het zoeken, terwijl je het andere moment een toffe puzzel moet oplossen. Het sluit allemaal naadloos aan.
Little Nightmares II - 5.jpg

Controls werken soms tegen

Als ik dan toch een puntje van kritiek mag geven, dan is het op de besturing. Die werkt niet altijd even precies en het camerastandpunt heeft daar ook wat mee te maken. De 2.5D platformer heeft een vast camerastandpunt dus je krijgt altijd te zien wat de makers willen dat je ziet. Dat zorgt er helaas soms voor dat het dieptezicht niet altijd even goed tot zijn recht komt en er regelmatig naast een afgrond of deurklink gesprongen wordt. Ook bij de wapens had ik het soms lastig om op de vijand te richten en had ik het gevoel dat Mono soms net te laat reageerde. Dat deed echter weinig af aan de schitterende aspecten van Little Nightmares II, want die zijn er overvloedig.

Om Little Nightmares II uit te spelen heb je meer dan het dubbele nodig dan in de voorganger en eens uitgespeeld wacht er nog een missie op je. Doorheen het spel kan je glitches verzamelen, de restanten van kinderen die Mono kan absorberen. Als je die allemaal hebt verzameld, kan je een alternatief, geheim einde vrijspelen. En wie de broodzak op Mono's hoofd beu is, kan enkele nieuwe hoofddeksels vinden in de levels. Die zijn echter heel goed verstopt en amper zichtbaar, dus daar zal je ook nog even zoet mee zijn.

Conclusie

De Zwitsers hebben meer dan gedaan wat van hen werd verwacht. Ze zorgden voor een avontuur dat dubbel zo lang duurt, waarin een stuk meer te verkennen is, je een pak meer variatie voor de kiezen krijgt en die op dezelfde manier voor een unieke sfeer zorgt. Deze keer doe je dat als Mono en niet als Six, maar laatstgenoemde blijft wel meespelend als computergestuurd personage. Opzet geslaagd en nu check ik zéker en vast ook de eerste game.​

Pro

  • Zalige sfeer
  • Meer afwisseling in gameplay
  • Uitgebreider en langer dan voorganger

Con

  • Controls werken soms tegen
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

11 februari 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 4

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. Tarsier Studios

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Deze staat zeker nog op mijn planning om te spelen, de 1ste vond ik ook top!
Spijtig dat er nog geen nieuws is over de PS5 versie.
 
D
Ik ben bezig met de 1ste nu en is wel een zalig spelletje.
de controls kunnen idd af en toe tegenwerken maar da nemen we er wel bij.

Sowieso nog eens de demo van Little nightmares 2 Spelen op de Xbox :)
 
Terug
Bovenaan