Review: Kirby’s Return to Dream Land Deluxe

“Gaan we nog eens met het roze mannetje spelen papa?” Een vraag die ik de laatste maanden geregeld te horen kreeg van mijn vijfjarige zoon. Ik heb het niet over The Pink Panther, My Little Pony of één of andere Care Bear, maar wel over Kirby, het alomgekende Nintendo-personage. Na Kirby en de Vergeten Wereld, waarvan ik reeds eerder een review neerpende, was hij in alle staten toen hij zag dat er een nieuwe Kirby beschikbaar was. Deze keer was het de beurt aan Kirby’s Return to Dream Land Deluxe, een heruitgave van de Nintendo Wii-klassieker: Kirby’s Return to Dream Land. Benieuwd of deze titel ook in de smaak viel? Ontdek het in onderstaande review!

Kirby’s Return to Dream Land Deluxe is een heruitgave van Kirby’s Return to Dream Land (of Kirby’s Adventure Wii, afhankelijk van de regio) van HAL Laboratory, dat in 2011 verscheen op de Nintendo Wii. Een titel die de gekende Kirby-kwaliteit ademde, algemeen heel positief werd onthaald en bijgevolg dus zeker ook een heruitgave verdiende. Vergeleken met 3D-platformer Kirby en de Vergeten Wereld, gaan we deze keer terug aan de slag in 2D. Met een titel als Kirby’s Return to Dream Land Deluxe mogen we uiteraard wel dat tikkeltje meer verwachten van deze sidescroller. Benieuwd of de ‘Deluxe’ terecht is!

K1.jpg


Een gekende titel in een nieuw ‘deluxe’ jasje

We bevinden ons opnieuw op Planeet Popstar, wanneer plotseling een ruimteschip crasht. Kirby, Meta Knight, King Dedede en Bandana Waddle Dee inspecteren de crash en maken kennis met Magolor. Al snel wordt duidelijk dat het schip van de mysterieuze reiziger stuk is en dat verschillende onderdelen verspreid liggen over Planeet Popster. Aan Kirby en zijn vrienden om deze onderdelen te verzamelen en het schip te repareren, zodat Magolor zijn reis kan verder zetten.

Wat het plot betreft, is er alvast weinig veranderd vergeleken met de Wii-versie. Gelukkig zijn er in het spel zelf, naast verbeterde visuals, ook voldoende vernieuwingen, zodat het niet enkel interessant is voor nieuwkomers. Zo mogen we helper Magolor verwelkomen, een handige hulp tijdens het hoofdavontuur. Vooral voor jonge spelertjes is dit een heuse meerwaarde. Wanneer je bijvoorbeeld een ravijn in springt, is helper Magolor daar al snel om je uit het ravijn te vissen, zodat je je avontuur verder kan aanvatten. Te gemakkelijk? Dan kan je er uiteraard ook voor kiezen om deze helper-modus uit te schakelen. Ook de kopieerkrachten waar Kirby voor bekendstaat, zijn aangepakt. Zo mogen we in deze Deluxe-versie twee nieuwe krachten, namelijk Mecha en Zand, verwelkomen.

Kirby’s Return to Dream Land Deluxe is een verrassend frisse heruitgave van de originele Wii-versie.


Ook qua content mogen we niet klagen. In deze nieuwe Switch-versie werd namelijk het pretpark Magisch Magoland geïntroduceerd. Een plaats waar je leuke party games kan spelen met maximaal vier spelers en waar je in-game collectibles kan verzamelen. Nog niet voldoende? Dan heb ik goed nieuws! Van zodra je het hoofdavontuur hebt voltooid, is er namelijk een geheel nieuwe Magolor-epiloog. In dit onderdeel ga je als Magalor aan de slag. Hij bevindt zich in een andere dimensie en is zijn krachten kwijt. Door vijanden te verslaan, krijg je echter Magic Points die je vervolgens toelaten om deze krachten terug vrij te spelen. Een erg uitgebreide game met meer dan twintig verschillende levels en een grote variatie aan boss fights. Wens je de uitdaging niet alleen aan te gaan? No problemo, ook hier kan je met meerdere spelers aan de slag. Ik kan alvast verklappen dat het een erg leuke toevoeging is en dat het me niet zou verbazen moest Nintendo het Magolor-personage verder uitdiepen.

K2.jpg


Kirby’s kopieerkrachten krijgen een nieuwe dimensie

Wat Kirby erg leuk en uniek maakt, zijn uiteraard zijn kopieerkrachten. Naast de standaard gekende kopieerkrachten, aangevuld met de nieuwe Zand- en Mecha-kracht, kan Kirby in dit spel ook échte superkrachten verkrijgen. Door het opzuigen van een vijand met superkrachten, krijg je namelijk een tijdelijke kracht die veel sterker is dan de standaard kopieerkrachten. Denk hierbij letterlijk aan alle vijanden op je scherm tegelijkertijd te pletter meppen of de helft van het platform kapot slaan om bonussen te krijgen. Een leuke variatie, al moest ik mijn zoontje meermaals duidelijk maken dat dat slechts sporadisch en tijdelijk was en hij dus niet altijd moest hopen op die ‘superzotte megakracht’.

Kirby’s Return to Dream Land Deluxe is wat we van een Kirby game verwachten: kleurrijke en aantrekkelijke graphics, soepele gameplay, maar bovenal fluffiness en schattigheid ten top. Ondanks de HD upgrade, waarbij het spel er nog beter uitziet dan op de Wii, behoudt het zijn charme van twaalf jaar geleden.

Dankzij Magisch Magoland is er nóg meer te beleven. Leuk voor mensen die graag party games spelen of collectibles verzamelen, maar voor mijn jonge zoon bleek het met momenten iets té overweldigend. Daarenboven zal je merken dat de eerste levels erg gemakkelijk zijn, maar dat het na een paar uur spelen wel wat lastiger wordt. Zo zal je gerichter je krachten moeten gebruiken en zal het voor de jongste gamertjes onder ons toch iets moeilijker worden.

K3.jpg


Ook je vrienden kunnen ter hulp snellen!

Ik gaf het al aan, maar Kirby’s Return to Dream Land Deluxe bevat ook een multiplayer-modus. Hierbij is het mogelijk om in elke fase van het spel hulp van vrienden in te roepen. In totaal kan je met maximaal vier spelers spelen, waarbij je vrienden kunnen spelen als Meta Knight, King Dedede of Bandana Waddle Dee, personages die elk hun eigen kracht bezitten. Hoewel dit erg leuk klinkt, moet ik toegeven dat ik de meerwaarde eerder gering vond. Dit in tegenstelling tot de party games in Magisch Magoland, die uiteraard wél erg leuk zijn met vrienden. Daarenboven kan je de multiplayer helaas enkel lokaal spelen en niet online. Voor mezelf geen nadeel, maar mogelijks voor anderen wel. En voor wie het zich zou afvragen: mijn zoon blijft nog steeds enorme fan van 'het roze mannetje'!

Conclusie

Kirby’s Return to Dream Land Deluxe is een verrassend frisse heruitgave van de originele Wii-versie. Naast vernieuwde graphics mogen we ook nieuwe content verwelkomen. Zo zijn er twee nieuwe kopieerkrachten, is er het Magisch Magoland waarin party games kunnen gespeeld worden en waar je collectibles kan verzamelen, maar is er bovenal de Magolor-epiloog, een erg leuke aanvulling op het hoofdverhaal waarin je als Magolor aan de slag gaat en zijn krachten moet herstellen. Ondanks dat de hoofdverhaallijn vrij snel is uitgespeeld en de multiplayer vooral leuk is in de party games, blijft Kirby’s Return to Dream Land Deluxe een schoolvoorbeeld van een leuke en geslaagde Kirby game. Een aanrader voor jong en oud!

Pro

  • Een frisse heruitgave van een erg leuk spel
  • Ook de moeite voor mensen die het origineel reeds hadden
  • Verrassend fijne epiloog

Con

  • Hoofdveraal is vrij snel uitgespeeld
  • Multiplayer vooral leuk in de party games
  • Geen online multiplayer
8

Over

Beschikbaar vanaf

24 februari 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Platformer

Ontwikkelaar

  1. HAL Laboratory

Uitgever

  1. Nintendo
 
Terug
Bovenaan