Review: Kurio TAB Ultra 2

Kinderen worden via het internet op alle mogelijke manieren belaagd en zijn in veel gevallen niet bewust van het gevaar. Toen ik de vraag kreeg of ik de Kurio TAB Ultra 2 wou reviewen, stemde ik in. Dat ik twee kinderen heb die soms een uurtje slijten op hun iPad, heeft daar uiteraard iets mee te maken. Ik vertel je graag over mijn ervaring met de Kurio TAB Ultra 2 in deze review.

Kurio focust enkel op kinderen, doet dat ondertussen al tien jaar en heeft dus enige ervaring op zak als het gaat om op kinderen gerichte tablets. De toestellen, of het nu gaat om de TAB Ultra 2, de grotere TAB XL of de goedkopere TAB lite, worden geleverd inclusief beschermende cover, waardoor de tablet zonder twijfel een valpartij overleeft. Daarnaast wordt er ook een standaard bijgeleverd waarbij je de tablet in drie verschillende standen kunt 'monteren' en een micro-USB oplaadkabel.

Kurio 1.jpg


IPS-scherm

Kurio focust met hun catalogus vooral op veiligheid. Daardoor kun je als ouder gerust zo'n Kurio-tablet in je kinderen hun handen droppen zonder je zorgen te moeten maken. Ik kreeg de Kurio TAB Ultra 2 . Met een schermdiagonaal van zeven inch is het een klein toestel dat eigenlijk niet veel groter is dan de hedendaagse smartphones. Voor kinderen van een jaar of vier, die op dat moment net die digitale wereld leren kennen, is dat een pluspunt. Voor iets oudere exemplaren, zoals mijn hartendiefjes van acht en negen, is dat andere koek. Mijn kinderen kregen op hun lentefeest elk een iPad, wetende dat ze vanaf de lagere school ook taken op pc of tablet moeten uitvoeren via Scoodle Play. Ook YouTube is voor hen ondertussen geen onbekend terrein. Voor hen was de tijdelijke aanpassing naar de kleine tablet dus even slikken.

Dat kleine scherm (nog geen 720p HD Ready - 600 x 1024) blinkt trouwens op geen enkel vlak uit en stelt zelfs teleur. Afhankelijk van hoe schuin je de tablet voor je ogen houdt, wordt de boel praktisch onleesbaar. Daardoor kun je als ouder ook niet altijd even snel eens piepen wat je kleine kadee op dat moment uitsteekt. Zelf heb ik de tablet ook gebruikt (lang leve de Franse cursus van Duolingo) en dat scherm stoorde me mateloos. Van zodra je iets afwijkt van de geprefereerde kijkhoek, wordt de zwakte van het scherm blootgelegd. We worden deze tijden verwend met hoogtechnologische snufjes, dus op zich is het wel zonde dat er voor deze kindvriendelijke tablet gekozen wordt voor een ondermaats presterend paneel.

Kurio 2.jpg


Veilige omgeving met tegenvallende prestaties

De tablet werd met een volledig lege batterij geleverd, dus eerst opladen was de boodschap. Opladen van het toestel gaat vrij snel, maar het apparaat valt ook weer vrij snel plat. Laat het een weekje in standby op tafel liggen en je mag de tablet weer voeden met stroom. Ook tijdens het gebruik zelf daalt het batterijpercentage snel, dus voor lange autoritten is het meenemen van een powerbank geen overbodige luxe. De batterij loopt dan wel snel leeg, de tablet zelf is niet aan de snelle kant. De tablet heeft 1 gigabyte ram aan boord en gebruikt de MediaTek MT8167A-processor. De installatie duurde even, de tablet reageert niet altijd even responsief en apps opstarten neemt ook wat tijd in beslag. Gelukkig werken de apps, eens opgestart, wel behoorlijk vlot. Ook hier zijn we als volwassenen (of mijn kinderen) erg verwend. Maar kleine koters kun je door een Kurio-tablet in hun handen te steken leren wat geduld hebben is.

Met de Kurio TAB Ultra 2 haal je een kindvriendelijke, maar trage tablet in huis.


De Kurio-tablets worden geleverd met een heleboel (lees: volgens de verpakking meer dan zeventig) kindvriendelijke spelletjes, gaande van wat applicaties rond Paw Patrol, Dora the Explorer en Maya de Bij tot educatieve apps waarbij je talen kunt leren. Ook hier weer een 'helaas', want veel van die apps zijn niet in het Nederlands te spelen of te gebruiken. Daarnaast bevatten veel van die apps reclame met veel te kleine kruisjes om weg te klikken, kunnen er in-game zaken worden aangekocht waardoor je kleine zaagt om de plundering van je kredietkaart. Voor een kindvriendelijke tablet mocht dit toch anders aangepakt worden. Je kunt wel andere apps uit de Play Store downloaden, dus op dat vlak valt er niet te klagen.

Het belangrijkste van de tablet is uiteraard de veiligheid van de tabletomgeving en hier scoort Kurio wél punten. Alles is naar wens in te stellen door de ouders, gaande van de maximale sessieduur tot het gebruik van applicaties, het instellen van de leeftijd voor video's via YouTube Kids en het gebruik van internettoegang. De Kurio TAB Ultra 2 heeft een kindvriendelijke browser en ook hier kun je dus alles naar wens instellen, waardoor je kinderen in een veilige internetomgeving terechtkomen. Je kunt als ouder ook zelf de tablet als 'gewone tablet' gebruiken, maar de vraag is in hoeverre je dat door de snelheid zal doen. Even Netflixen is eventueel een optie, al kan hierbij het kleine scherm dan een spelbreker zijn.

Kurio 3.jpg

Conclusie

Het is duidelijk dat ik teleurgesteld ben in wat de Kurio TAB Ultra 2 te bieden heeft. Een beter scherm en een betere batterij zouden al een grote verbetering betekenen voor de tablets, al mag een iets snellere processor eigenlijk ook niet ontbreken. Uiteraard moeten we in rekening nemen dat de gereviewde tablet zo'n 140 euro kost, wat dan weer schappelijk is. Mijn kinderen schakelden zonder aarzelen weer over naar hun iPad, al moeten ze dat van mij ook op een veilige manier doen.

Pro

  • Handig formaat voor de kleintjes
  • Veilig
  • Prijs

Con

  • Autonomie stelt teleur
  • Scherm stelt niet veel voor
  • Amper Nederlandstalige apps
  • Traag
6.5
 
Nu buiten het feit dat ik geen fan ben om kleine kinderen hun eigen tablet te geven met deze doe je in elk geval niemand een plezier. Goedkoop zijn ze maar daar is echt alles mee gezegd.
 
Als iemand die, bij mijn dagen bij Bart Smit, quasi elke dag aan de lijn hing met de Kurio service dienst, geef ik bij deze de tip om van die tablets weg te blijven.

Die dingen kwamen meer dan geregeld terug naar de winkel en het duurde weken voordat ik die terug bij ons had.
 
Terug
Bovenaan