Mijn eerste kennismaking met de Legacy of Kain-reeks was dankzij een demodisc die je kreeg bij het officiële Playstation-magazine voor Legacy of Kain: Soul Reaver. De demo heeft een onvergetelijke indruk nagelaten door het openingsfilmpje van het spel. Hoewel ik later ook het volledige spel, Soul Reaver 2 en Defiance speelde, is het vooral deze intro van Soul Reaver die me is bijgebleven. De muziek, de beelden en de vertelling, het was een meesterklasse op het vlak van openingsmomenten voor een videogame. Los daarvan waren deze spellen op zich natuurlijk absolute toppers die vandaag de dag nog steeds als klassiekers worden gezien.
De vreugde was dan ook groot bij veel fans toen Aspyr aankondigde dat ze een HD-remaster gingen uitbrengen van de eerste twee Soul Reaver-spellen. De Legacy of Kain-spellen werden destijds ontwikkeld door Crystal Dynamics, de studio die je waarschijnlijk het best kent als de ontwikkelaars van de Tomb Raider-franchise. Aspyr bracht eerder dit jaar ook al een remaster collection van de eerste drie Tomb Raider-spellen uit, maar de samenwerking tussen deze twee studio’s beperkte zich dus niet tot deze franchise (een remaster van de volgende drie spellen is trouwens ook in de maak). Hoewel de remasters van Aspyr soms wat te wensen overlaten, was de geslaagde samenwerking met Crystal Dynamics voor de remaster van Tomb Raider alvast een positief signaal, waardoor de hoop voor deze Soul Reaver-remasters groot was.
Dit is natuurlijk slechts een heel beknopte samenvatting van waarover de Soul Reaver-spellen gaan en het lijkt misschien wat simpel, maar de Legacy of Kain-reeks staat net bekend om haar rijke verhaalvertelling en wereldopbouw. Vooral de hele mythologie rond de twee iconische personages is wat deze reeks zo sterk maakt en waarom ze zo geliefd is. Bovendien komen ook concepten zoals tijdreizen, theologie, fatalisme en voorbestemming aan bod om een diepgaand en complex verhaal te weven. Dit verhaal hebben we trouwens deels te danken aan Amy Hennig, de scenariste en regisseuse die ook verantwoordelijk was voor de eerste drie Uncharted-games. Het verhaal dat ze neerpende voor de Soul Reaver-spellen is alvast een van de redenen waarom je deze twee spellen eigenlijk moet gespeeld hebben. De andere voornaamste reden is dat zij uitblinken op het vlak van sfeerschepping en ze voor die tijd een ongeziene filmische ervaring boden, met enkel Metal Gear Solid dat destijds in de buurt kwam. De spellen maakten namelijk gebruik van een heleboel knappe cutscenes, maar het waren vooral de geweldige voice acting en de bombastische soundtrack die deze ervaring naar een hoger niveau tilden.
Het opnieuw spelen van deze twee titels bracht trouwens nog andere kleine gebreken naar boven, die vooral een product waren van hun tijd eigenlijk. Ik heb het dan over levels die zeer kaal ogen, het gevechtssysteem dat toch wat klungelig is en de A.I. die nog niet op punt staat, de camera die vaak lastig doet, vijanden die om de paar minuten respawnen en het gebrek aan indicaties over waar je exact naartoe moet. Vooral in de eerste game moet je het meestal doen met wat cryptische hints over je volgende bestemming en is het vaak niet heel duidelijk waar je naartoe moet. Aan al deze elementen merk je uiteraard de leeftijd van het spel en vooral het feit dat het spel gemaakt werd in een tijd waarin 3D-spellen nog in hun kinderschoenen stonden. Wat deze collectie duidelijk maakt, is dat Aspyr de oorspronkelijk ervaring zo goed mogelijk wilde bewaren, zonder al teveel quality of life-verbeteringen toe te voegen en zo de ervaring te moderniseren. De enige merkbare verbeteringen op dit vlak zijn dat de camera toch wat verbeterd is, je ook kan kiezen voor een meer moderne lay-out voor de controls en je een map en kompas krijgt waardoor navigeren tussen de fast-travel punten toch wat makkelijker is.
De verbeteringen zijn vooral doorgevoerd op het vlak van de graphics en de performance van het spel. Zo kan je nu genieten van het spel aan een resolutie van 4K en een framerate van 60 fps op PlayStation 5 en bevat het spel verbeterde HD-textures, verbeterde belichting en andere post-processing effecten. Hoewel het geen volwaardige remake met moderne graphics is, zien de twee spellen er dankzij deze remaster eigenlijk vrij knap uit en het was natuurlijk geweldig om de spellen te herontdekken met deze verbeterde graphics. Je hebt trouwens de mogelijkheid om met een simpele druk op de R3 te wisselen tussen de originele textures en de geremasterde textures, en hierdoor merk je natuurlijk op dat het verschil in upgrade veel groter is bij de eerste Soul Reaver. Verder krijg je trouwens een hele hoop extra's bij deze verzameling in de vorm van een galerij met artwork en foto's, een muziekspeler, video's, de twee scripts van de spellen, een heel menu met lore rond de wereld van Nosgoth en zelfs enkele verloren gewaande levels van Soul Reaver die je een idee geven van hoe het spel eigenlijk verder zou gaan na de tweede confrontatie met Kain. Dit alles maakt natuurlijk deze collectie bijzonder interessant voor de echte fans van de serie en zij kunnen deze bundel, zeker gezien de lage prijs, zonder twijfelen in huis halen. Al had het natuurlijk geweldig geweest als Legacy of Kain: Defiance ook aanwezig was in deze collectie zodat we het volledige verhaal van Raziel hadden.
De vreugde was dan ook groot bij veel fans toen Aspyr aankondigde dat ze een HD-remaster gingen uitbrengen van de eerste twee Soul Reaver-spellen. De Legacy of Kain-spellen werden destijds ontwikkeld door Crystal Dynamics, de studio die je waarschijnlijk het best kent als de ontwikkelaars van de Tomb Raider-franchise. Aspyr bracht eerder dit jaar ook al een remaster collection van de eerste drie Tomb Raider-spellen uit, maar de samenwerking tussen deze twee studio’s beperkte zich dus niet tot deze franchise (een remaster van de volgende drie spellen is trouwens ook in de maak). Hoewel de remasters van Aspyr soms wat te wensen overlaten, was de geslaagde samenwerking met Crystal Dynamics voor de remaster van Tomb Raider alvast een positief signaal, waardoor de hoop voor deze Soul Reaver-remasters groot was.
Een duel voor de eeuwigheid
Opvallend genoeg is Soul Reaver niet het eerste Legacy of Kain-spel. Deze reeks ging immers van start in 1996 met Blood Omen: Legacy of Kain. Dit spel vertelde het tragische verhaal van Kain, een edelman die werd vermoord en herboren werd als een vampier. Zijn zoektocht naar wraak en een remedie zorgden ervoor dat hij zijn menselijkheid volledig opgaf en zich in de wereld van de duisternis stortte als leider van de vampiers in het canon-einde van dit spel. De Soul Reaver-spellen legden de focus op Raziel, een van zijn luitenanten die verraden werd door Kain nadat die jaloers was op een nieuwe kracht die Raziel kreeg. Hij gooide Raziel in het Lake of the Dead waar hij millennia lang werd gemarteld. De Elder God geeft Raziel echter een kans om zich te wreken op Kain door zijn Reaver of Souls te worden.Dit is natuurlijk slechts een heel beknopte samenvatting van waarover de Soul Reaver-spellen gaan en het lijkt misschien wat simpel, maar de Legacy of Kain-reeks staat net bekend om haar rijke verhaalvertelling en wereldopbouw. Vooral de hele mythologie rond de twee iconische personages is wat deze reeks zo sterk maakt en waarom ze zo geliefd is. Bovendien komen ook concepten zoals tijdreizen, theologie, fatalisme en voorbestemming aan bod om een diepgaand en complex verhaal te weven. Dit verhaal hebben we trouwens deels te danken aan Amy Hennig, de scenariste en regisseuse die ook verantwoordelijk was voor de eerste drie Uncharted-games. Het verhaal dat ze neerpende voor de Soul Reaver-spellen is alvast een van de redenen waarom je deze twee spellen eigenlijk moet gespeeld hebben. De andere voornaamste reden is dat zij uitblinken op het vlak van sfeerschepping en ze voor die tijd een ongeziene filmische ervaring boden, met enkel Metal Gear Solid dat destijds in de buurt kwam. De spellen maakten namelijk gebruik van een heleboel knappe cutscenes, maar het waren vooral de geweldige voice acting en de bombastische soundtrack die deze ervaring naar een hoger niveau tilden.
Een trouwe remaster
Wat de gameplay betreft mag je je verwachten aan vrij klassieke action-adventure games met wat Metroidvania-invloeden eraan toegevoegd. Je moet ook wel van wat puzzelwerk houden, want er zijn redelijk wat puzzels aanwezig in de spellen en deze kunnen bovendien wat herhalend overkomen. Wat deze spellen verder kenmerkt, is dat je je als Raziel kan verplaatsen tussen de fysieke wereld en de geestelijke wereld, een mechanisme dat zeer revolutionair aanvoelde en op interessante wijze werd gebruikt om de levels te doorlopen. Helaas bracht dit soms ook problemen met zich mee. In de eerste Soul Reaver kan je jouw Soul Reaver-wapen bijvoorbeeld alleen gebruiken wanneer je op volle kracht bent. Word je geraakt, dan verdwijnt het wapen. Helaas kan je de vampieren op slechts enkele manieren doden en wanneer je in een bepaalde ruimte geen andere manier hebt dan de Soul Reaver, dan zal je soms tot vervelens toe moeten wisselen tussen de geestenwereld en de normale wereld om je wapen terug te krijgen nadat je geraakt werd.De hele mythologie rond de twee iconische personages is wat deze reeks zo sterk maakt en waarom ze zo geliefd is.
Het opnieuw spelen van deze twee titels bracht trouwens nog andere kleine gebreken naar boven, die vooral een product waren van hun tijd eigenlijk. Ik heb het dan over levels die zeer kaal ogen, het gevechtssysteem dat toch wat klungelig is en de A.I. die nog niet op punt staat, de camera die vaak lastig doet, vijanden die om de paar minuten respawnen en het gebrek aan indicaties over waar je exact naartoe moet. Vooral in de eerste game moet je het meestal doen met wat cryptische hints over je volgende bestemming en is het vaak niet heel duidelijk waar je naartoe moet. Aan al deze elementen merk je uiteraard de leeftijd van het spel en vooral het feit dat het spel gemaakt werd in een tijd waarin 3D-spellen nog in hun kinderschoenen stonden. Wat deze collectie duidelijk maakt, is dat Aspyr de oorspronkelijk ervaring zo goed mogelijk wilde bewaren, zonder al teveel quality of life-verbeteringen toe te voegen en zo de ervaring te moderniseren. De enige merkbare verbeteringen op dit vlak zijn dat de camera toch wat verbeterd is, je ook kan kiezen voor een meer moderne lay-out voor de controls en je een map en kompas krijgt waardoor navigeren tussen de fast-travel punten toch wat makkelijker is.
De verbeteringen zijn vooral doorgevoerd op het vlak van de graphics en de performance van het spel. Zo kan je nu genieten van het spel aan een resolutie van 4K en een framerate van 60 fps op PlayStation 5 en bevat het spel verbeterde HD-textures, verbeterde belichting en andere post-processing effecten. Hoewel het geen volwaardige remake met moderne graphics is, zien de twee spellen er dankzij deze remaster eigenlijk vrij knap uit en het was natuurlijk geweldig om de spellen te herontdekken met deze verbeterde graphics. Je hebt trouwens de mogelijkheid om met een simpele druk op de R3 te wisselen tussen de originele textures en de geremasterde textures, en hierdoor merk je natuurlijk op dat het verschil in upgrade veel groter is bij de eerste Soul Reaver. Verder krijg je trouwens een hele hoop extra's bij deze verzameling in de vorm van een galerij met artwork en foto's, een muziekspeler, video's, de twee scripts van de spellen, een heel menu met lore rond de wereld van Nosgoth en zelfs enkele verloren gewaande levels van Soul Reaver die je een idee geven van hoe het spel eigenlijk verder zou gaan na de tweede confrontatie met Kain. Dit alles maakt natuurlijk deze collectie bijzonder interessant voor de echte fans van de serie en zij kunnen deze bundel, zeker gezien de lage prijs, zonder twijfelen in huis halen. Al had het natuurlijk geweldig geweest als Legacy of Kain: Defiance ook aanwezig was in deze collectie zodat we het volledige verhaal van Raziel hadden.
Conclusie
25 jaar na de eerste kennismaking met Raziel blijft het verhaal van Soul Reaver een onvergetelijk ervaring voor liefhebbers van duistere fantasieverhalen. Hoewel de twee spellen hun leeftijd moeilijk kunnen verbergen en vooral de gevechten wat tegenvallen vandaag de dag, biedt deze collectie ons een welgekomen manier aan om deze twee klassiekers te herontdekken, met knappe verbeterde graphics, enkele fijne (maar onvoldoende) gameplayverbeteringen, en een schat aan extra content dat vooral de fans van de reeks zal aanspreken.
Pro
- IJzersterk verhaal
- Onvergetelijke sfeer
- Knap opgepoetste graphics
- Veel extra's
Con
- Ouderdom van de spellen laat zich duidelijk voelen
- Gevechten zijn weinig interessant
8
Over
Beschikbaar vanaf
10 december 2024
Gespeeld op
- PlayStation 5
Beschikbaar op
- PC
- PlayStation 4
- PlayStation 5
- Xbox One
- Xbox Series X|S
Genre
- Action
- Adventure
Ontwikkelaar
- Aspyr
- Crystal Dynamics
Uitgever
- Aspyr
Website
Forumlink
Laatst bewerkt: