Review: LEGO Brawls

Ik hoor het jullie zeggen: ‘amai, Squidward, hier heb je lang over gedaan!’ En inderdaad, wat een mens lijden kan wanneer een internetkabel doorgesneden wordt. Maar op zich is het ook wel eens handig, ik heb bijna een maand op LEGO Brawls kunnen rumineren. Dat is meestal weggelegd voor grootse game-ervaringen, nu heeft Brawls eenzelfde gunst verkregen.

LEGO Brawls bestond al een tijdje in de Apple Arcade en is nu ook voor Nintendo Switch, pc, PlayStation 4 en 5, Xbox Series X|S en Xbox One beschikbaar. Hadden ze de moeite moeten doen? Je komt het te weten in deze review.

LEGO Brawls.jpg


LEGO springt op de brawler wagon


Ik hou best wel van LEGO. Af en toe ben ik uren zoet met een bouwdoos en de animatie en games die over de jaren zijn uitgekomen, vond ik altijd erg geslaagd qua invalshoek en humor en ik ben zeker niet alleen hierin. Als merk heeft LEGO een plaats in veel harten op een manier waarop menig bedrijf jaloers zou zijn.

Over de jaren is LEGO meegestapt in een heel aantal werelden. Zowel hun eigen creaties zoals ridders, de dagelijkse bezigheden van een stad, piraten, ninja’s en speciaal op zowel erg jong als iets ouder gerichte sets van franchises zoals Star Wars, Jurassic Park en zelfs The Simpsons en Friends. Na de bouwsets kwamen er ook films en games. Zoals ik al zei, was de LEGO-eigen humor een heel groot deel van wat de media zo een succes maakte. LEGO Batman is een heel grappige film, in de games zitten een massa grollen en zelfs inside jokes die een erg breed publiek aanspreken. Voor een merk dat erg vaak nieuwigheden uitbrengt, mag het eigenlijk niet verwonderen dat zij zich ook op de battle royale en brawler markt zouden gooien.

C83B8354-4147-44F1-9093-E4A355F0BC53.jpeg


Leg-Oh-No

LEGO Brawls is qua opzet heel eenvoudig. In uitvoering is het - jammer genoeg - ook heel eenvoudig. Nochtans sprak het idee mij wel aan. Er werd gewag gemaakt van alle verschillende speelwerelden die LEGO Brawls zou aanbieden (alien conquest, castle, Hidden Side, Jurassic World, Monkie Kid, Ninjago, Ninjago Prime, Ninjago Seabound, pirate, western, space en Vidiyo). Dat is een heel uitgebreid speelgebied! Maar - opnieuw jammer - net als bij de meeste spellen moet je hier ook bijna alles gaan vrijspelen. Ik begrijp dat het een deel is van de uitdaging van zo een spel, en LEGO belooft ook online nieuwigheden bij te releasen, maar de basis is echt wel heel klein, daar had best meer mogen open zijn vanaf het begin.

LEGO Brawls is in opzet heel eenvoudig. In uitvoering is het - jammer genoeg - ook heel eenvoudig.


Om te starten kies je een figuurtje om mee te gaan brawlen. De opties zijn Heroic Knight, Supergirl of Super Wrestler. Dit figuurtje kan je gaan personaliseren. Doorheen het spel zal je meer en meer items vrijspelen om je eigen ding te gaan doen met je brawler. Nadat je een outfit hebt die aan je wensen voldoet, kies je nog een naam voor je minifig. Daar kan je zo gek mee gaan doen als je zelf wil, je krijgt alle adjectieven zoals sparkly, interstellar, wonderful en rangen om uit te kiezen zoals voyager, cadet, explorer of brawler. Net zoals bij de meeste van dit soort games, heb je hier doorheen het spel ook allerlei te openen bonus voorwerpen die je vechter - al dan niet tijdelijk - extra kracht en vechtkwaliteiten kunnen geven. Er is een mogelijkheid om een tutorial te volgen waar je het vechten kan inoefenen, sprongen en speciale moves maar ook de bonusvoorwerpen en wat je daar allemaal mee kan doen. Op speelvlak heb je de keuze tussen om solo of in co-op te gaan spelen en je vooruitgang wordt bijgehouden op een wereldwijde ranking! De missies variëren van een bepaalde locatie beschermen tegen je tegenstanders, zoveel mogelijk andere brawlers uit te schakelen of de eerste zijn om vijftien punten te behalen. Waar je wel rekening moet mee houden, is dat midden een brawl stoppen (omdat bijvoorbeeld het eten klaar is) je ranking zal doen dalen.

LEGO Brawls is een teleurstelling. Het spel is gewoon niet uitdagend genoeg om te willen verder doen en dingen vrij te spelen. De feitelijke brawls zijn, zelfs met speciale voorwerpen, weinig uitdagend en veel van hetzelfde. De elementen die LEGO leuk maken, de humor onder andere, ontbreken en alles bij elkaar eindig je met een veel te dure, droge hap. Verkopen zal het, omdat voorgaande LEGO-projecten wel zo leuk waren.

Conclusie

De dertig tot veertig euro voor LEGO Brawls kun je beter uitgeven aan één van de geweldige Star Wars/Pirates of the Caribbean/Marvel of wat dan ook van de legio LEGO-games. Brawls is niet representatief voor het merk of het genre. Te eenvoudig voor de gehaaide brawler en toch ook weer te moeilijk voor jongere kinderen, weinig pay-off voor je moeite en eigenlijk de eersteling van LEGO die aanvoelt als een cash grab. Nochtans zijn de graphics en figuurtjes mooi gemaakt en had het wel iets kunnen zijn, maar soms is alles voor iedereen willen zijn net té limiterend. Had men een online of DLC-concept met seizoenen of hoofdstukken gekozen, met de grote variatie aan werelden die ze hebben, was dit een andere ervaring geweest.

Pro

  • Graphics zijn leuk

Con

  • Weinig uitdagend
  • Weinig geïnspireerd
  • Duur voor wat het is
5

Over

Beschikbaar vanaf

1 september 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Mobile
  2. Nintendo Switch
  3. PC
  4. PlayStation 4
  5. PlayStation 5
  6. Xbox One
  7. Xbox Series X|S

Genre

  1. Fighter

Ontwikkelaar

  1. RED Games

Uitgever

  1. The Lego Group
 
Terug
Bovenaan