Review: Knockout City

Eerlijk gezegd is sporten helemaal niets voor mij en al zeker niet als ik zelf de actieveling in het plaatje moet zijn. Ook op tv zegt het me weinig, om nog maar te zwijgen in de virtuele wereld der consoles. Een EK- of WK-match op televisie durf ik wel eens meepikken, maar qua games kan niks me boeien. Althans, tot een week of twee geleden... Of hoe ontwikkelaar Velan Studios en uitgever Electronic Arts me toch deels konden bekeren met Knockout City.

Oké, ik ga even eerlijk zijn als in de inleiding. Knockout City is geen sportgame pur sang, maar is wel op trefbal geïnspireerd. En trefbal is sport... Een reden om de game niet te proberen, is er niet. Daar waar je de game normaal gezien een week lang gratis kon uittesten, heeft uitgever Electronic Arts het een en ander veranderd. Geen tijdslimiet deze keer, maar een level cap. Zo kan je rustig je gangetje gaan tot je level 25 hebt bereikt. Eens je dat hebt verwezenlijkt, moet je betalen om verder te spelen. En laat ook dat geen struikelblok zijn, want je wordt er slechts twintig euro armer van. Of hoe er dus hoegenaamd geen enkele reden is om Knockout City geen kans te geven.

Knockout City 3.jpg


Oefenen is een must

In Knockout City speel je samen met twee of drie andere spelers tegen een team dat evenveel spelers bevat. Daarbij is het de bedoeling om de tegenstanders te raken met je bal, waardoor ze levens verliezen. En hoe meer levens ze kwijt zijn, hoe beter jouw team ervoor staat om de overwinning in de wacht te slepen. Net zoals ik gebruikershandleidingen straal negeer, liet ik ook de tutorial van Knockout City eerst links liggen. Dat mijn team en ik een paar keer werden afgemaakt, hoeft je dan ook niet te verbazen. De tegenstanders deden dingen die ik nog niet had gezien en waarbij ik geen idee had hoe ik het precies moest uitvoeren. Het duurde dan ook niet lang vooraleer ik snel weer naar het hoofdmenu snelde om enkele online lessen ballengooien te volgen. "Ze gaan mij geen tweede keer liggen hebben", dacht ik stilletjes in mijn hoofd.

In zes trainingslessen krijg je in een paar stappen uitgelegd wat je allemaal met je ballen kunt doen en hoe je de ballen van een tegenstander tegen diezelfde vijand kunt gebruiken. Een broodnodige opleiding, blijkt achteraf, waarbij de nieuwe multiplayer-matchen toch gelijker opgingen dan eerst het geval was. Het 'probleem' is namelijk dat de opzet van Knockout City belachelijk eenvoudig is, maar er enkele lagen vol diepgang in verwerkt zitten. Die lagen ontdek je pas eens je de trainingen hebt voltooid. Je vaardigheden verder verfijnen kan nog in een oefenzone, waarna het tijd is om echt aan de slag te gaan en anderen op hun doos te geven.

Knockout City 1.jpg


Spelen met speciale ballen

Het is in Knockout City dus de bedoeling om het andere team te verslaan en dat kan in diverse modi. Ook deze game werkt met seizoenen en elk seizoen zullen de modi aangepast worden, bovenop de standaard modi. Zo kan je dit seizoen, dat tot en met 26 juli loopt, aan de slag in bijvoorbeeld Ball-Up Brawl of Coin Hoarders. In de eerste modus zijn er geen ballen aanwezig en moet je als team erg goed samenwerken. Een van de teamleden moet een bal worden om tegenstanders te kunnen uitschakelen. Bij Coin Hoarders moet je zoveel mogelijk geld verzamelen. Raak je iemand van de andere ploeg, dan sla je wat geld uit hun zakken. Het team dat aan het einde van de ronde het meeste geld heeft verdiend, is gewonnen. Naast deze nieuwe modi kan je ook aan de slag in enkele standaard matchen. Een simpele 3 versus 3-match bijvoorbeeld, of een soort Kill Confirmed-modus waarbij je diamanten moet verzamelen. Afwisseling genoeg dus.

Knockout City is een spel dat je urenlang aan je scherm gekluisterd kan houden.


In vorige alinea schreef ik dat je als speler in een bal kunt veranderen en dat is dus gene zever. Een speler kan zich oprollen tot bal, terwijl de andere speler er dan mee kan gooien. Een schot in de roos met zo'n bal resulteert dan in een instakill, terwijl dat bij gewone ballen slechts een van de twee levens van een speler wegneemt. Samenwerken, bij elkaar blijven en veelvuldig gebruikmaken van de mogelijkheid jezelf tot bal te transformeren bleek meermaals de kans op een overwinning te vergroten. Er zijn echter manieren om een stokje voor je tegenstanders hun snode plannen te steken en dat is: het vangen van de ballen oefenen. Gooit een tegenstander een bal en kan je die vangen, dan ben je gered. Je kan diezelfde bal dan gebruiken om je vijanden een koekje van eigen deeg te geven.

Knockout City 2.jpg


Genoeg diepgang

Er schuilen echter nog meer lagen complexiteit onder het cartoonachtige, misschien zelfs kindse uiterlijk dat Knockout City draagt. Er zijn namelijk ballen die unieke eigenschappen hebben. De standaard bal doet niets speciaals, terwijl er ook explosieve ballen zijn. Er zijn er zelfs die spelers voor enkele seconden gevangen nemen. Lukt het jou om die gevangen genomen speler te vangen, dan kan je die probleemloos de afgrond insturen. Daarnaast is het mogelijk om ook valse worpen uit te voeren. Je maakt dan een schijnbeweging waarbij de tegenstander in veel gevallen je bal probeert te vangen, alleen heb je die dus niet geworpen. Ben je dan snel genoeg en werp je de bal na die schijnbeweging wel, dan heb je een grote kans dat je raak gooit. Daarnaast kan je ook passen naar elkaar of een tot bal opgerolde speler 'opladen', waarna die in een geleid projectiel verandert die ontploft bij inslag.

Er zijn dus erg veel mogelijkheden in Knockout City en dat vind je ook terug bij de personage-ontwerper. Je kan zelf kiezen hoe je eruitziet en een aantal zaken naar wens aanpassen. Ook het aantal modi is erg uitgebreid, rekening houdend dat enkele modi elk seizoen zullen veranderen. Waar de game wel een beetje teleurstelt, is het aantal arena's waarin je de strijd voert. Dat aantal mag mijn inziens opgeschroefd worden. En dat zeg ik nu onder voorbehoud, want wie weet wat de komende seizoenen in petto hebben. Ik ben alvast benieuwd! En onthoud: Knockout City is gratis tot level 25. Er is dus geen reden om het geen kans te geven.

Conclusie

Knockout City is een tof spel dat wat meer aandacht mag genieten. Als je twee vaste speelpartners hebt, dan wordt de game ongetwijfeld een succes. Heb je echter geen online vrienden of speel je liever in je eentje, dan is de kans groot dat Knockout City je niet kan bekoren. Verwacht je alleszins aan een eenvoudig concept met toffe mogelijkheden en enkele lagen complexiteit. En onthoud: samenwerken betekent hier meer dan ooit een grotere kans om de overwinning binnen te halen. Dat je slechts een beperkt aantal maps ter beschikking hebt, moet je er nu wel bijnemen.

Pro

  • Erg eenvoudig concept
  • Verrassend diepgaand
  • Met vaste medespelers veel plezier verzekerd
  • Toffe arena's

Con

  • In je eentje niet zo leuk
  • Beperkt aantal arena's
8

Over

Beschikbaar vanaf

21 mei 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Velan Studios

Uitgever

  1. Electronic Arts
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan