Review: LEGO Star Wars: The Skywalker Saga

Na de impressie van de hands-on was het reikhalzend uitkijken tot we de kans kregen het volledige spel in handen te krijgen. Als de grote Star Wars-fan die ik ben, kon ik dan ook niet wachten om sinds 2016 nog eens een LEGO-game ervan te spelen. Nu is het zover, het spel ligt sinds dinsdag in de rekken en we kunnen eindelijk voor het eerst door de volledige Skywalker-saga sjezen. Benieuwd naar mijn bevindingen? Lees ze hieronder!

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga is de eerste game waarin alle Star Wars-episodes in een spel verpakt zitten. Bij het opstarten is meteen Episode I, IV en VII vrijgespeeld. Zo kun je beginnen aan zowel de originele, de prequel- als de sequeltrilogie. Fans van The Machete Order zullen jammer genoeg toch eerst wat episodes moeten vrijspelen voor ze in hun favoriete volgorde kunnen spelen. Indien je niet door de collectibles wordt afgeleid, duurt een episode van vijf missies ongeveer een uur en vijftien minuten. Het verhaal zonder zijmissies doorspelen neemt dus zeker meer dan 11 uur in beslag. Maar dit is maar een deel van wat het spel voor ons in petto heeft.

277823811_390300102663577_9100562224815412833_n.jpg


There has been an awakening. Have you felt it?

De grootste verandering is ongetwijfeld het vernieuwde camerastandpunt. Deze keer krijgen we de mogelijkheid te bewegen vanuit een traditionele third person camera. Hierdoor krijgen we meer vrijheid bij exploratie en een intensere speelervaring aangezien alles zich dichter afspeelt. Nooit eerder zag een LEGO-game er zo strak en gedetailleerd uit. Bij de Britse studio TT Games hebben ze het onderste uit de kan gehaald om alles er zo goed mogelijk uit te laten zien. Van de prachtig nagemaakte locaties uit de films tot personages die, afhankelijk van de planeet, stof, zand, aarde of sneeuw in hun nooks and crannies krijgen. Het spel ziet er echt prachtig uit en Anakin ontevreden.

Doordat we nu dichter op ons personage kijken, kon een kleine verandering aan het combat-systeem niet ontbreken. Zo krijg je aan de rechterkant van het scherm de ingedrukte toetsen te zien tijdens het vechten. Hierdoor kun je experimenteren om leuke combo’s uit je mouw te schudden tegen tal van tegenstanders op ons pad, die we het leven zuur moeten maken. Dit is aangeraden want indien je steeds dezelfde toets indrukt, zullen vijanden hier op anticiperen en zo aanvallen kunnen blokkeren. Time to switch things up!

Van de prachtig nagemaakte locaties uit de films tot personages die, afhankelijk van de planeet, stof, zand, aarde of sneeuw in hun nooks and crannies krijgen. Het spel ziet er echt prachtig uit.


Een andere feature waar ik minder enthousiast over ben, zijn de skill trees. Door Kyber Bricks te verzamelen kun je abilities upgraden. Deze zijn allemaal in verschillende categorieën onderverdeeld. Zo zijn er core upgrades die voor elk speelbaar personage gelden. Verder is er een onderverdeling van de vrij te spelen personages, zijnde: Jedi, Hero, Scavenger, Scoundrel, Bounty Hunter, Villain, Dark Side, Astromech Droid en Protocol Droid. Deze subklassen hebben nog eens hun eigen vier aparte skills die tot driemaal toe een upgrade kunnen krijgen. Allemaal heel leuk geïmplementeerd, maar eigenlijk een beetje verwaarloosbaar. Het enige waar ik doorheen mijn playthrough studs en Kyber Bricks in heb geïnvesteerd, waren de Speedy Sprint en Attract Studs-upgrades. Hierdoor kon ik 40% sneller sprinten en trok ik studs vanop een langere afstand aan zoals muggen die mijn O-negatieve bloed steeds weten te vinden. Geen enkele van de upgrades is dus een must om door het spel te geraken. Enkel tijdens de free play en het oplossen van puzzels kan het een extra gemak zijn.

LEGO® Star Wars™_ The Skywalker Saga_20220401181546.jpg


Now this is podracing collecting!

Eerlijk toegegeven, zelfs voor een kinderspel is heel de verhaallijn toch wat te gemakkelijk. Je raast er zonder enige weerstand door en eenmaal afgelopen heb je niet meteen de drang om ze nog eens opnieuw te spelen. Dit komt voornamelijk omdat het spel alle negen episodes bevat en daarom elke aparte episode, qua verhaal, niet over veel inhoud beschikt. Nu, het spel is ook niet gemaakt om je te focussen op het verhaal. Elke locatie is voorzien van tal van puzzels, side quests en collectibles. Dit maakt van The Skywalker Saga de grootste LEGO-game die we ooit te zien kregen. Elke episode heeft vijf speelbare missies waarin je in elk van die missies vijf minikits kunt verdienen en drie level challenges kunt voltooien. De volledige game bevat 140 side quests, meer dan 700 puzzels, 38 trials en 10 challenges, die doorheen de volledige galaxy op te lossen zijn. Het verbaast dan ook niet dat er een totaal van 1166 Kyber Bricks, 380 personages en 69 schepen te verzamelen zijn. Nee, het verhaal is zeker niet de reden om het spel te kopen. Voor liefhebbers van het vrijspelen van schepen en personages, en het oplossen van puzzels is dit het walhalla.

Voor liefhebbers van het vrijspelen van schepen en personages, en het oplossen van puzzels is dit het walhalla.


Zoals in elk LEGO-spel is er een drop-in/drop-out functie. Zo kun je het volledige spel met een speler naast je in verticale split screen co-op spelen. Het samen spelen maakt het spel nog eens dubbel zo gemakkelijk, maar wel dubbel zo leuk. Het geeft ook de mogelijkheid sommige puzzels te cheesen en ze zo te voltooien zonder de voorziene oplossing te gebruiken. Als je maar plezier hebt toch? Jammer genoeg bevat het spel geen online multiplayer, kunnen er eens framedrops de revue passeren tijdens cutscenes en kan de nieuwe camera soms eens lastig doen. Maar de typische humor die we uit alle vorige games mochten ervaren is terug van nooit weggeweest. Zelf als volwassene heb ik meerdere malen goed gelachen toen Jar Jar het steeds te verduren kreeg in The Phantom Menace of wanneer Chewie in The Rise of Skywalker achter zijn welverdiende medaille aan zit die hij eigenlijk al had moeten krijgen aan het einde van A New Hope. Ook alle memes van de sequeltrilogie komen aan de beurt. Pret gegarandeerd! Kortweg, LEGO Star Wars: The Skywalker Saga bevat alles wat een LEGO-game moet hebben en staat garant voor tientallen uren puzzel- en speelplezier.

Conclusie

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga is de grootste, beste en meest uitgebreidste LEGO-game tot op heden. Voor het eerst krijgen we de kans om de avonturen van alle negen films vanuit een nieuw standpunt te beleven wat op zich al meer dan elf uur van je tijd in beslag neemt. Bereid je verder voor op dubbel zoveel uren puzzel- en speelplezier met de typische LEGO-humor en veel meer vrijheid doorheen het Star Wars-universum dan ooit tevoren.

Pro

  • Grafisch sterk
  • Prachtig nagemaakte locaties
  • John Williams-soundtrack
  • Humor
  • Veel te verzamelen naast het verhaal...

Con

  • ... heel veel te verzamelen naast het verhaal
  • Collectibles nemen de overhand van het verhaal
  • Skill tree een beetje verwaarloosbaar
  • Nieuwe camera doet af en toe wat lastig
  • Soms wat framedrops tijdens cutscenes
8

Over

Beschikbaar vanaf

5 april 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. Platformer
  4. Puzzle

Ontwikkelaar

  1. TT Games

Uitgever

  1. Warner Bros.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als PS Now gaat uitbreiden, zal deze er misschien ook wel op komen? Het jeukt nu zelfs al een beetje, want die LEGO's zijn wel echt plezant...
 
Terug
Bovenaan