Techreview: Lenovo Legion 5 PRO

Headsets, muizen, toetsenborden en meer reviewen we op regelmatige basis. Iets minder frequent nemen we gaminglaptops onder handen. Lenovo contacteerde ons met de vraag of we een van hun nieuwste toestellen wilden testen en wie zijn wij om zo'n aanbod te weigeren. We gingen dus graag in op de vraag om de Lenovo Legion 5 PRO onder handen te nemen en ik kan nu reeds verklappen dat dit een knap machientje is.

Enkele maanden geleden namen we onze eerste laptop, eentje van MSI, onder handen. Nu is het de beurt aan fabrikant Lenovo. Ook zij eigenen zich een groot deel van de markt toe op technologisch vlak. Niet enkel brengen ze regelmatig nieuwe laptops uit voor het werk of om op te gamen, maar bieden ze ook tablets, pc's en smartphones aan. Dat laatste ook onder het Motorola Moto-merk. Qua marktaandeel zijn ze zelfs de grootste computerfabrikant, dus dat belooft!



In 't kort

De Lenovo Legion 5 PRO is een gaminglaptop en dus mag je rekenen op een knap stukje technologie. Zo heeft deze Legion 5 PRO heel wat sterke hardware aan boord. Er is onder meer een 12th Gen Intel Core i7-12700H processor met standaardklok van 2.70 GHz (tot 4.50 GHz), heeft het apparaat maar liefst 32 GB aan RAM-geheugen en een 1 TB solid state disk. Een van de belangrijkste elementen voor een gaminglaptop is uiteraard de grafische kaart en ook hier stelt het toestel niet teleur. Gamers kunnen rekenen op de kracht van de NVidia GeForce RTX 3070 Ti. Als laatste geef ik graag nog mee wat het scherm te bieden heeft. Je wordt getrakteerd op knappe HDR-beelden op een 15.6" scherm met een beeldverhouding van 16:9 en een displayresolutie van 1920x1080 pixels. Wie graag een hoge vernieuwingsfrequentie heeft, mag in z'n handen wrijven. Deze ldisplay ververst aan maar liefst 165 Hz! Dat heeft uiteraard ook een kostprijs. Zo ben je een kleine 2200 euro kwijt voor het geheel, wat toch een serieuze hap uit het budget is.

De batterij laadt voor tachtig procent op in dertig minuten.


Een van de nadelen van een laptop bestemd om te gamen, en dat is door de gebruikte hardware uiteraard niet meer dan logisch, is het gewicht. Daar waar mijn MacBook Pro nog geen 1800 gram weegt, doet deze Legion 5 PRO er 800 gram bij. Dat zorgt ervoor dat je toch met wat meer gewicht rondloopt, maar zoals reeds gezegd is dit niet meer dan logisch. De laptop is krachtig, heeft heel wat te bieden en moet hierdoor wat inboeten als het aankomt op het totale gewicht. Hoe goed de laptop scoort op diverse vlakken, vertel ik je uiteraard zo.

Lenovo 6.jpg


Looks

Voor we overgaan op de prestaties van het toestel, volg ik graag het voorbeeld van Tonerider en diens laptopreview. Ik neem dus graag eerst de uiterlijke kenmerken even door. De laptop die werd opgestuurd door Lenovo is voor de verandering geen zwart exemplaar, maar Storm Grey. Een donkergrijs toestel met strakke lijnen. Daarnaast voelt het apparaat ook erg stevig aan. De onderzijde van de laptop is precies in goedkoper plastic gemaakt, maar op de zichtbare zijde is er qua gebruikte materialen niets op aan te merken. Uiteraard prijkt het merk prominent op de achterzijde van het scherm. Ook de grote ventilatieroosters aan de achterzijde en beide zijkanten vallen op, maar ook dit is niet meer dan logisch gezien de theoretische kracht die het toestel aan boord heeft.

Qua aansluitingen mag je verwachten wat je in principe nodig hebt, zonder een teveel aan opties aan te bieden. Uiteraard heb je een poort voor de stroomvoorziening, drie USB-C- en twee USB-A-poorten. Daarnaast kun je ook een HDMI- en DisplayPort-kabel aansluiten en is er een aansluiting voorzien voor een 3.5mm microfoon- of koptelefoon. Nieuw, voor mij althans, is een schuifknopje waarmee je de geïntegreerde 720p HD-camera kunt uitschakelen. Als laatste is er ook nog een ethernetpoort aanwezig, aangezien dit nog altijd de betere keuze is op vlak van online gamen. Zeker bij competitieve spellen zoals Call of Duty. Intern is er ook nog een bluetooth 5.2-module aanwezig, waardoor je bij headsets en dergelijke niet moet sukkelen met een of andere dongle.

Lenovo Legion 5 PRO.jpg


Presteren maar!

Een van de punten waarop laptops, en dan vooral in het gamingsegment, scoren, is op vlak van batterijduur. De Legion 5 PRO presteert bijzonder goed en dat vertaalt zich naar de accuduur. Zware games slurpen aan batterij, dus op enkele uurtjes is de batterij helemaal leeg getrokken. Zelfs zonder te gamen gaat het batterijpercentage vlot naar beneden, wat toch een grote tegenvaller is. Wel kan de 80 Wh-batterij op een half uur voor tachtig procent worden opgeladen via Rapid Charge, wat de pijn enigszins verzacht. Wie uren aan een stuk wil spelen, steekt dus best de stroomkabel in. Of je gamet op een desktop natuurlijk. Gamen op batterij heeft trouwens ook invloed op de prestaties van de spellen die je speelt. De hoge framerate zakt logischerwijs naar beneden, maar dat euvel wordt verholpen door de stroomkabel in te steken. Eens de laptop extra stroom krijgt, verandert het in een waar beestje met knappe prestaties. Framerates van zestig frames per seconde zijn standaard en regelmatig steeg het aantal frames door richting de tachtig. Bij zwakkere games mag je nog hogere waardes verwachten.

De Legion 5 PRO is een werkpaard.


De Xbox-applicatie geeft ook weer of je al dan niet een game kunt draaien op je pc, waardoor je in enkele ogenblikken een zicht krijgt of de installatie van een bepaald spel wel zinvol is. De vermelding "Zal naar verwachting heel goed kunnen worden afgespeeld op deze pc" beloofde dus veel goeds, en zo geschiedde ook. Forza Horizon 5 draaide vlekkeloos en ook het onlangs uitgebrachte, iets minder veeleisende, Two Point Campus draaide moeiteloos op de laptop. Hoewel het toestel ook over een touchpad beschikt, raad ik ten stelligste een muis aan. En in enkele gevallen, afhankelijk van de game uiteraard, nog beter: een controller. Ik ben wel meer te spreken over de ingebouwde luidsprekers. Hoewel ik graag met headset game, produceert deze laptop knap geluid met de speakers die het aan boord heeft. Heb je geen headset, dan kan je toch nog van een bijzonder knappe game-ervaring genieten. Wow!

PC Game Pass Ultimate kwam hier van pas om te testen. Zo installeerde ik zoals reeds gezegd onder andere Forza Horizon 5, een game die toch wel wat vergt van een pc, en ondervond ik geen zichtbare hinder. De game stelde zelfs op batterijlading voor om op Extreem te spelen, wat toch al iets wil betekenen. Dat gebeurde wel met een gemiddeld aantal frames per seconde van 22, wat niet om over naar huis te schrijven is. Op netstroom was dat 74 frames per seconde, wat toch een bijzonder groot verschil is. Consolegamers (waaronder ikzelf dus ook als fervent PlayStation 5-speler) kunnen hier enkel maar van dromen. Ook bij andere games is het verschil aanzienlijk, wat dus betekent dat je eigenlijk enkel met netstroom deftig kunt gamen. De koeling doet trouwens z'n werk uitstekend en kan bij wijze van spreken een verschil betekenen op je gasfactuur.

Lenovo 7.jpg


Aanpassen met Lenovo Vantage

Wie de laptop op een aantal vlakken wat wil aanpassen, heeft de Lenovo Vantage-applicatie nodig. Met deze app, die je in de Microsoft Store kunt vinden, maar hier reeds op de laptop was geïnstalleerd, kun je je voorkeuren aanpassen. Dit bijvoorbeeld op vlak van toetsenbordverlichting, overclocking en netwerkboost. Eens je het programma opstart, krijg je de vraag hoe je de laptop wenst te gebruiken: gamen, games en werk of niet-gamen. Afhankelijk van deze keuze, zal het programma zelf al enkele beslissingen nemen. Hierna kun je zelf aan de slag, onder andere met de toetsenbordverlichting. Er zijn drie profielen en deze kun je naar wens aanpassen. Ik prefereer een neutrale kleur of zet de verlichting zelfs helemaal uit. Ik ben niet voor al dat kleurrijk geflikker, of het moet in een kerstboom zijn.

Ook overklokken en van de laptop gebeurt in dat programma, al waarschuwt Lenovo Vantage je wel dat, eens je ermee aan de slag gaat, de fabrieksgarantie mogelijks niet meer van toepassing is. Je wijzigt namelijk de standaard instellingen. Ook kan er niet worden gegarandeerd dat alles werkt zoals je wil. Heb je niet de nodige kennis, dan kun je van een kale, teleurstellende reis weer thuiskomen. Ga dus bedachtzaam te werk. Voor de spellen die ik testte, waaronder Call of Duty: Vanguard en Planet Zoo, was overclocken niet nodig. Ik ben er dus mooi afgebleven. Wat nog aangepast kan worden, is de prioriteit van verschillende soorten netwerkverkeer. Zo kan Netwerkboost games een hogere prioriteit geven, om latency in multiplayersessies te minimaliseren. Je kunt ook andere programma's toevoegen aan de prioriteitenlijst. Denk bijvoorbeeld aan Twitch als je aan het streamen bent.

Conclusie

De Lenovo Legion 5 PRO is een werkbeest! Je gamet erop met gemak en haalt er framerates mee waarop consolegamers jaloers zijn. Wel moet ik hierbij melden dat dit enkel bereikt wordt indien de laptop is aangesloten op de netstroom. Op batterij presteert het toestel ook nog deftig, maar niet zoals gamers het echt willen. Daarnaast wordt de batterij leeggezogen, waardoor je vrij snel met een lege batterij komt te zitten. Gelukkig laad je die in dertig minuten op voor tachtig procent, waardoor je al gauw even voort kunt. De Lenovo Legion 5 PRO heeft me verrast met z'n knappe prestaties in een 'klein' pakket.

Pro

  • Supersnel opladen
  • Knappe prestaties
  • Zeer degelijk gebouwd
  • HDR-scherm
  • De ingebouwde luidsprekers

Con

  • Batterij
  • Prestaties op batterijlading
  • Eventueel de prijs
8
 
Lenovo is idd top met hun Legion reeks, heb zelf al een goed jaartje een Legion 5, beste laptop die ik al gebezigd heb.

Deze is ook top zie ik...

@Joeri , mocht ge hem houden daarna? :p
 
Terug
Bovenaan